6 Dingen Waar Iedereen Over Inzit Als Ze een Nieuwe Sportschool of Trainer Kiezen

In gesprekken die ik met mensen heb, komt er altijd wel een lijstje aan pijnpunten, zorgen en onzekerheden bovendrijven die gaan over training en aanmelding. De zorgen die zij hebben lijken erg op elkaar dus ik bedacht me dat ik hier ook wel een blog over kon schrijven. Deze blog is voor mensen die geïnteresseerd zijn om te beginnen bij een nieuwe sportschool, trainer of bootcamp en vragen/zorgen hebben over deze toekomstige stap..

1. Blessures

gym5

Eigenlijk iedereen die ooit een vorm van beweging heeft gedaan, heeft er wel iets aan overgehouden. Ach, je moet eieren breken om een omelet te kunnen maken, toch?!

Dit leidt tot mensen die beweging associëren met blessures, maar dat is niet helemaal eerlijk (vind ik).

Blessures komen voort uit een aantal redenen, zoals te snel beginnen met krachttraining of te snel te veel willen tillen, ook wel ego-tillen genoemd.

Als je niet naar je lichaam luistert en de signalen die het je geeft en je doorgaat waar je lichaam ‘stop’ roept, kan het fout gaan.

Het kan ook slechte focus zijn tijdens een beweging, waardoor je spanning verliest en je techniek eronder lijdt.

Geen warming-up doen, geen rekoefeningen doen, gekke oefeningen uitvoeren, etc.

Zoals je ziet, zijn de meeste blessures te voorkomen door goede coaching, concentratie, warming-ups en kennis van beweging.

2. Betaalbaarheid

hqdefault (1)

Lamborghini-Aventador-Ultra-Hd-Car-Wallpapers

Geld zal altijd een zorg zijn als je iemand inhuurt of ergens lid wordt die/waar het goed is. Net zoals je weet dat je meer bij een steakhouse gaat betalen dan bij McDonald’s of meer betaalt bij Ferrari dan bij Freeks autoshowroom om de hoek.

Wat belangrijk is, is rekening houden met wat je terugkrijgt voor je zuurverdiende centen.

Als je in een sportschool komt, kent het personeel dan je naam? Nemen ze de tijd om met je te praten? Geven ze oprecht iets om wat er in jouw leven speelt? Sturen ze je een berichtje als je al een paar dagen niet bent wezen opdagen?

Of ben je een gezichtsloos nummertje dat negeert wordt?

Als je een coach inschakelt, wat is dan zijn reputatie? Welke resultaten heeft hij/zij al behaald in het verleden voor mensen die zoals jij zijn? Wat zijn zijn methoden en filosofieën?

En liggen die filosofieën op één lijn met jouw filosofieën, doelen en verwachtingen?

Of loop jij gewoon wat rond in de sportschool en hoop je op het beste?

Als je bij een coach of sportschool traint die echt iets geeft om jouw persoon en resultaten, zul je meer betalen dan de €14,95 per maand bij de grote onpersoonlijke sportscholen.

Maar wat wil je er aan overhouden? Als je simpelweg weg wilt kwijnen op een crosstrainer terwijl je MTV kijkt, ga dan voor die low-budget sportschool.

Maar als je serieuze stappen wilt ondernemen, je gefrustreerd bent met hoe je eruit ziet, kijk dan naar je uitgaven als een investering met een beloning als ruilmiddel. Een goede coach leert je hoe je moet bewegen, trainen en eten voor de rest van je leven, niet alleen de periode waarin je met hem/haar traint.

3. Ik pas er niet tussen

Dit is een leuke voor mij en begreep ik pas echt toen ik begon met krachttraining en toen ik als personal trainer begon.

Ik zou bijvoorbeeld niet in een sportschool vol bodybuilders kunnen passen. En ik ben weleens in een CrossFit sportschool geweest en daar voelde ik me ook niet thuis. Maar gooi me in een commerciële sportschool en ik voel me thuis. Bootcamps? Idem dito. Maar odd-one-out-groupbodybuilding en CrossFit ervaar ik als oncomfortabel. Je kan niet alles hebben en leuk vinden.

En ik zal eerlijk zijn. Het komt omdat ik er niet van hou om me kleiner of ondermaats te voelen in vergelijking met de rest. Ik hou van een omgeving waar iedereen gelijk is. En ik gok dat dat voor jou ook telt.

Wat je dus moet proberen is om ergens te trainen waar jij je 100% op je gemak voelt. Waar je je echt thuis voelt! En/of vind een coach die jou op je gemak stelt. Dit zou een eerste prioriteit moeten zijn bij jouw zoektocht naar een oplossing om resultaat te boeken.

En misschien wil jij er uit zien als een bodybuilder of CrossFit atleet. Als dat het geval is, ga dan op zoek naar zo’n omgeving! 1 + 1 = 2.

4. “Ik ben niet fit/ik ben de dikste hier”

Ik moet toegeven dat ik hier ook een beetje om moet lachen.

Sportscholen, bootcamps en dergelijke zijn plekken waar heen gaan om zich te verbeteren en een betere versie van zichzelf te zijn. Het zijn geen plekken waar mensen om elkaar gym-fear-300x210lachen, hoe lachwekkend dat ook klinkt. De meeste mensen die trainen, leven in een bubbel, zijn op zichzelf gericht en hebben amper door dat jij er ook bent.

Als je traint met een coach/trainer, neem dan van mij aan dat als je het gevoel hebt dat mensen naar je staren, zij aan het kijken zijn wat jouw trainer aan het doen is, zodat ze het kunnen stelen voor zichzelf. Best slim, toch?

Als je in een groep wilt trainen, idem dito. Het is geen plek waar mensen heen gaan om elkaar uit te lachen. Mensen in ziekenhuizen lachen elkaar toch ook niet uit omdat zij ziek zijn? Je zit in hetzelfde schuitje! En mensen in sportscholen en bootcamps lachen elkaar niet uit omdat ze niet fit zijn of omdat ze dik zijn. En als ik ongelijk heb, ben jij op de verkeerde plek.

5. Lengte van contract/commitment

Dit varieert van sportschool tot sportschool en van coach tot coach. De meeste sportscholen hanteren een jaarcontract (alleen het eerste jaar tegenwoordig), maar je kunt vaak ook kiezen voor maandcontracten. En er zijn vast coaches die je aan een jaarcontract willen slingeren, maar ook coaches die het per maand doen. Ik doe het persoonlijk liefst per kwartaal. 12 weken is een perfecte tijd om met slechte gewoonten te breken, nieuwe gewoonten aan te leren en een basis aan te leggen voor krachttraining en fitness. Dit tezamen lijdt tot resultaten.

Niets gaat iemand stoppen om na een week of maand weg te lopen, maar het is belangrijk om mee te nemen en uit te lichten. Het is belangrijk voor jouw verwachtingen.

6. “Wat als ik het niet leuk vind?”

Dit vind ik frappant. Ik begrijp dat er mensen zijn die beweging niet leuk vinden. Maar ik zie ook dat de redenen waarom mensen ‘het niet leuk vinden’ zijn omdat ze zich niet op hun gemak voelen. Ze krijgen er geen goed gevoel bij. Of zoals ik al eerder aanstipte: de tumblr_m6z3nw52os1r3s5n0o1_500-300x210omgeving past niet bij hen.

Uiteindelijk is er niemand die beweging ‘niet leuk vind’. Het is vaak niet de beweging of sport, maar de omstandigheden die er toe doen; de relaties die ontstaan bij een beweging of sport, of je er goed of slecht in bent en de verhalen die je jezelf aanpraat. Van beweging maak je ‘happy hormones’ aan en heb je er profijt van. Dus als je ‘reden’ is om niet te sporten omdat je het niet leuk vind, probeer dan een andere omgeving of een andere bewegingsvorm/sport.

Als je je eenmaal op je gemak voelt, gaat het allemaal makkelijker en ga je liever sporten dan ’s avonds op de bank hangen.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Gerelateerd:

http://www.feelbetterfitness.nl/kracht-van-geloof/

http://www.feelbetterfitness.nl/de-diamanten-liggen-begraven-in-je-achtertuin/

http://www.feelbetterfitness.nl/filters-gedachten-emoties-afvallen/

Comments

comments