Een Boodschap Aan de Januari Diëters en Sportschoolgangers

Beste januari diëter en sportschoolganger,

Je motivatie om te veranderen is inspirerend, alleen je wanhopigheid kan gevaarlijk zijn. Ik begrijp dat je direct resultaat wilt, omdat ik ook een stuiterbal ben als het daarop aankomt. Alleen hoe wanhopiger je opzoek gaat naar van alles: afvallen, een gelukkig leven, rijkdom, whatever – hoe minder rationeel je te werk gaat als je belangrijke beslissingen moet nemen. Je bent een makkelijk doelwit voor supplementendealers en acties van sportscholen en trainers (daar hoor ik ook bij). 

Hier zijn een paar dingen die je beter kunt vermijden:

1. Maaltijdvervangers en complete voedingsgroepen uitbannen

Het beste ‘dieet’ of voedingsplan is het plan dat jij het langst kunt volhouden. En maaltijdvervangers doe je slechts een paar dagen of weken. Complete voedingsgroepen uitbannen is een slecht idee en dat komt omdat je eiwitten, vetten en koolhydraten alle drie even hard nodig hebt. Alsof je een tafelpoot afzaagt en verwacht dat de tafel nog mooi waterpas blijft staan.

protein-napoleon-dynamite1

Realiseer dat voeding je vriend is, het kan het krachtigste medicijn op de wereld zijn en zorgt er voor dat je lichaam goed functioneert vandaag. Complete voedingsgroepen uitbannen gaat je zeker helpen om gewicht te verliezen, maar je voelt je behoorlijk ‘down’ tijdens die periode. Is dat het je waard? En daarnaast is gewicht verliezen het stomste wat er er bestaat; wat je echt wilt is dat je vetpercentage afneemt en je je daardoor prettiger voelt, ongeacht je gewicht.

2. Iedere dag sporten (of van 0 naar 5 keer sporten in de week)

Respect en ik waardeer je toewijding, maar dit is extreem en obsessief. Het kan ertoe leiden dat je je schuldig voelt als je een dag mist en dat kan genoeg zijn om een emotionele trigger te activeren, waardoor je te veel gaat eten.

news-years-meme

Stel jezelf de vraag: “als sporten makkelijk en leuk was, hoe zou dat er dan uitzien“? – en doe precies dat! Zet je lievelingsmuziek op, sport 15 minuten in plaats van 90 minuten of maak een lange wandeling met een luisterboek op. Te snel en te hard gaan leidt alleen maar tot blessures en uiteindelijk wordt het saai als het niet is wat jij wilt. En als je er echt voor wilt gaan, neem dan tussendoor wat dagen vrij om bij te komen en/of om een lange wandeling te maken als je echt iets moet doen.

3. Jezelf iedere dag wegen

Zoals ik net al zei, je wilt je gewicht niet verliezen maar je wilt je vetpercentage laten zakken. In theorie kun je zwaarder zijn en meer tevreden met je lichaam zijn, omdat je vetpercentage is gedaald. Het kan zijn dat je in de eerste twee weken gewicht verliest, dat het in de derde week al vertraagd, dat je in week 4 niets meer verliest en dat je in week 5 zelfs al aankomt in gewicht (gewoon een voorbeeld van een potentiële situatie).Funny-weight-on-girls

Echter geven de meeste mensen het dan alweer op, vinden het tijdverspilling en keren terug naar hun oude leventje. Focus je op wat beweging en gezonder eten kan toevoegen aan je leven (in termen van meer kracht, gezondheid, zelfverzekerdheid en zelfrespect ), niet wat het van je wegneemt.

Gerelateerd: Waarom je NIET Naar de Weegschaal Moet Kijken

4. Inconsistentie

Wat ik nu ga zeggen is dodelijk saai en je wilt het waarschijnlijk ook niet horen, maar consistent zijn in je trainingen is de meest belangrijke factor van je succes. Je kunt het beste programma van de wereld hebben, maar als je het slechts 2 weken volhoudt, dan 3 weken stopt en dan weer 2.5 week doorgaat om dan weer te stoppen bereik je er niets mee.

Er komen dagen dat het laatste wat je wilt is bewegen en gezond eten. Er komen dagen dat je liever een stuk chocola of een oude oliebol in je mond propt. En er komen ook dagen dat je liever door de McDrive rijdt dan een gezonde maaltijd kookt.

06_schildpad_en_haas_1

Maar ‘echt’ ‘gewichtsverlies’ (gewichtsverlies dat blijft) is een spelletje van de haas en de schildpad; de schildpad daagt de haas uit voor een wedstrijd – de haas is veel sneller, raakt onderweg verveeld en neemt een dutje. De schildpad profiteert hiervan en wint de wedstrijd. Het heeft tijd, geduld en consistentie nodig om zich te ontwikkelen en gaat niet over één nacht ijs.

Wees consistent en blijf doorgaan.

Je hebt begin dit jaar een bewuste keuze gemaakt om jezelf te veranderen.

Geef jezelf de beste kans om dat te bereiken!

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

*** Zoek je een Personal trainer in de Duin- en Bollenstreek? Vraag dan hier een plek aan voor personal training en coaching.

Comments

comments