6 Simpele Tools Die je Kunnen Helpen om Gemotiveerd te Raken en je Doelen te Bereiken

Er is op dit moment te veel bullshit in de fitnessindustrie. Niet alleen van fitnessprofessionals maar ook van mensen die proberen om fit te worden, fit te blijven of ‘gewicht te verliezen’, wat dat ook mag betekenen. Ik vind dat er een gebrek aan motivatie is en dat is de grote reden waarom jij niet aan je doelen werkt. Je claimt dat je geen tijd hebt. Je zegt dat je geen geld hebt. Maar waar het je echt aan ontbreekt, zijn prioriteiten. Het is niet belangrijk genoeg voor je. In deze blog geef ik je 6 simpele tools die jou kunnen helpen om gemotiveerd te raken en te blijven om zo je doelen te bereiken!

De harde waarheid: Jezelf in de Spiegel Durven Aankijken

Hier is de harde waarheid: je ‘faalt’ door geen verantwoordelijkheid te nemen als volwassene en verschuilt je achter de realiteit van je situatie. Je kijkt weg, terwijl je weet dat je niet fit bent en te veel gewicht met je meedraagt.

Je ontwijkt de dingen die bewijzen aan jezelf en anderen dat je niet in shape bent; of dat nou traplopen is of om naar de sportschool te gaan.

Je kijkt niet meer naar jezelf in de spiegel, omdat je niet de reflectie van de harde realiteit wilt zien. Er zijn namelijk bepaalde redenen waarom jij er zo uitziet die je ‘niet kunt controleren’.

Je zegt waarschijnlijk dat je geen controle over het feit dat je niet fit bent en dat traplopen je zwaar af gaat. Je hebt geen controle over je werktijden en dat je moe bent aan het einde van de dag. Je hebt geen controle over je inkomsten en uitgaven. Het is nu eenmaal zo.

Je bent op die manier een slachtoffer van je eigen omstandigheden. Althans, als je die gedachten toelaat.

“Wat heb ik nodig om te veranderen?”

Ten eerste moet je accepteren dat jij de pen vasthoudt en jouw verhaal schrijft; jij hebt de controle over je leven. Als het voelt alsof je geen controle hebt, is het aan jou om die controle terug te winnen. Je moet meer georganiseerd worden, minder druk of je prioriteitenlijstje veranderen.

Next: vergeet je ‘einddoel’. Als je een marathon begint, zie je de finishlijn toch ook niet? Het einddoel is zo ver weg dat je je er niet op stepkunt focussen en snel gedemotiveerd raakt. Het doel moet zijn om iedere dag beter te worden in de dingen die je dagelijks doet. Wat jij vandaag en morgen doet, bepaalt waar jij over een jaar staat.

Probeer de kleinste details naar je hand te zetten; op tijd uit bed komen, gezond ontbijten, op tijd op je werk zijn, meer bewegen dan gisteren – ook als dat betekent dat je vandaag de trap pakt in plaats van de lift. En als je eenmaal in het ritme zit van het winnen van de kleine details, moet je die kleine overwinningen vieren en jezelf een schouderklopje geven.

Je moet soms zelfzuchtig en egoïstisch zijn. Er is een reden dat je in vliegtuigen eerst je eigen luchtmasker op moet zetten voordat je hem bij je kinderen opzet; zonder jezelf op de eerste plek te zetten kun je de rest niet redden. Als jij claimt dat je geen tijd, geld of energie hebt, laat je je baas, collega’s en familie/vrienden in de steek als jij continu down, futloos en onvrolijk bent. Zorg er dus voor dat je iedere dag een betere vriend, ouder, broer/zus, collega, werkgever of werknemer bent.

Accepteer, terwijl je dit leest, dat dit jouw startpunt is. Het heeft echt geen zin om terug te kijken naar waar je vandaan kwam. Dat demotiveert je alleen maar omdat je weer weet hoe hard je hebt moeten werken om hier te komen. Vandaag is de enige dag die het verschil kan maken. Accepteer het, omarm het en doe er iets mee!

Heb er vrede mee dat succes geen rechte weg is. Er komen dagen dat je geen zin hebt om te sporten. Er komen dagen dat je geen zin hebt om gezond te eten. Er komen zelfs dagen dat je in bed wilt blijven liggen. Realiseer je dat dat allemaal oké is, en dat je deze dagen achter je kunt laten en probleemloos door kunt gaan met je leven.

6 Tools Die Jou Kunnen Helpen

1. Voedingsdagboek (ook wel foodlog)

Een voedingsdagboek bijhouden is een goede manier om je bewust te maken van wat jij eet. Als je alles opschrijft, ben je geneigd om minder te eten; al helemaal als je weet dat iemand er naar gaat kijken.

Voedingsdagboeken geven je in één oogopslag weer hoeveel je eet. Het is makkelijk om jezelf het verhaal aan te praten dat jij “niet zoveel eet”, ondanks het feit dat je voor 2 personen eet met een toetje, een halve fles wijn en wat zoutjes/chips achteraf.

food-diary

Het grote probleem met voedingsdagboeken is dat je jezelf voor de gek gaat houden en dingen niet opschrijft. Maar als je dat doet, of te bang bent om er eentje bij te houden, klopt er iets niet. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen acties. En voor wat je in je mond stopt.

2. Dankbaarheidsdagboek

Als je eenmaal in een negatieve spiraal terechtkomt, krijg je het gevoel dat Dankbaaralles tegen je werkt en dat je er nooit meer uitkomt. Je motivatie is weg, van beweging komt al helemaal niets terecht, het liefst eet je de hele snackbar leeg en je energie/zelfvertrouwen zijn foetsie.

Neem nou eens een paar minuten per dag (bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat) om op te schrijven waar jij dankbaar voor bent. Dat zet alles weer terug in een positief daglicht. Dit kan zijn: “ik ben dankbaar dat ik een dak boven mijn hoofd heb” of je kunt dankbaar zijn voor iets leuks dat je die dag is overkomen of dat je iets gaafs hebt ontdekt of bereikt. Het maakt niet uit. Het programmeert je brein om alles positief te bekijken. Schrijf het ’s avonds op en lees het ’s ochtends. Dit is een goede manier om rustig te gaan slapen en je dag positief te beginnen.

3. Bewegingstrackers

Zoiets simpels als een stappenteller kan een goede manier zijn om je bewust te zijn van je bewegingen. Er bestaan ‘Fitbits’, Apple Watches en vergelijkbare producten die precies bijhouden hoeveel stappen je hebt gelopen, hoeveel calorieën je ongeveer hebt verbrand, etc.

Mijn Polar Loop
– Mijn Polar Loop

Je kunt je misschien wel voorstellen dat je nu wel die trap pakt als je ziet dat je nog maar 150 stappen verwijderd bent van je dagelijkse doel. En waarschijnlijk had je dan toch de lift gepakt..

4. Foto’s en metingen13-inches

Wie met mij werkt, weet dat ik geen fan ben van gewicht gebruiken als manier van meten. Ik geef de voorkeur aan foto’s en omtrekmetingen van schouder, taille, heup en bovenbeen. De reden daarvoor is omdat er te veel variabelen zijn die je gewicht kunnen beïnvloeden en hard werk/luiheid zie je direct op een foto of een taille meting.

Wat ik hieraan wil toevoegen is dat je waarschijnlijk gemotiveerd bent om je eerste foto te maken als je wilt beginnen, als je al je moed hebt verzameld om voor de spiegel te gaan staan of om iemand anders de foto te laten nemen. En om alle beginmetingen te doen.

Maar zodra het klokje gaat tikken, begint het spel pas echt. Hoe toegewijd jij bent, gaat (1) bepalen of jij überhaupt nieuwe foto’s blijft maken en (2) of je daar resultaten op ziet. Dat laatste punt is een goede indicatie dat wat jij nu doet, niet heeft gewerkt tussen startpunt en tegenwoordige tijd.

5. Affirmaties

Je hebt een engeltje op je ene schouder en een duiveltje op de ander. Het engeltje vertelt dat alles goed gaat en het duiveltje zegt dat je een loser bent, niks waard bent en je het op moet geven.

De kwaliteit van je gedachten bepalen de kwaliteit van je leven. Hoe stiller je het duiveltje kunt krijgen en hoe meer je het engeltje kunt laten zingen, hoe succesvoller je bent. Affirmaties kunnen hierbij helpen. Vertel jezelf dat je “het kunt”, iedere seconde van iedere dag.

aliAls jij niet in jezelf gelooft, doet niemand het. Je moet in jezelf geloven en zelfs als je niet in jezelf gelooft, moet je je bovenkamer vertellen dat je het wel doet. Negeer het duiveltje.

Affirmaties kunnen zijn dat je voor de spiegel gaat staan, je een trotse houding aanneemt en jezelf positief toespreekt, maar het ook een briefje in je broekzak zijn waarop staat: “Ik kan het” of je favoriete quote. Ik heb weleens een smilie op mijn hand getekend en iedere keer dat ik er naar keek, herinnerde ik mezelf eraan dat alles relatief is in het leven en ik moet genieten van het proces.

: )

6. Een coach

Een coach is iemand die anderen de weg wijst; ze leert wat ze ‘moeten doen’, scumbag-school-coachmotiveren ze en houden ze op de rails.

Iedere coach heeft een andere manier van coachen, kiest voor andere oefeningen, trainingsprogramma’s, visie op voeding, gebruikt andere communicatie, etc. Maar bovenal leert, motiveert en houdt zijn mensen op de rails.

Of je nou met een coach 1-op-1 traint of in een groep, het zal minder snel voorkomen dat je een les skipt omdat je weet dat je coach gaat vragen waar je was en waarom je niet kwam.

Ook zul je beter gaan eten, omdat je weet dat je coach gaat vragen hoe het met je voeding gaat. Je wordt overal verantwoordelijk voor gehouden door een coach.

Als je niet lekker in je vel zit en slecht presteert, wilt je coach weten waarom en hij/zij zal je proberen te helpen en er voor zorgen dat je weer terug op de weg komt richting je doel, ondanks dat jij het gevoel hebt dat je moet stoppen of geen zin hebt.

Een goede coach weet wat hij doet, heeft het kunstje zelf ondergaan en doet het nu met veel andere mensen die dezelfde obstakels op hun weg vinden en zullen hun ervaring gebruiken om je het beste advies te geven.

Ben jij geïnteresseerd in coaching, klik dan op onderstaande link en spendeer zo’n 57 seconden om het aanmeldformulier in te vullen.

http://www.feelbetterfitness.nl/personal-trainer/

Ik geef je zo snel mogelijk een belletje om je uit te nodigen voor een gesprek om te zien hoe ik jou kan helpen.

 

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Gerelateerd:

http://www.feelbetterfitness.nl/ik-heb-een-hekel-aan-de-fitnesswereld/

http://www.feelbetterfitness.nl/waarom-je-niet-naar-de-weegschaal-moet-kijken/

Comments

comments