10 Vetverbrandingstips [Deel 3/3]: Mindset

Over vetverbranding is veel te vertellen. Zie hier, hier & hier. Misschien ben jij nog op zoek naar de heilige graal of heb je het spelletje al goed door. In deze trilogy vertel ik je iedere week 10 tips die te maken hebben met training, voeding en mindset. Vorige week en die week daarvoor heb ik je trainings- en voedingstips gegeven die gebaseerd waren op vetverbranding. Vandaag het laatste deel van de serie! Hier zijn 10 vetverbrandingstips die te maken hebben met je mindset!

Mindset vind ik persoonlijk het allerbelangrijkst. Je kunt het duurste sportschoolabonnement hebben en werken met de beste diëtisten, maar de kwaliteit van je leven word toch echt bepaald door de kwaliteit van je gedachten. Met een sterke ‘Waarom’ van waarom je iets wilt en een positieve houding zul je ver komen in dit sprookje.

Als je nog niet heel bekend bent met de kracht van mindset, raad ik je aan deze blog eerst te lezen: Je hebt Zicht, maar Heb je ook Visie?

Tip 1. Vergelijk jezelf niet met anderen

Je hebt echt geen flauw benul van wat een ander heeft moeten doorstaan of hoe gelukkig zij zijn. Je met anderen vergelijken is altijd de beste en snelste manier om jezelf te demotiveren. Wat zou er gebeuren als je mikte op iedere dag 1% verbetering van jezelf?

photo-1441716844725-09cedc13a4e7

Tip 2. Focus je op de kleine overwinning

Je kunt 2.5 kilo zwaarder squatten, vier het!

Je bent 1.5 kilo kwijt, vier het!

Je hebt jarenlang gerookt en houd het al een week zonder uit, vier het!

Het leven is te kort om niet te vieren. En als je het viert, doe het dan niet met je guilty pleasures.

Tip 3. Neem alles wat je op social media ziet met een korreltje zout

Als je alles moest geloven wat je op Facebook en Instagram zou zien, zou je haast denken dat iedereen door het dolle heen zou zijn om te kunnen leven.

Iedereen heeft problemen, maar weinigen laten die aan anderen zien.

Tip 4. Manage je verwachtingen

Je gaat niet van een maatje XL naar een M in 4 weken.

Wees realistisch met de doelen die je voor jezelf stelt en begin vooral klein!

Af0sF2OS5S5gatqrKzVP_Silhoutte

Tip 5. Gebruik gedragsdoelen in plaats van resultaatdoelen

Stel jezelf bijvoorbeeld als doel om 3-5 keer te gaan sporten per week, meer eiwitten te eten en minder alcohol te drinken in het weekend. Dan komt het resultaat vanzelf. Dat is veel makkelijker dan “5 kilo in 10 weken willen verliezen”.

Tip 6. Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Het is tegenwoordig heel makkelijk om gevangen en bevangen te zitten in het proces van afvallen. Je verliest het overzicht van wat wel en niet moet en op dat soort momenten grijp je juist naar junkfood, snacks en heb je een berg zelfmedelijden en natte tissues.

Schrijf iedere dag, voordat je naar bed gaat, eens 3 dingen op waar je vandaag dankbaar voor bent in het leven. Of schrijf je gedachten op. Schrijf op waar je nog aan moet werken om je doelen te bereiken. Niets is zo machtig als pen op papier. Het is een soort meditatie om je gedachten te vertalen naar papier, maar je maakt je ook even los van alle hectiek van alledaagse dag. Hoe helderder je hersenen werken, hoe meer overzicht je hebt op het geheel.

photo-1441448770220-76743f9e6af6

Tip 7. Accepteer dat er geen ‘perfect’ bestaat

Hoe graag we ook perfect willen zijn, niemand kan zeggen dat hij of zij het daadwerkelijk is. En dan nog, wat is perfect? De definitie van perfect is voor jou anders dan die van mij.

Als jij jezelf wilt verbeteren, focus dan op sterker en slimmer worden dan gisteren, niet op perfect willen zijn.

Tip 8. Laat één slechte maaltijd niet je dag of week bepalen

Er komen altijd dingen op je pad die het je moeilijk gaan maken. Die obstakels zijn menselijk en zouden niet de rest van je dag of week moeten bepalen.

Dat geldt niet alleen voor vetverbranding maar voor het leven in het algemeen. Het is belangrijk om je doel in je achterhoofd te houden in de wetenschap dat er morgen weer een nieuwe kans is om je doelen te bereiken.

Tip 9. Hou jezelf niet voor de gek

Of je gaat er 100% voor of je doet het niet. Er is geen ‘misschien’, ‘een beetje’ of in het midden sjoemelen.

Je dagelijkse acties bepalen hoe succesvol je bent.

Je dagelijkse acties en de kwaliteit van je gedachten bepalen waar jij over precies één jaar staat.

photo-1415931633537-351070d20b81

Tip 10. Houd je stress laag

Het leven is o zo moeilijk. Iedereen een stressvolle baan, 2.5 kinderen thuis op de bank, een hond die 4948 keer per dag moet worden uitgelaten, feestjes, verjaardagen, borrels, familie, vrienden en andere omstandigheden.

Daarnaast word je over-gestimuleerd door TV, internet en je smartphone.

Probeer eens of je ook een tijdje zonder kunt, al is het maar het eerste uur van je dag nadat je bent opgestaan, maak een frisse wandeling buiten en maak je los van al die technologie. Die mailtjes en appjes kunnen heus wel wachten.

Je gaat merken dat je hersenen veel beter gaan werken en dat je doelen veel helderder worden naarmate je dit volhoudt!

Dat was de driedelige serie! Pas ze regelmatig toe, dan zit het wel snor :)

 

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

PS. Als je deze reeks zou willen delen, te gek! En ben jij al lid van mijn e-maillijst? Dat kun je hieronder doen! Krijg iedere week mijn nieuwsbrief vol motivatie-, fitness- en voedingstips!

Comments

comments