20 Praktische Vetverbrandingstips

Vandaag krijg je van mij 20 vetverbrandingstips die in mij opkwamen deze week (waar goede koffie al niet goed voor is..) Deze tips zijn voor vetverbranding, meer spiermassa, gezonder worden/gezond blijven en de beste versie van jezelf worden. Komt ‘ie!

1. Calorieën zijn belangrijk.

2. Lees tip 2 nog maar een keer. Zo belangrijk is ‘ie. Minder calorieën in dan uit = vetverbranding & meer in dan uit = aankomen. Kun je nog zo glutenvrij eten..

3. Intermittent fasting is een goede manier om tot een calorietekort te komen, het is alleen niet voor iedereen. Lees HIER meer over intermittent fasting (vasten).

4. Als je vet wilt verbranden, moet je meer eiwitten gaan eten. Je stofwisseling gaat hiervan omhoog, het behoudt je spiermassa + je raakt sneller verzadigd zodat je geen vreetbuien krijgt.

5. Als je eenmaal je eiwitten binnen hebt, moet je zorgen dat je voldoende gezonde vetten en complexe koolhydraten binnen krijgt (maar te veel). Dit kun je simpel uitrekenen met apps als MyFitnessPal.

6. Als je calorie-inname te veel daalt, raad ik aan om wat minder vetten te eten en wat meer complexe koolhydraten – al helemaal als je erbij traint. 

7. Wees geen koppige ezel. Als je al 3 jaar geen resultaat ziet, moet je iets anders proberen. Verandering vereist verandering (een andere aanpak).

8. Lopen en wandelen is ook fitness en je verbrandt er calorieën mee (en het is zwaar ondergewaardeerd). Gebruik een activiteitsmeter (kan tegenwoordig ook op je telefoon). Of neem een hond ;-)

9. Als je vastzit en geen motivatie hebt, probeer dan eens iets anders. Doe een lesje bodypump of spinning. Ga eens een proefles yoga proberen of huur een mountainbike en ros het bos door. Fitness is niet alleen gewichten tillen.

10. Snelle oplossingen betekenen niet lange termijn resultaten. 30 dagen challenges zijn goed, maar je moet wel een plan hebben voor na die 30 dagen. Anders is het verspilde tijd.

11. Qua supplementen hoef je écht alleen maar om te kijken naar een goede visolie en vitamine D supplement. De rest kun je uit je dagelijkse voeding halen. Uitzonderingen daar gelaten.

12. Voedselintolerantie heeft niets te maken met geen vet kunnen verbranden. Het is vaak de calorieën uit de taart die je in je mond stopt dan de gluten en zuivel die zogenaamd de vetverbranding vertraagd.

13. Schrijf dingen op. Je gewicht, je calorieën, je omtrek in cm’s. Dit houdt je gefocust en op het goede pad.

14. Dames, haal niet al je informatie en inspiratie van Instagram. Er staan goede dingen op, maar het merendeel draagt yoga pants (niets mis mee overigens) en laten alleen maar avocado op glutenvrije toast en gekke squats/lunges/glute kickbacks al je problemen oplost. 

15. Volg altijd een manier van eten en bewegen die je leuk vind. Anders hou je het nooit vol. Er bestaat geen leuk einde aan een rot proces.

16. Leer (gezond) koken. Leer jezelf voeden. Je kunt heerlijk gezond eten als je weet hoe en wat je klaar kunt maken in de keuken.

17. Doe niet aan cleansing, detoxen of wat daarop lijkt, daar heb je nieren en een lever voor. Verdoe je tijd en geld niet.

18. Eten>blenden. Leuk dat fruitsapje, maar je kunt beter de groenten of fruit in z’n geheel opeten. Dit 1) verzadigd beter en 2) je haalt er meer voedingsstoffen uit. 

19. Als je een slechte slaper bent, doe er dan alles aan om dat aan te pakken. Je slaapt 33% van je leven en het is niet voor niets. Slaap is een medicijn.

20. Neem de hoeveelheid fruit en groenten die je eet. Verdubbel dit. Nu heb je extra vitaminen en mineralen die je nodig hebt. Ook ga je hierdoor automatisch minder calorieën eten en je voedt jezelf nog beter.3D

BONUSTIP: Wil je meer leren over vetverbranding, fitness en voeding? Download dan mijn nieuwe e-book ‘Voeding: Snelle Start – 5 gouden voedingsregels‘ Klik op de knop, laat je naam en e-mailadres achter en download ‘m gratis. En laat mij weten wat je ervan vond!

Sven Maarschalk

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Comments

comments