De Lelijke Waarheid Over het Krijgen van je Droomlichaam

Tegenwoordig kun je in twee klikken alles (en iedereen) kopen ter wereld. Het is één van die vele voordelen die we vandaag hebben als consument. De andere kant is dat je vaak niet alleen spullen en diensten wordt verkocht, maar ook ideeën en overtuigingen (marketing van bedrijven). Je wordt geprogrammeerd voor onmiddellijke en snelle beloningen. Dit zie je weer terug in ons voedsel bijvoorbeeld: meer suiker, vet, E-nummers en zout dan ooit.

Het Postkantoor, Krasloten en de Loterij

Ik moest laatst in het postkantoor een pakketje versturen, toen een man voor mij wat krasloten wilde kopen. Ik ben dan altijd benieuwd waarom mensen krasloten kopen en aan de loterij meedoen. Waarschijnlijk omdat zij hopen een gigantische prijs te winnen die zij zelf niet kunnen behalen in hun leven. Zij hopen op een mirakel, een droom, geluk. En door de gigantische prijs te winnen, waarschijnlijk een beter leven.

Krasloten en loterijen verkopen je de leugen dat er een beter leven te vinden is aan de andere kant van het lot dat je koopt. Ik merk dat een hoop mensen snel resultaat verwachten met sporten en anders eten, ondanks dat ze er meer dan 40 jaar over hebben gedaan om het lichaam te krijgen waar ze mee begonnen zijn 3 weken geleden. Sommige dingen hebben eenmaal tijd nodig om te veranderen.

Snel en Makkelijk – Iets voor Niets

Een lot uit de loterij is het ultieme symbool van ‘niets voor iets’ – zonder veel te doen kun je iets groots bemachtigen. En die ‘niets voor iets’ mentaliteit is een soort ziekte in deze maatschappij, waarbij alles maar snel moet. Als je een telefoon, TV of set paperclips koopt op internet, wil je hem het liefst vandaag nog in huis hebben.

Een lot uit de loterij is een ‘quick fix’. Je hoeft geen beter mens, leider, vakman, werknemer te zijn om een loterij te winnen. Je wilt externe resultaten zonder intern mee te veranderen. Je wilt zonder zijwieltjes fietsen zonder dat je daadwerkelijk zonder zijwieltjes kunt fietsen.

Dit doet me denken aan dieetboeken die je de leugen verkopen dat je ‘wel even’ 10 kilo kwijt raakt in een paar weken, of bedrijven van supplement die snelle resultaten beloven, zolang je maar 5 x €39,95 overmaakt.

Wat de Loterij nog mist..

..Is het deel dat ‘werken’ heet. Aan je doelen behalen is niets moois aan en je moet er vaak veel voor opgeven. Als je wilt afvallen, moet je vaak en consistent simpele (niet makkelijke) dingen doen om daar te komen. Het zijn de dagelijkse wandelingen, het uurtje vooruit koken op zondag, de trips naar de sportschool of personal trainer en gezonde keuzes maken in restaurants en thuis die zorgen voor resultaten. Wat het niet is: bedrijven en mensen die je snelle resultaten beloven waar je hen voor moet betalen.

Er is dus niets wonderbaarlijks aan iemand die 20 tot 40 kilo is afgevallen, of iemand met een strakke buik. Als jij de loterij-mentaliteit uit je hoofd zet en overstapt op een werk-mentaliteit, beginnen de resultaten te komen.

Stop met hopen op een gelukje als je je 26-duizendste dieet begint. Stop met dromen over een platte buik in de zomer als je hobby’s gamen, series kijken en high tea-en zijn. Stop met naar het ‘geheim’ te zoeken.

Je weet vaak allang wat je moet doen, alleen geloof  je de leugen waar de rest ook in gelooft.

In welk aspect van je leven probeer jij de loterij te winnen?

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments