10 Belangrijke Lessen over Voeding

Voeding is één van de lastigste onderwerpen binnen gezond afvallen en de eeuwige zoektocht naar een goed lijf. Dat merkte ik toen ik me begon te verdiepen in het kunstje om mezelf en anderen in shape te krijgen. De één zegt dat koolhydraten schrappen beter is of geen brood meer eten en de ander zegt dat dat het recept voor falen is. 

Hieronder wil ik je 10 belangrijke lessen over voeding meegeven die ik door de jaren heen heb geleerd en waar jij je voordeel mee kunt doen, zodat jij beter in je vel gaat zitten en duidelijkheid hebt. Let’s go!

Calorieën zullen altijd tellen

Tot aan je dood zullen calorieën bestaan en belangrijk zijn in het spelletje om er goed uit te zien en je goed te voelen. Het is niet de enige factor, maar wel een bepalende. Je kunt niet 7000 calorieën aan organische bosbessen, groene groenten, eiwitshakes, zoete aardappel en biologische kip eten en vet verbranden. Je zult altijd(!) meer moeten verbranden dan je binnenkrijgt.

Iedere 2-3 uur eten is vast een marketinggrap

Waarschijnlijk heb jij dit weleens gehoord:

“Je stofwisseling is een kacheltje van binnen en als je hem iedere 2-3 uur opstookt, verbrand je veel meer calorieën/vet”

Dat is grote magie achter dit idee en het klinkt logisch. Behalve dat de mens iets moeilijker in elkaar zit dan 6 stukken brandend hout. Of je 2 of 8 maaltijden eet, calorieën zijn calorieën en als je 2000 calorieën per dag nodig hebt, kun je kiezen hoeveel maaltijden per dag het best bij jouw levensstijl past. Lees het rustig nog eens door in mijn blog ‘Hoevaak moet ik eten voor vetverbranding?

zcihjdhyo6ieevshlnkg

Als je iets niet kunt volhouden, werkt het niet

Het beste dieet of eetmethode is datgeen je het langst moeiteloos kunt volhouden en toch resultaat bereikt. Waarom denk je dat er zoveel mensen jojo-en en terugvallen naar hun oude gewicht? Omdat die eetmethoden niet aansluiten op de lange termijn! Crash diëten, challenges van 30 dagen, eetstrategieën van 14 dagen en 7 dagen detoxen vind ik allemaal onzin en zorgen voor een frustrerende cirkel waarbij je snel weer op je oude gewicht zit en geen stap verder komt.

Dit is wat je doet als je aan korte termijn eetstrategieën doet
Dit is wat je doet als je aan korte termijn eetstrategieën doet

Persen is stom

En ook fruitsapjes zijn stom. Als je appelsap koopt, koop je namelijk alleen de suikerrijke sap, vitamines en mineralen, maar niet de vezels. En in appelsap zitten veel toevoegingen en het fruitsuiker van meerdere appels. Een grote suikerbom dus! Eet je fruit, pers geen 5 sinaasappels samen en denk dan dat je gezond bezig bent. Je bloedsuikerspiegel zal je bedanken. Ik heb het uitgebreid over fruit in mijn blog ‘is fruit gezond?

Detoxen doe je al

Er is geen enkele reden om te detoxen en ik vind het een grote marketingstunt. Je hebt namelijk zelf twee van de beste detox-machines in je lichaam zitten: je nieren en je lever. Zij werken dag en nacht keihard door om je lichaam schoon te maken, zelfs als je jezelf weer verwend met pizza, cake en cola.

Supplementen komen op de laatste plaats

Stel dat je een grote wolkenkrabber gaat bouwen, dan heb je uitstekende voorbereiding en ijzersterke fundering nodig. Supplementen zou in geen van beide categorieën terecht moeten komen: je hebt het in eerste instantie niet nodig als je je doelen opstelt en in de fundering tellen het totaal aantal calorieën, de kwaliteit van je voeding en het aantal eiwitten, koolhydraten en vetten meer. Zie supplementen als de bovenste 2 verdiepingen van je wolkenkrabber: de biologische kers op de taart.

Koolhydraten zijn je vriend, vriend

Koolhydraten zijn goed voor je. Het is je grootste energiesysteem en je hebt koolhydraten nodig om je spieren en hersenen te voorzien van energie. Zelfs om deze zin te lezen gebruik je koolhydraten! En jij wilt ze schrappen? Ja, je kunt in de huidige maatschappij heel makkelijk te veel eten van koolhydraten, maar dat betekent niet dat ze slecht zijn. Er is een reden dat moeder natuur ze heeft gemaakt (en ik bedoel niet die gefabriceerde rommel waar 97% van je supermarkt vol ligt). En groenten? Koolhydraten hoor! Koolhydraatbronnen die ik aanraad, zijn zoete aardappel, zilvervliesrijst, quinoa, boekweit, havermout, (groene) groenten en volle graan (volkoren) producten.

nutrition

Vet maakt je niet vet

Vetten zijn essentieel en net zo belangrijk als koolhydraten, maar met andere rollen in je lichaam. Vetten zijn niet de reden achter doodsoorzaken als hart- en vaatziekten of obesitas, maar juist erg belangrijk voor je hormoonhuishouding en houd je cellen en hart jong. Voorzichtigheid geboden:  1 gram vet levert 9 calorieën, eet dus geen hele avocado in één keer of giet een halve fles olijfolie over je biologisch verantwoorde vlees heen. Vergeleken met koolhydraten en eiwitten (1 gram = 4 calorieën) is dat dus meer dan de helft. Vetten vind je in vette vis, avocado en noten.

Je moet soms(!) je favoriete voeding eten

Weet je nog wat ik net zei? Het beste dieet of eetmethode is datgeen je het langst moeiteloos kunt volhouden en toch resultaat bereikt. Als je te streng op jezelf bent, werkt het niet. Houd een keer per week eens een smokkelmaaltijd om het leuk te houden en beloon jezelf voor het harde werk van de afgelopen week. Zolang het geen mega caloriebommen zijn, is er niets aan de hand.

cravings

Pas op met claims

In mijn blog ‘5x gezonde voeding dat niet slechter had kunnen zijn‘ heb ik het over de gezonde overtuiging die jij kunt hebben bij verschillende merken en voeding (en dat dat niet klopt). Zo lijken sapjes, sushi en subway op het eerste oog maatschappelijke en gezonde bedrijven, maar toch zitten er in die producten veel verborgen calorieën. Gebruik die klomp van 15 centimeter tussen je oren goed en denk na voordat je iets in je mond stopt. Pas op voor verborgen verleiders! Bedrijven zijn uit op geld verdienen en zullen claims verspreiden als ‘met extra vitamine C’, ‘rode wijn is gezond voor je hart’ en ‘detoxen ruimt gifstoffen op’. Ga voor voedingsmiddelen die zo commercieel-loos mogelijk zijn en wat niet wekelijks in de aanbieding.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

P.S. Meld je hieronder aan voor mijn wekelijkse nieuwsbrief, waarin ik exclusieve fitness- en voedingstips deel die niet op mijn blog of Facebook terecht komen! Ook ontvang je dan mijn E-book ‘10 Kick-Ass Tips naar een Beter Lichaam‘.

Comments

comments