5 Eetexcuses die Veel Mensen Maken (+ Oplossing)

Je hebt vast wel eens een goede reden om niet gezond te eten, bijvoorbeeld een druk en sociaal leven, uitpuilende agenda, kids, etc. “Ik heb geen tijd” is de meest bekende. Of het nu gaat om sporten, beter eten of simpelweg in de keuken staan voor gezond avondeten, het is te makkelijk om het af te schrijven aan een druk leven.

De waarheid is dat iedereen 24 uur in een dag heeft. Als Barack Obama en Mark Rutte dagelijks tijd kunnen vrijmaken voor sport, waarom kun jij dat dan niet? Het probleem heeft te maken met onze prioriteiten. Waar een wil is, is een weg! Als je echt iets wilt, dan gebeurt dat meestal ook.

Ik geef je hieronder 5 excuses die ik veel hoor en hoe je dit excuusje ongeldig maakt, zodat de obstakels van de weg zijn en je gemakkelijker af kunt vallen.

Excuus 1: “Ik heb geen tijd om te kokerellen.”

Makkie. Plan vooruit en kook genoeg voor de volgende dag of voor de gehele week. Eén van de beste manieren om beter te eten is vooruit plannen, zodat je niet voor verrassingen staat.

Toen ik nog op het strand werkte in de bediening, bereidde ik mijn voeding de avond van tevoren voor en nam dat mee. ’s Ochtends had ik een eiwitrijk ontbijtje dat binnen 15 minuten klaar stond en de rest at ik op mijn werk, terwijl de rest het met de restjes van de frituur moest doen. Ik had daar simpelweg geen zin in en je moet jezelf goed voeden als je meer dan 10 uur knokt op de werkvloer.

Excuus 2: “Ik weet niet hoe ik moet koken.”

Je bent geen boom! Leer het jezelf. Op YouTube staan miljoenen uren aan instructievideo’s hoe je gerechten moet maken. Begin met een simpel eitje bijvoorbeeld. Je kunt ook een goed kookboek kopen waar je inspiratie uit kunt halen.

Of kijk eens op kooklessen- of cursussen in de buurt. Hier heb ik 2 minuten huiswerk op gedaan en ik kwam op een paar websites die les gaven in koken. Hier zijn er een paar in Lisse e.o. 

Excuus 3: “Ik heb een druk sociaal leven en daar hoort nu eenmaal een hapje en een drankje bij.”

Je viert tegenwoordig alles met eten en drinken. Dat ga ik je niet verbieden, alleen als je erg serieus bent over een beter lijf, dan moet er toch iets veranderen.

Het is goed om afspraken met jezelf te maken. Maximaal 2 drankjes als je een feestje hebt, en stop dan ook bij 2. Weet je dat er veel borrelhapjes zijn, eet dan niet te veel ’s ochtends en maak ‘ruimte’ vrij voor de caloriebom óf eet veel groenten vooraf, zodat je al een verzadigd gevoel hebt en je niet te veel kunt eten van de borrelhapjes. Ook hier komt een goede planning weer van pas. Mijn blog ‘Hoe Houd je jezelf Buiten de Deur aan je Dieet‘ legt hier alles over uit.

Excuus 4: “Ik heb geen tijd om MyFitnessPal bij te houden.”

Ja natuurlijk. Wat wil je dan gaan doen? Dit is al minimalistisch, al helemaal als het een gewoonte is geworden. Zolang je niets opschrijft, is het gokwerk wat je eet, drinkt en binnenkrijgt dagelijks. En meten is weten, mijn vriend. Weet wat je eet en je zet de eerste stap naar verandering.

Excuus 5: “Ik weet niet wat ik moet eten.”

Dit is een makkie.

Schrijf eens 3-4 gezonde maaltijden en 3-4 gezonde snacks op, op een vel papier. Ga dit vervolgens bereiden, meenemen naar school/werk en eet het op. Herhaal dit kunstje. Zodra dit automatisme is, is het moeilijk om het niet te doen.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments