5 Redenen Waarom je Staand Moet Werken (+ Hoe)

Het liefst parkeer je je auto zo dicht mogelijk bij de deur van de sportschool of je werk. We nemen de lift en de roltrap. Eenmaal op je werk aangekomen, plof je in je luxe (lees: luie) bureaustoel. Thuis eet je zittend. Op de bank kijk je televisie. In bed kijk je verder en slaap je 7-8 uur. Welkom in 2015: we zitten te veel en bewegen te weinig. En daar is je lichaam niet voor ontworpen. 

Zitten zorgt er ook voor dat calorieën (dat zijn die beestjes die je kleren strakker laten zitten) zich gemakkelijker laten omzetten tot vetreserves en ook dat er jaren van je leven afgaan. Zitten is niet voor niets het nieuwe roken. Dus wat als je met een paar simpele oplossingen de kwaliteit van je leven zou kunnen verhogen?

Zelf sta ik niet de hele dag. Ik wissel het met elkaar af. Hieronder een foto van mijn staand bureau +/- een jaar geleden. Ik neem mijn gezondheid serieus en ik stel voor dat jij dat ook begint te doen. 24 uur per dag welteverstaan. En niet dat ene uurtje in de sportschool.Standing desk2

Mijn staand bureau van een jaar geleden

 Wat gebeurt er als je zit?

Obesitas is niet alleen te danken aan de beroerde kwaliteit van voeding; we zitten steeds vaker en langer. Vanaf 1980 is dat zo’n 8% omhoog gegaan. Sommige mensen zitten zelfs meer dan dat zij slapen.

“Maar Sven, ik sport 3x per week en eet gezond”

Maakt niet uit. Sport en bewegen is gezond. Het nadeel van sporten weegt er niet tegen op. Kijk maar wat er gebeurt als je zit:

Gevaar van zitten #1: de elektrische activiteit in je benen stopt

Je weet het misschien niet, en ik verwacht ook niet dat je het weet, maar je spieren kunnen bewegen door elektrische geleiding, gestuurd vanuit de hersenen. Als je zit, stopt deze elektrische activiteit en daalt je hartslag en daarmee je stofwisseling. Resultaat? Je verbrandt ongeveer 1 calorie per minuut.

Gevaar van zitten #2: vetverbranding stopt

Enzymen die vetten verbranden, dalen door het zitten met 90% en het vetgehalte in je bloed stijgt met 50%. Meer vet in je bloed zorgt voor een verhoogde opslag ervan. Ook daalt het goede cholesterol in je bloed met zo’n 20% (na 2 uur zitten).

Gevaar van zitten #3: Het effect van insuline daalt

Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat je voldoende energie hebt en helpt bij het afbreken van vetcellen. Als het effect van insuline daalt door het vele zitten, kan glucose (da’s een mooi woord voor menselijke brandstof) niet goed worden verbrand. Waarom denk je dat er opeens zoveel mensen met diabetes rondlopen (of zitten)?

5 Redenen Waarom Staand Werken Goed voor jou is

Reden #1: Staand verbrandt je meer calorieën

Zittend verbrandt je zo weinig calorieën, dat je nog meer zou verbranden als je heel snel met je ogen zou knipperen. Als je staat, pompt je hart ongeveer 10 keer zoveel bloed rond door je lichaam als dat je zit. Lees dat opnieuw. 10 keer! Afhankelijk van je gewicht, verbrand je per uur zo’n 50 calorieën extra. Graties.

3-4 uur staand werken kan dus zo’n 150-200 calorieën extra verbranden. Maar dat is niet het enige voordeel..

sittingisthenewsmoking7
Gaaap

Reden #2: Staand heb je meer energie en ben je productiever

Je stofwisseling is hoger als je staat. Je hebt immers al gelezen dat je hart 10 keer zoveel bloed rondpompt door je lichaam. Niet alleen verbrandt het meer calorieën, staand verbrandt je ook effectiever glucose (energie voor je lichaam) en vetten. Maar je kunt ook zitten, als je het liefst vervroegd obesitas, diabetes of dichtslibbende aderen wilt hebben? Nee bedankt.

Resultaat van een effectievere bloedcirculatie? Productiviteit! 66% van de deelnemers aan een Amerikaanse studie uit 2011 lieten weten zich productiever te voelen als zij staand aan het werk waren.

Reden #3: Staand verhoogt de kwaliteit van je leven

Ik bepaal de kwaliteit van jouw leven niet, dat doe jijzelf toch? Dat neemt niet weg dat er ook onderzoeken worden gedaan naar werknemers die staan en werknemers die zitten. Zo laat dezelfde Amerikaanse studie zien dat werknemers die 7 weken staand werk verrichten, zich energieker en vrolijker voelden dan toen zij zaten. En wat gebeurde er toen zij weer gingen zitten? De energie en vrolijke stemming zakte weer terug naar een basisniveau. Auw..

Reden #4: Anti-rugklachten

Er is een reden dat veel mensen die zitten te maken hebben met rugklachten. Je moet begrijpen dat je lichaam niet ontworpen is om veel te zitten. Als je meer dan 6 uur zit, heeft je lichaam behoefte om de druk op bepaalde lichaamsdelen te verlagen (voorover met een gebogen rug).

sittingisthenewsmoking4
Als je dan toch moet zitten..

Reden #5: Je leeft langer

Ik heb al eerder gezegd dat zitten het nieuwe roken is. En er is geen woord van gelogen, zo laat onderstaande afbeelding zien.

sittingisthenewsmoking1
Ai..

 Hoe kan ik staan op mijn werk?

Grote kans dat er bij jou op kantoor alleen bureau’s met bureaustoelen zijn. Geen probleem.

Oplossing #1: Do It Yourself (DIY)

Zet je laptop op een verhoging, zoals een stapel boeken, stapel een goedkoop IKEA tafeltje op je bureautafel of zet ‘m op twee oude schoenendozen. Je bent zelf creatief genoeg om iets te verzinnen. Ik geloof in je.

sittingisthenewsmoking3
Een IKEA tafeltje op een bureautafel

 

Oplossing #2: Investeer in een laptop/computer standaard

 

sittingisthenewsmoking10

Oplossing #3: Koop een (elektrische) zit/sta bureau

Het is wel een prijzige investering, maar dan heb je ook iets. Of je laat het je werkgever doen. Voor thuis is het absoluut een aanrader.

sittingisthenewsmoking9

 

Afwisseling is het best

Na iedere twee uur autorijden wordt geadviseerd om een kwartier rust te nemen. Dat raad ik ook aan met staand werken. Na iedere twee uur staand werken, neem je het best een ‘pauze’ door een hoge kruk te pakken of je bureau te verlagen.

Vraag: hoeveel uur per dag zit jij ongeveer dagelijks?

Sven Maarschalk

P.P.S. Als je deze blog leuk vond, zou het veel voor me betekenen als je via de onderstaande knoppen hem zou willen delen met vrienden, familie, collega’s en de krantenloper. Dankjewel! Wil je exclusieve fitness-, motivatie- en voedingsadviezen ontvangen, meld je dan aan voor mijn e-mails hieronder!

Comments

comments

Comments

  1. Pingback: De Waarheid over de 'Vetverbrandingszone' - Feel Better Fitness

Comments are closed.