6 Tips voor Drukke Ondernemers om Gezond en Fit te Blijven

In een perfecte wereld heb je een uur per dag om te sporten, maar in de praktijk loopt die balans al snel scheef. Als ondernemer ben je tegenwoordig altijd druk en investeer je je tijd liever in andere dingen. Toch is het belangrijk dat je ook investeert in je belangrijkste eigendom, en dat is je gezondheid en fitheid. Je bent je eigen productiemiddel! Hoe zieker jij bent, hoe minder productief je bent. Dus hoe kun je een gezonde balans vinden tussen werk, privé en gezondheid?

Tip 1. Plan je trainingen

De beste manier om ruimte te maken in je drukke schema, is om je trainingen te plannen in je agenda. Probeer om minimaal drie sessies van 30-60 minuten per week te plannen, bijvoorbeeld op maandag, woensdag en zaterdag.  Wat ik je aanraad, is om ’s ochtends voor het werk, op de vroege avond (17.00-19.00) of tijdens lunch te plannen.

Tip 2. Denk efficiënt

Ik begrijp het: tijd is geld.  En jij hebt geen tijd om een half uur naar de sportschool te moeten rijden om een uur te gaan trainen. Eén van de grootste misconcepten binnen training is dat je meer moet trainen om meer resultaat te bereiken. Die regel gaat misschien op voor een ultra-marathonloper, maar niet voor jou. Gelukkig kun je ook effectief én efficiënt trainen, bijvoorbeeld in 15 tot 20 minuten. Ga rennen en doe ondertussen korte sprints, doe tabata’s (beide zijn interval trainingen) of train met je eigen lichaamsgewicht. Zo zie je dat het ook nog eens niet uitmaakt waar je traint.

Bijvoorbeeld: 5 minuten warming-up gevolgd door 20 seconden joggen, 10 seconden voluit sprinten en dat 8 keer herhalen met een cooling down van 5 minuten. Binnen 15 minuten ben je klaar.

the-voidd

Tip 3. Bedrijfsetentjes kunnen ook gezond

Je hebt vast een hoop etentjes en meestal zijn dat caloriebommen voor je gezondheid, broekriem en omvang. Begin met de keuze van het restaurant: kies een traditioneel restaurant (het liefst geen keten) zodat je genoeg opties met gerechten hebt die weinig calorieën bevatten. Sla simpele koolhydraten over, zoals het broodje vooraf of calorierijke dessertjes, vraag sauzen en dressings apart en wissel je friet eens in voor verse groenten. De beste tip die ik je tot slot kan geven, is om te kiezen voor óf koolhydraten óf alcohol. Let me explain..

iStock_000006555520XSmall

Als je én koolhydraten én alcohol drinkt, zal het merendeel van de koolhydraten opgeslagen worden als lichaamsvet. Alcohol is biologisch gezien vergif en je lichaam wil dit er zo snel mogelijk uit hebben. Alle andere processen komen zo op een zij-spoor terecht en worden opgeslagen.  Kies dus voor óf alcohol óf koolhydraten. Kies je voor water, neem dan het stokbroodje en dessert. Kies je voor 2 glazen witte wijn, neem dan een grote salade met dressing apart. Maar voorkom dat je beiden gaat doen, om opslag van vet te zoveel mogelijk te voorkomen. Je lever is je dankbaar.

Tip 4. Train thuis

Stel je voor: 20 minuten naar de sportschool rijden, 60 minuten trainen, douchen en weer 20 minuten naar werk/huis. Wat een tijd! Mix deze tip met tip 2 om zo gemakkelijk 3-4 keer per week te kunnen trainen. Thuis geen gewichten? Gebruik je eigen lichaamsgewicht of koop een set kettlebells (8, 12 & 16 kilo heb je al in huis voor zo’n €60,00).

Tip 5. Ga staand werken

In een eerdere blog benoem ik het belang van staan in plaats van zitten. Als je niet oppast, zit je de hele dag: je rijdt in je auto, ploft neer in je bureaustoel, neemt de lift, thuis eet je zittend en ’s avonds slaap je 6-8 uur. En dit is precies waar je lichaam niet voor gemaakt is: inactiviteit. Als je staat, pomp je 10 keer zoveel bloed rond in je lichaam en moet je lichaam 2 keer zo hard slaan. Ook laten studies zien dat mensen die staand werken veel gelukkiger, energieker en productiever zijn dan mensen die de hele dag zaten.

1200x627

Tip 6. Neem een ‘accountability’ coach

Het kan zijn dat jij het moeilijk vind om jezelf te motiveren om te gaan sporten. Ook sla je het makkelijk over, omdat je aan niemand verantwoordelijkheid hoeft af te leggen. Dat is precies waarom een coach zo effectief is. Zodra je verantwoordelijkheid moet afdragen, doe je dingen die je normaal gesproken zou laten schieten voor andere urgentere zaken. Door in een coach te investeren, zorg je dat je je afspraken nakomt.

Ben jij klaar voor de volgende stap in je gezondheid en (mentale en fysieke) fitheid? Vul hieronder het aanmeldformulier in en wie weet ben jij mijn volgende succesverhaal! https://feelbetterfitness.wufoo.com/forms/aanvraag-voor-personal-training/

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

PS. hier is nogmaals de link: https://feelbetterfitness.wufoo.com/forms/aanvraag-voor-personal-training/

Comments

comments