Download het gratis 'Voeding Snelle Start' e-book om je voeding te kickstarten

Gratis E-book: Download 'Voeding Snelle Start'

5 Simpele voedingsregels voor een fitter en energieker leven waar je vandaag nog mee kunt beginnen

Je kunt altijd uitschrijven wanneer jij dat wilt. Powered by ConvertKit

Hoe je Gezond eet zonder Saaiheid of Vreetbuien (De 1-80 Regel)

 Je weet dat je ‘gezond’ moet eten, maar hoe lang houdt je dat vol voordat je weer als een losgeslagen idioot aan de pizza, koekjes of ijs gaat? Twee dagen? Vijf? Twee weken? Als je een mentale machine bent wellicht een maand. Maar hier is de simpele waarheid achter eten zonder saaiheid en/of vreetbuien.

100% gezond eten is onmogelijk

Dus waarom zou je ernaar streven? Wat is ‘gezond’ eten überhaupt? Wie bepaalt dat? Ik weet dat je het druk hebt (volle agenda, kids, vrienden, werk, hond uitlaten, schoonmaken enzovoorts) – dus veel tijd om ‘gezond’ te koken is er niet echt bij. Daarom is altijd maar gezond willen eten onrealistisch. 

Het is toch gestoord dat je jezelf afstraft omdat je een beetje zondigt? Geniet ervan en omarm het. Ja, ook ik eet weleens een pizza, pasta of wat dan ook met de P begint in het weekend, omdat ik er ook hard voor werk (zowel in mijn bedrijf als in de sportschool). Omdat ik de overtuiging heb dat het kan – omdat er ook iets tegenover staat.

Ik zweet het je, ik kan niet eens 3 dagen zonder te zondigen. Terwijl ik dit typ, had ik 2 magnum ijsjes op gisteren. Ik had er zin in en daarna had ik een bord groenten met kip klaargemaakt. 

De maatschappij is er gewoon niet naar

Je wilt geen totale gezondheidsfreak zijn. Dat is mijn boodschap ook niet met Feel Better Fitness. Wat ik wel uitdraag, is dat het onrealistisch is om 100% van de tijd ‘gezond’ en verantwoord te eten – maar het is wel belangrijk (en dat weet je). Goed eten is goed voelen. Dus hierbij mijn concept:

De 1-80 regel

Simpel: prop zoveel mogelijk 1-ingrediënt voedsel in je mond – minimaal 80% van de tijd. De overige 20% mag uit meerdere ingrediënten bestaan en mag zowel verantwoord als onverantwoord zijn. Als je je alleen al aan de 1-80 regel houdt, ben je binnen no-time een stuk energieker en voel je je goed.

20% komt van voedsel dat je écht lekker vindt, TERWIJL je ook realistische verwachtingen blijft houden met jouw voedingspatroon. In plaats van dat je als een Koekiemonster dat hele pak koek of die reep chocola achterover kiepert (>50% van je calorieën).

De 1-80 regel is flexibel en daardoor beter uit te houden. 

Gratis E-book: 'Voeding Snelle Start'

3d

5 Simpele voedingsregels voor een fitter en energieker leven waar je vandaag nog mee kunt beginnen inclusief boodschappenlijstje en suggesties voor maaltijden en tussendoortjes

Je kunt altijd uitschrijven wanneer jij dat wilt. Powered by ConvertKit

Welk voedsel valt in deze o zo verantwoorde ‘gezonde’ 1-ingrediënt categorie?

Hier je boerenverstand gebruiken: alles zonder ingrediëntenlijst. De ingrediëntenlijst van spinazie? Weleens gezien? Of van een tros bananen? Noten? Vis? Vlees?

Hier een boerenverstand-opsomming:

  • Aardappelen
  • Rijst
  • Mager vlees (als kip)
  • Vette vis (als zalm)
  • Vers fruit
  • Verse groenten

Ja, dus lekker crea bea wordt je hiervan. Wat hoort niet in de 1-ingrediënt lijst (maar wat wel 20% mag):

  • Brood
  • Pasta
  • Sauzen
  • Kant-en-klaar
  • IJs
  • Pizza

Wat ook helpt, is om hieronder mijn lijst te gebruiken als referentie voor de 1-80 regel.

‘Wat je beter wel en niet moet eten om fitter en strakker te worden’

Ik heb in de blog ‘Wat je beter wel en niet moet eten om fitter en strakker te worden‘ een definitef lijstje gemaakt die je kunt gebruiken. Lees hem hier:

Wat je beter wel en niet moet eten om fitter en strakker te worden >

Comments

comments