Abs Are Made on Pillows

Naar mijn idee denken veel mensen dat hoe meer je traint, hoe sneller je resultaat ziet. Minder mensen beseffen dat je er ook goed bij moet eten, want hè? Abs are made in the kitchen! Maar wat dacht je van slapen?

Als jij ligt te slapen, worden de meeste gaten en scheuren in het wegdek van Nederlands snelwegen gedicht en gerepareerd door mannen in oranje hesjes die stug doorwerken. Onze lichamen hebben een zelfde soort lichamelijk reparatiesysteem dat in werking treed tussen +/- 10 en 2 uur ’s nachts. In je diepste slaap is je lichaam bezig om energie bij te tanken, je gedachten te ordenen en te archiveren en het doet er alles aan om je lichaam en geest in balans te houden.

Als dat niet gebalanceerd is, merk je dat. Misschien gaap je of moet je continu espresso atten om bij te blijven op je werk. Wat nog belangrijker is, is dat de wegwerkzaamheden van je lichaam en vetverbranding minder effectief is dan als je wél voldoende en goed slaapt.

Wekker
Gaap. Snurk. Zzzz…

 

Abs are made on pillows

En niet alleen abs. Zo presteer je beter op je werk, bent je emoties beter de baas (geen vreetbuien!), je vetverbranding ligt hoger en je bent vaker bereid risico’s te nemen. Om maar wat uit de mouw te schudden. En dat allemaal door (genoeg) slaap.

Ik heb het idee dat veel mensen denken dat ze zo veel mogelijk tijd moeten investeren in bewegen en trainen voor resultaat. Aan de ene kant: hell yes! We zitten met z’n allen echt veel. ‘Zitten is het nieuwe roken’-taferelen. Aan de andere kant: neu. De 23 andere uren van de dag zijn véél belangrijker voor resultaat dan de training zelf. Denk aan je voeding en ZEKER ook ontspanning (lees: slaap, maar ook eens niet aan één stuk door moeten werken).

Maar begrijp dit, mijn vrienden…

MEER trainen is NIET het probleem.

En schrijf dit op…

Training geeft een prikkel af, maar het is voeding en je hormonen die bepalen HOE er met die prikkels word omgegaan. Eet je gezond, stop je niet te veel in je mond en slaap je goed en genoeg, DAN pas heeft die training het MEESTE effect.

Droom hard!

Inspanningen zorgen er voor dat je salaris krijgt, je kinderen op tijd op school zijn en dat je balans vind in je leven. Echter brengt de drukke 24-uurseconomie een hoop stress met zich mee. Daarom is slaap geen fout van moeder natuur. Om van deze inspanningen te herstellen, is er ontspanning nodig. Slaap is een ondergeschoven kindje aan het worden. DERTIG procent van je leven breng je door in de onderbewuste staat van slaap.

Vroeger werd gedacht dat je hersenen ‘uit’ gingen, zoals je je telefoon kunt uitzetten wanneer jij dat wilt. Nietes. Vaak zijn je hersenen nóg actiever tijdens het slapen dan overdag. Prikkels van buitenaf worden VOLLEDIG genegeerd (talk to the hand, eh?) om optimaal te kunnen herstellen. Slaap draagt bij aan een goed geheugen, concentratievermogen, risico’s durven nemen, je emoties beter beheersen en last but not least je fysieke gezondheid.

lackofsleep
Waarom ’s nachts slapen als het ook op je werk kan?

 

De slaapschuld

Van schulden word niemand gelukkig. Zo denkt je lichaam er ook over. Hoe langer je wakker bent en hoe actief dat gebeurt, hoe hoger de slaapschuld. Kun je die slaapschuld niet beantwoorden met voldoende slaap, dan word je vermogen om je te concentreren en vet te verbranden verminderd.

Slapeloosheid

Kort en/of slecht slapen is een proces en ontwikkelt zich kei langzaam. Veroorzakers zijn o.a. afleiding in de slaapkamer (you lucky bastard), maar ook emotionele problemen. Dit kan uiteindelijk resulteren in slapeloosheid en als de veroorzakers verdwijnen, blijft het slechte slapen voortleven. Je bent in een cirkel terechtgekomen van slecht slapen.

Cirkel van slapeloosheid

Van slecht slapen kun je o.a. frustraties, angst en concentratieverlies krijgen. Dit piekeren leidt tot spanningen en verkeerde slaapgewoonten (overdag een dutje doen of slaappillen). Deze gewoonten dragen bij aan rare slaapgewoonten en daardoor slaap je ’s nachts onrustig en slecht.

5* slaap

Oké, als ik mijn werk tot nu toe goed heb gedaan, ben je tot de conclusie gekomen dat je 1. meer slaap nodig hebt en 2. misschien niet weet hoeveel slaap ‘goed’ is. Maar weet je ook HOE je dan goed slaapt? Sta mij toe dit hieronder uit te leggen.

>> Ga voor zwart

Net als je koffie, stel ik voor dat je hele slaapkamer zo donker mogelijk is ’s nachts. De slaapkamer is namelijk bestemd voor twee dingen: seks en slaap. Waarom leg je je telefoon naast je neer op het nachtkastje?

“In de onderzoeksgroep bevonden zich 35 mannen en 36 vrouwen, in de leeftijdscategorie 18 tot 45. Een deel van de testgroep werd blootgesteld aan straling die te vergelijken is met de straling van een mobiele telefoon. Het andere deel van de testgroep werd helemaal niet blootgesteld aan straling. De onderzoekers ontdekten dat de groep die blootgesteld werd aan straling, ’s nachts langer de tijd nodig hadden om in een diepe slaap te komen. Ook duurde deze fase van diepe slaap korter.”

Waarom een TV op je slaapkamer? Ben je bang dat je niet weet wat Kim en Kanye vandaag hebben gedaan? Kun je het niet in de krant lezen morgen?

“Naast de straling van de mobiel, heeft ook alleen de aanwezigheid al effect op het slaapritme. ’s Avonds laat nog naar een fel scherm kijken zorgt er voor dat je langer scherp en alert blijft. Waar je eigenlijk hoort te ontspannen in bed, krijgen de hersenen alleen maar stressreacties van eventuele berichtjes en prikkelingen. Er wordt daarom aangeraden om een uur voor het slapen gaan niet meer naar de mobiele telefoon te kijken en deze uit de slaapkamer te bannen.”

Laat je telefoon in de woonkamer aan de oplader liggen. Zet je slaapkamer TV op marktplaats of schenk ‘m aan een ander.

>> Ontspan

Je hebt hierboven gelezen dat prikkels funest is voor de kwaliteit van je slaap. Als er tussen jouw hand en je telefoon een dikke laag lijm zit, probeer dan toch om een uur voordat je naar bed gaat, je telefoon aan de kant te leggen. Is ook veel gezelliger.

Neem een warme douche 30 minuten voordat je naar bed gaat, lees een boek (liefst geen zelfmanagementboek, die prikkelen alleen maar), dim de lichten en steek kaarsjes aan, krijg een massage, knuffel met je partner et cetera. Voordat je naar bed gaat, moeten je hersenen kalmeren, niet geactiveerd worden door telefoon, tablet en TV.

Door de lakens het bed niet meer zien

De ene slaapexpert zegt dat 6 uur slaap voldoende is en de ander zegt vrolijk dat minimaal 7.5 uur genoeg is. Heel simpel: voor volwassen mensen is 7-8 uur voldoende (per 24 uur). Jongvolwassenen zouden meer slaap nodig moeten hebben dan oudere volwassen mensen, aldus betrouwbare bron.

End of story

Bedankt voor het lezen! Als je deze blog leuk vond, zou het veel voor me betekenen als je via de onderstaande knoppen hem zou willen delen met vrienden, familie, collega’s en de krantenloper. Dankjewel!

Sven Maarschalk

P.S. zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

Comments

comments