De 7 Eetgewoonten die je MOET stoppen!

De Kat en de Vos

Terwijl ze door de wereld trokken stilden ze hun honger met een muisje hier en een vet kippetje daar. Tijdens het eten begonnen ze een discussie.

Maar zoals dat vaak gaat wanneer vrienden discussiëren, begon het gesprek na een tijdje persoonlijk te worden.

De Vos zei:

“Jij denkt dat je geweldig slim bent, is het niet?” Je beweert meer te weten dan ik? Wel, ik ken een heleboel trucjes!”

De Kat antwoordde:

“Wel, ik geef toe dat ik maar één trucje ken, maar dat trucje van mij is evenveel waard als duizend trucjes van jou!”

Op dat ogenblik hoorden ze het geluid van een jachthoren en het gejank van een troep honden. Op een wip zat de Kat in een boom en verborg ze zich tussen de bladeren.

“Dat is mijn trucje”

..zei ze tegen de Vos.

“Laat nu eens zien wat jouw trucjes waard zijn.”

Maar de Vos dacht aan zoveel plannen om te ontsnappen dat hij niet kon beslissen welk plan hij zou uitvoeren. Hij liep van links naar rechts met de honden achter hem aan. Hij keerde zich om, liep zo hard hij kon, kroop in wel twaalf holen, maar het was allemaal tevergeefs.

De honden grepen hem en maakte spoedig een einde aan het leven van de bluffer met al zijn trucjes.

katendevos

 De Kat en de Vos

De kat had aan één trucje genoeg om zich te ontdoen van de honden, terwijl de vos een heleboel trucjes had, maar niet wist wat hij moest doen en gegrepen werd door de honden.

Gezond verstand is meer waard dan listige plannen en trucjes. Hoe vaak komt het tegenwoordig voor in de fitnesswereld dat we worden gebombardeerd met de laatste fitnessgadgets, dieettrends, snelle tips & tricks enzovoorts.

Heb jij echt fitnessprogramma Insanity, de nieuwste lessen Body Pump of het dieetboek van Sonja Bakker en Dr. Frank nodig om te veranderen?

Heb jij liever tientallen listige trucjes dan één gezonde lifestyle waarbij je niet meer hoeft na te denken?

Wat ik wel weet, zijn 7 eetgewoonten die we hebben, die je vandaag nog kunt stoppen, om sneller resultaat te boeken.

De 7 Eetgewoonten die je MOET stoppen!

In mijn werk met cliënten, focus ik op een gezonde levensstijl die zij hun hele leven vol kunnen houden. Als ik mij zou focussen op duizend-en-een listige trucjes om af te vallen, zou ik me een oplichter voelen. Let op: tel hoeveel van deze gewoonten JIJ op dit moment doet!

Dit zijn 7 eetgewoonten die je moet stoppen:

1. Dieetvoedsel slikken 

Op z’n zachtst gezegd heb ik een bloedhekel aan dieetvoedsel. Ten eerste zitten ze vol met rare toevoegingen en ingrediënten die je amper kunt uitspreken (heeft ook een reden..). Maar waar ik de meeste problemen mee heb, is dat ze je totaal niet vullen en verzadigd laten voelen.

In een studie uit 2010 blijkt dat je 50% meer calorieën verbrand als je je calorieën haalt uit producten die vers en natuurlijk zijn, in plaats van in elkaar geknutseld dieet- en fabrieksvoedsel. Toch blijven diëten en andere fancy afvalmethoden populair. Ik denk dat dit komt, omdat ze beter in de markt worden gezet door slimme marketingmensen die geld willen verdienen.

Ik heb veel mensen horen klagen over de soepjes, poedertjes, pilletjes, repen etc. die 1. hen achterlieten met meer trek en gedachten aan eten 2. hun portemonnee opnieuw moeten opentrekken voor een nieuwe portie (dure) repen en dieettroep en 3. daadwerkelijk junkfood begonnen te snoepen. Uiteindelijk heb ik mijn cliënten veel zien afvallen toen zij zich begonnen te focussen op verse, gezonde voeding.

2. Te veel van het goede

Kijk, daar scoor je gelijk pluspunten mee: mensen die houden van gezond eten en vaak verse groenten en fruit in huis halen. Het enige puntje is, is dat je er gemakkelijk in door kunt slaan.

Zo had ik een cliënt die zijn zoete ontbijtgranen inruilde voor havermout met fruit, zaadjes én nog een goedgevulde smoothie erachteraan. Twee maaltijden, terwijl hij zittend werk had. Vers en gezonde voeding zijn rijk aan voedingsstoffen en kunnen je stofwisseling versnellen, alleen kun je er ook te veel van doen. Het is een fabeltje dat je onbeperkt kunt eten van alles, ook gezond eten. Luister daarom goed naar je lichaam VOORDAT je al vol zit.

photo-1420730614543-e39f93134b0d

3. Maaltijden overslaan of te weinig eten

Blijf dat knap vinden: mensen die denken dat hoe minder ze eten, hoe sneller ze vet gaan verbranden en afvallen. Te lang zonder voeding zitten, zorgt er voor dat je stofwisseling op tilt slaat en je vet gaat opslaan.

Ten tweede mist je lichaam belangrijke energie om je lichaam draaiende te houden. Alle cellen van je lichaam hebben een basisonderhoud nodig, net als je auto brandstof nodig heeft. Als je die energie niet geeft aan je lichaam, heeft dat gevolgen die schadelijker kunnen zijn dan overgewicht.

Probeer om niet langer dan 4-5 uur tussen je maaltijden te houden en probeer van grote naar kleine maaltijden te gaan gedurende de dag.

4. Denken dat vet de wortel van al het kwaad is

Mensen zijn wat sceptisch als je zegt dat ze te weinig vet eten. En dan bedoel ik niet het gemiddelde snackbarmenu, maar gezonde vetten die van nature voorkomen in vette vis, avocado en walnoten. Alsof je van vet eten aankomt.

Mensen raken gechoqueerd als je ze olijfolie aanraad, in plaats van hun vetvrije saladedressing. Of reageren gek als je ze een halve avocado aanraad door een smoothie, omdat het hoog in vet zou zitten.

Meer goede vetten eten is een slimme afvalstrategie. Het houdt je cellen jong en daarmee voorkom je ook vroegtijdig rimpels en een slechte kwaliteit van je huid. Ik ben het er mee eens dat vetten wat calorierijker zijn dan andere voedingsbronnen, alleen werken ze ook behoorlijk verzadigend, waardoor je geen trek hebt in ander lekker eten. Ook kunnen ze je stofwisseling behoorlijk opkrikken en zijn goed voor je immuunsysteem.

5. Met een telraam je calorieën tellen

Dat telraam is een grapje, en ik heb ook in mijn leven calorieën geteld met de app FatSecret (dit hield ik wel 2 maanden vol, toen werd ik het zat. Ik experimenteer overal mee, zodat ik weet waar ik over praat).

Alleen kan het tellen van calorieën de gezonde focus uit je leven zuigen, omdat je gestrest kan raken (zelfs zonder een caloriegrens). Dat is precies wat niemand wilt. Een piek in je stressniveau veroorzaakt het über-stresshormoon cortisol. Dit hormoon staat er om bekend om vreetbuien te veroorzaken en vet op te slaan.

Ik zeg niet dat het zinloos is, maar ik denk wel dat er leukere, effectievere en minder stressvolle manieren zijn om vet te verbranden.

168H (1)

6. Emotioneel eten als je je niet lekker voelt

Van jongs af aan hebben we allemaal geleerd dat emoties en eten goed samen gaan. We vieren verjaardagen, feestdagen en overwinningen graag met veel lekkers, kopen een grote zak popcorn als we naar de bioscoop gaan en eten zoveel we kunnen als we ons slecht voelen (zodat we ons beter gaan voelen). Er zijn jaarlijks honderden redenen om slecht te eten. Het is daarom een sociaal patroon dat wereldwijd geaccepteerd is.

De gewoonte om maar naar slechte voeding te grijpen zodra je een rotdag hebt, is één van de grootste obstakels die mijn cliënten hebben in de race naar een beter lijf. Verveeldheid ’s avonds, ziek zijn, boosheid, verdriet en zelfs blijdschap zorgen hiervoor.

Maar dit sociale patroon is niet onoverwinnelijk. Zorg ervoor dat je mensen eens beloont met iets anders dan chocola op Valentijnsdag. Zorg ervoor dat er alleen verse, gezonde producten in huis liggen als de hel uitbreekt op je werk.

7. Je drinkt te veel

Alcohol heeft een domino-effect. Al na één drankje daalt je natuurlijke remming voor slecht eten en stijgt je hongergevoel. Buiten het feit dat je veel calorieën drinkt en dat direct in je bloedbaan word opgenomen, verslechterd je herstel en word je vetverbranding op een lager pitje gezet, totdat de alcohol uit je lichaam is verwijderd.

Houd het bij maximaal twee drankjes per week, als het moet.

Dus..

..Wat was je score? (Hoeveel van de 7 gewoonten doe jij op dit moment?)

Sven Maarschalk

P.S. Zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

P.P.S. Ben je al lid van mijn mailinglist? Ik verstuur vanaf 1 februari iedere dag fitness-, voeding- en lifestyletips GRATIS in je inbox. Wie wilt dat nou niet? En zie je het niet meer zitten, dan schrijf je je uit. Inschrijven doe je hieronder..

Comments

comments