3 Veelvoorkomende Trainingsfouten die Vrouwen Maken

Met de zomer in aantocht en het heerlijke weer zijn natuurlijk weer een hoop mensen aan het trainen (voor de zomer). In de blog van deze week vertel ik je over drie fouten die vrouwen vaak maken in de sportschool of als ze thuis trainen. En ik hoop dat je nu twee dingen al weet als vrouw zijnde:

1: Vrouwen worden van gemiddelde krachttraining niet breed/gespierd.

2: Alleen maar hardlopen of andere cardio is NIET het gouden ei tot een fit en strak lijf deze zomer.

pullups

Fout 1. Geen rust

Krachttraining zou gebruikt moeten worden om wat spiermassa op te bouwen en om sterker te worden. Niet om vet te verbranden.

Sven, wat?! Jij zegt altijd dat vrouwen krachttraining moeten doen omdat ze dan effectiever vet verbranden!!

Ja klopt. Maar met wat extra pondjes spiermassa gaat dat ook makkelijker. Niet andersom. Met extra spiermassa verbrand jij in rust meer vet: in je slaap, zittend op je werk en in de auto, als je thuis op de bank ploft, ENZOVOORTS! 24/7/365! Dit is voor mij precies de reden dat hypes als Insanity en P90x niet werken: het gaat maar door en door. Er wordt geen spiermassa opgebouwd. Dus op de korte termijn er fit willen uitzien? Doe Insanity of HIIT training. Heb je langer de tijd en wil je het goed doen? Doe zware krachttraining en maak het af (het toetje) met HIIT cardiotraining.

Ren dus niet van de ene oefening naar de andere, denkende dat je vet zal smelten. Dat gebeurt toch niet. En als je dan zweet, is het geen vet dat zich door je poriën naar buiten wurmt, maar vocht. Het versnelt ook niet je stofwisseling op de lange termijn. Doe dus zware krachttraining en neem rust tussendoor, zodat je op adem kunt komen.

RS36638_MM-IE1-Womens_Action1

Fout 2. Nooit zwaarder gewicht

De tweede fout die ik vrouwen (in de sportschool, maar ook daarbuiten) zie maken, is dat zij nooit het gewicht verhogen. Je moet je lichaam prikkelen om vooruit te gaan. Dat betekent dat je meer gewicht moet toevoegen aan de oefening of moet variëren in het aantal sets, herhalingen en tempo.

Er goed willen uitzien is keihard werken. Als dat niet zo was, zou iedereen er topfit uitzien. Wees niet bang om er wat gewicht op te gooien en er voor te gaan. Iedere vrouw die 40-60 kilo squats kan maken, zal echt een geweldig onderlijf hebben. Zonder twijfel.

pushup

Fout 3. Techniek

Last, but not least: techniek en houding. Krachttraining heeft echt geen nut als jouw techniek niet klopt (lees: ruk is). Dit geldt niet alleen voor vrouwen, ook mannen kunnen er een potje van: slappe houding, van vorm is geen sprake en het geheel straalt geen zelfverzekerdheid uit.

Zorg met iedere staande oefening die je doet ervoor dat dat je voeten in de grond geschroefd staan (dus plat op de grond houden), je lichaam stijf rechtop, bilspieren aangespannen en je knijpt in je corespieren (de volledige 360 graden!).

Voor vrouwen is het belangrijk dat je de spieren van je bekkenbodem en onderrug betrekt in de oefening, om jezelf te beschermen. Houd verder goed spanning op de spieren die je wilt trainen.

Wat je ook doet, doe het goed. Zorg voor kwaliteit en diepte. Niet voor kwantiteit en de kantjes er vanaf lopen.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

P.S. ben je je frustraties zat en wil je eens echt resultaat? Ik heb door de zomervakantie meer plaatsen voor Personal Training. Het aanmeldformulier kun je hieronder vinden:

https://feelbetterfitness.wufoo.com/forms/aanvraag-voor-personal-training/

Verder lezen

Krachttraining voor Vrouwen

6 Effectieve Oefeningen voor Hardlopers

De Waarheid over de Vetverbrandingszone

Waarom je met Dit Type Training Geen Resultaten Krijgt

Comments

comments