Hoe Houd je je Buiten de Deur aan je Dieet?

Als je de titel van deze blog interessant vind, gok ik dat jij het moeilijk vind om niet te snaaien buiten de deur (feestjes, borrels, etentjes). Anders had je niet geklikt, toch? In deze blog geef ik je twee strategieën om het binnen de perken te houden, zodat je zonder kopzorgen en frustraties naar huis kunt gaan. Shall we?

Voordat ik begin 

Hier zijn wat simpele tips die je kunt toepassen, voor je een feestje, borrel of etentje hebt.

1. Train op dagen (krachttraining!) waarvan je weet dat je iets sociaals hebt. Zo is je verbranding al aardig op gang en kun je iets meer eten, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen.

2. Als je niet kunt trainen op dagen waarvan je weet dat je iets sociaals hebt, vermijd dan de koolhydraten – eet meer eiwitten en verdriedubbel je groenten. Bij een traditioneel restaurant laat je het stokbrood & toetje staan en neem vlees/vis en vraag groenten i.p.v. friet. Eet je hamburger zonder brood en je tortilla zonder wrap.

3. Kies voor óf alcohol óf koolhydraten. Kies je voor water, neem dan het stokbroodje en dessert. Kies je voor 2 glazen witte wijn, kijk dan naar tip 2 hierboven en neem een grote salade. Maar voorkom dat je beiden gaat doen, om opslag van vet te zoveel mogelijk te voorkomen.

Deze simpele tips (simpel betekent niet makkelijk) kun je buitenshuis toepassen en gelden dus niet voor iedere avond. Het leven moet natuurlijk wel gevierd worden.

BigSalad

Strategie 1. Eet genoeg voordat je van huis weggaat

Als je geen idee hebt wat er komen gaat, doe je goed aan strategie 1. Maak een grote gezonde maaltijd die langzaam verteert (langzame koolhydraten, goede vetten en een portie eiwitten), zodat je goed verzadigd bent als je van huis gaat. Dit gaat natuurlijk niet met een etentje, maar wel met een feestje ’s avonds. Als je hongerig naar een feestje gaat, kun je wel raden wat er gaat gebeuren. Maar als je voor een feestje begint, een pizza opschrokt, sta ik er niet gek van te kijken als je op het feestje vrolijk doorgaat.

Er is een reden dat er geadviseerd word om niet met honger naar de supermarkt te gaan. Dezelfde vlieger gaat ook op voor sociale evenementen. Voorkom dat je met trek de deur uit loopt! Zo zeg je ook nog eens makkelijker ‘nee’ tegen alle verleidingen.

borrel

Strategie 2. Eet alles op het evenement zelf

Stel je voor dat je vanavond uiteten gaat bij je favoriete restaurant. Dan lijkt het mij onverstandig om je te houden aan strategie 1 en dan aan te schuiven voor een 3-gangen diner. Zorg dat je normaal ontbijt, wat minder luncht, rustig aan doet met tussendoortjes en veel water drinkt. Op die manier kun je je meer laten gaan tijdens het diner.

Heb je een feestje of borrel? Pas strategie 2 alleen toe als je weet wat er geserveerd word. Dus geen bitterballen, bier en bamischijven, maar bijvoorbeeld gezonde wraps met zalm, 0% biertjes en andere gezonde hapjes.

Het doel van strategie 2 is niet om zoveel mogelijk troep naar binnen te werken ’s avonds. Zorg nog steeds voor eiwitten en een portie groenten, maar je hebt wel de ruimte voor een klein toetje. Zo bereik je geen calorie-overschot.

SONY DSC

Tot slot

Context vind ik ook belangrijk. Iedere vrijdagavond uiteten gaan met z’n 2-en is anders dan je jaarlijkse kerstmaaltijd met familie. Zoals ik al zei, het leven moet ook gevierd worden en eten is lekker. Vergeet niet dat er ook iets tegenover moet staan. Daarom raadde ik in het begin ook aan om te sporten op dezelfde dag van je etentje of borrel.

Probeer de 2 strategieën eens uit (en misschien deed je dat hiervoor al) en laat mij weten hoe het ging!

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

PS. ben je al lid van mijn e-mail lijst? Dat kun je hieronder doen! Iedere week tips over fitness, voeding en lifestyle die je inspiratie en motivatie geven. En vind je het niks, dan meld je je zó weer af!

Comments

comments