2 veelgemaakte voedingsfouten (vooral) bij vrouwen

Er zijn 2 veelgemaakte voedingsfouten (lees: denkfouten) waarvan ik denk dat precies het tegenovergestelde waar is. Diëten zijn niet ontworpen voor jou: het is te veel afkijken zonder dat je écht leert wat voor jou werkt (wat voor de schrijver van het dieet werkt, werkt niet per se voor jou). Neem niet klakkeloos alles over van Fajah Lourens en the Green Happiness. Maar bepaalde uitspraken zetten mij wel aan het denken als gevolg van hun (de dieetboekenindustrie) adviezen (waardoor jij niet afvalt of vet verbrandt). 

Hier zijn ze:

1) Jezelf UITHONGEREN op 1000-1200 calorieën per dag (of minder)

Dit noem ik de race naar de bodem. Steeds minder eten en denken dat je meer gaat verbranden. Als je kijkt naar de allerbeste topsporters ter wereld zie je dat ze de hele dag dooreten en daardoor meer verbranden. Hun voeding dicteert hun prestaties en verbranding.

De truc? Niet zozeer meer calorieën consumeren, wel meer focus op voedingsstoffen binnenkrijgen. Je kunt in voeding vullen of voeden. Een zak chips en wijn is vullen, een groente omelet is voeden.

Jij bent misschien geen topsporter, maar je bent wel fulltime moeder, huisvrouw & werknemer- of gever. En daar heb je voedingsstoffen voor nodig. Voor meer energie, focus en drive.

Je continu hongerig voelen omdat je moet afvallen, alle sociale bijeenkomsten expres laten schieten en je favoriete voeding uitbannen (tot het punt dat je het opgeeft en je eraan overgeeft en je met wijn en chocola je Netflix serie gaat marathonkijken) is NIET de manier.

Lees dit zorgvuldig: er is MEER aandacht voor diëten en fitness dan ooit. Iedereen weet wat ze moeten doen. En toch zijn we als land nog nooit zo dik, depressief, obsessief en ziek geweest als nu. 

Lees die laatste zin nog een keer.

“Als meer informatie leidde tot meer resultaat, waren we allemaal miljardairs met perfecte sixpacks” – Derek Sivers

Nu de tegenovergestelde fout:

2) “Vrouwen die 2000 kcal eten zijn allemaal dik”

Ik denk dat sprintster Dafne Schippers op trainingsdagen er wel 3000+ kcal eet, is zij nu ook dik? Nee? Maar je zei toch ‘alle vrouwen’? Als jij een actieve vrouw bent en jij hebt 2000 calorieën nodig per dag, heb je dat nodig.

Op je pak melk staat dat een vrouw 2000 kcal moet eten en dat kan voor 22% (gok) van Nederland gelden, maar nooit voor iedereen. Dat is net zoiets als alleen maat 38 verkopen in een schoenenwinkel. 15% past de schoen, de rest niet. Dat is nou de dieetwereld.

Over het algemeen:

  • Verbranden jongere vrouwen meer calorieën dan oudere vrouwen (andere omstandigheden blijven hetzelfde)
  • Verbranden actieve vrouwen maar calorieën dan passieve vrouwen
  • Verbranden lange vrouwen meer calorieën dan kleine vrouwen
  • Verbranden zware vrouwen meer calorieën dan lichte vrouwen

En zo zijn er nog wel 100 factoren. Jij bent uniek en dus is het gek als iemand voor jou bepaalt wat jij moet eten. Ik zou als man doodongelukkig worden van 2000 calorieën per dag (omdat ik er dagelijks ongeveer 3200 eet).

1200 calorieën kan je lichamelijk precies geven wat je wilt,  maar kan ook je geluksgevoel, energie en stress negatief beïnvloeden. Ja, die emoties worden hormonaal geregeld.

De waarheid is dat diëten NIET sexy is en het is ook niet leuk. Niemand wilt het eigenlijk, maar je wilt heel graag de vruchten plukken van het goed-in-de-markt-gezette dieet. Dat wordt er ook niet bij gezet, anders verkoopt het niet.

Wat beter werkt is het volgende:

  1. Je eet zo puur en natuurlijk mogelijk (lees ook de 1-80 regel). Volgens de 1-80 regel eet je 80% van je dag voeding met 1 ingrediënt (zoals banaan, spinazie, noten, mager vlees/vis). Hierdoor verzadig je sneller en voedt je jezelf met hoogwaardige voeding.
  2. Vermijdt voeding waar je je slap of energieloos van voelt. Voor mij zijn dat zuivelproducten en brood. Voeding moet je meer energie geven, niet minder. Ga dus eens ‘mindful’ voelen hoe je je voelt na het eten van bepaalde voedingsproducten.
  3. Je ‘trackt’ je voeding in een app als MyFitnessPal voor 14 dagen en eet precies de hoeveelheden die bij jou passen.

Dit is een ‘dieet’ op maat.

Je eet zo niet te veel.
Je eet zo niet te weinig.
Je hebt veel energie.
Geen vreetbuien.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal trainer

Comments

comments