4 Dingen Die Je Moet Weten Over Fitness Voordat Je Begint

Er zijn twee dingen die in januari gebeuren in de fitnesswereld:

1. Mensen worden krankzinnig en schrijven zich in voor sportscholen, programma’s en beginnen aan diëten 

2. Mensen stoppen

Het gebeurt ieder jaar en het is best treurig. Waar ligt het aan?

Mensen staan in de rij voor de hardloopbanden. Er zijn mensen die als een kip zonder kop ronddwalen en niet weten waar zij mee bezig zijn. Anderen worden weggedrukt in een hoek waar ze zijn overgeleverd aan een yoga matje en een handgewichtje.

Ondanks de krankzinnigheid is het wel een energieke en leuke omgeving. Misschien is het daarom zo jammer dat we over 4 weken (febuari/maart) weer terug gaan naar naar dezelfde mensen die het jaar door al trainden en niet opgaven.

De reden voor het opgeven? Het zit tussen je oren. Onrealistische verwachtingen van wat je kunt bereiken en wat ‘fitness’ precies is. Ik hoop met deze blog jou te kunnen inspireren om door te gaan als je het zwaar hebt en wilt stoppen:

1. Er is geen perfecte methode

Zumba, Body Pump/Attack/Combat, yoga, CrossFit, Kettlebell, TRX, krachttraining, HIIT, hardlopen, zwemmen, fietsen – om er maar een paar te noemen.

In elk van bovenstaande ‘methoden’ zijn er mensen die precies hebben bereikt wat jij wilt bereiken! En toch hoor je nog mensen over dat de ene methode ‘beter’ is dan de ander. Het probleem met deze claims is dat de ene ‘perfecte’ methode veel anders is dan de andere methode.

sport-1087028_960_720

Een 60-jarige vrouw moet je niet in een CrossFit zaal zetten en kun je beter laten baantjes laten zwemmen op maandagochtend. Een 30-jarige hardloper vind het werken met kettlebells niet leuk, ondanks dat zijn vriend hem pushte om het eens te proberen En als je mij in een Zumba les zet, word ik gek (don’t try it!). Je ziet: er is geen perfecte methode, er is voor iedereen individueel een ‘perfecte’ methode. Vraag jezelf af: is de sportschool mijn perfecte methode om mijn doelen te behalen?

2. Het gaat niet makkelijk worden

De recensies op mijn Facebookpagina staan vol met succesverhalen en ook via de media hoor je vaak de beste verhalen over hoe mensen van ‘fat to fit’ gingen. Leuke nieuwtjes, maar het is ook misleidend. Als je dit leest, ben je geneigd te denken dat die overwinning in één rechte lijn ging. Je leest over de vrouw die 20 kilo verloor door haar gedrag en manier van eten te veranderen. Dat is waar, maar wat je niet leest is de worsteling met het nieuwe eten, het stoppen met roken en alle ander ups en downs.

roller-skates-381216_960_720

En waar lees je over alle gebeurtenissen waarin zij het niet meer zag zitten? En waar wordt er verteld wat er nog meer is veranderd in haar leven, buiten haar gewicht en vetpercentage? – wat waarschijnlijk nog belangrijker is!

De weg naar succes is moeilijk. Je moet bereid zijn iets op te geven, om gedisciplineerd te zijn, consistent te zijn, hard te werken en vooral geduldig te zijn (lees #3). Een moeilijke mix van waarden die je samen moet voegen.

3. Niet iedere week maak je vorderingen

De eerste weken ga je hard en ben je gemotiveerd. In de 3e week gaat het al trager en in week 4 maak je geen vorderingen meer. In week 5 kom je zelfs aan! Zoals ik bij #2 al zei, je krijgt te maken met ups en downs. Toch is dit vaak het moment waarop er word gestopt ‘omdat het niet werkt’.

Er zijn meerdere factoren die je mee moet nemen, zoals de menstruatiecyclus van een vrouw waar haar gewicht toeneemt of de onbewuste toename in je calorieconsumptie (wat je eet gedurende een dag). In de eerste paar weken gaan mensen bewust om met voedingskeuzes; geen drank, chocola en chips. Na een tijdje komen de oude gewoonten langzaam terug en ga je onbewust meer eten en gaat de vordering dus stagneren – of je komt zelfs weer aan.

Bekijk afvallen als een reis. Het is een marathon en geen sprint. Het kost een portie geduld en doorzettingsvermogen, maar het zal het allemaal waard zijn in het einde.

sport-927759_960_720

4. Je hoeft je leventje niet op te geven

Eén van de grootste obstakels in fitness is dat je compleet anders moet leven om af te vallen. Dat hoeft niet.

Ik zeg niet dat je het moet doen, maar je kunt afvallen terwijl je pizza eet en bier/wijn drinkt in het weekend. Alleen moet je dan al het andere voedsel inperken. Als je weet dat je uiteten gaat zaterdagavond, eet dan minder gedurende de dag/week zodat je zaterdagavond wat meer kunt hebben.

Zie calorieën als een zak met geld dat je uit mag geven.

Als je meer uitgeeft dan je in die zak geld hebt zitten, kom je waarschijnlijk aan.

Als je precies het bedrag van je zak geld uitgeeft – niet meer of minder, dan blijf je op hetzelfde gewicht.

Als je geld overhoudt, verlies je gewicht.

Cold-turkey stoppen met eten of je calorieën in tweeën splijten hoeft niet. Het helpt op de korte termijn, maar op de lange termijn (de rest van je leven dus) is dat een slechte keuze. Bouw het rustig af – iets minder van X en Y zodat je geld overhoudt in je zak.

Of beweeg meer zodat je zak met geld groter wordt!

Let me know! Heb jij iets aan deze blog gehad?

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

*** Zoek je een leuke outdoor groepsles in de Bollenstreek? Ik geef mijn groepslessen, genaamd Forest Fit, in Lisse. Vind hier meer informatie: http://www.feelbetterfitness.nl/forestfit/

Comments

comments