De dieetboekenindustrie is een Leugen – en we zijn er allemaal ingetrapt

Bovenstaande titel is niet mijn bedenksel, dat is die van Nick Mitchell, voor mijn standaard een ‘invloedrijk persoon’ in personal training en fitness en oprichter van Ultimate Performance. Hij zegt dus dat de dieetboekenindustrie een leugen is, en we er allemaal zijn ingetrapt. Deze leugen zou miljoenen (misschien biljoenen) omzet maken, waarbij men niet eens doorheeft dat er tegen hen gelogen wordt. Het is geen samenzwering, gewoon een combinatie van hebberigheid, wanhoop en een hoop onwetendheid.

En die leugen, aldus Nick, is de dieetboekenindustrie. Nu wil ik met deze blog niet zeggen dat dieetboeken niet werken, maar ik wil je er wel op wijzen dat ze alleen werken als jij werkt. Daarnaast is de boodschap van deze blog dat dieetboeken een leugen verkondigen, namelijk dat bepaalde voedingsmiddelen of XYZ methode beter werkt dan eeuwenoude principes. Je verliest cm’s, kilo’s en vet volgens eeuwenoude principes, niet het volgen van het laatste dieet (tenzij dat dieet specifieke, eeuwenoude principes hanteert. De meesten doen dat niet). Afvallen is vaak makkelijker dan je denkt, alleen om commerciële redenen wordt dit vaak erg complex gemaakt. En dat ben ik met hem eens. Mijn enige wens is dat het je perspectief verbreed op de vele dieetboeken die er al zijn.

De uitgever van Nick Mitchell

Hij schreef eerder een boek, genaamd Your Ultimate Body Transformation Plan, dat zich focust op training waardoor je gezondheid verbeterd. Zijn uitgever zag er wel geld in en bedacht dat Nick misschien wel een dieetboek zou willen schrijven met net zoveel succes als de vorige. Hij wees hem af. Hij zei:

The fat loss equation is very simple: consume fewer calories than you need and you will lose weight

Zijn probleem is niet dat dieetboeken slecht zijn, omdat je er wel inspiratie uit kunt halen of omdat je het leuk vind om recepten klaar te maken, maar ze zijn niet geschikt voor vetverbranding of afvallen. Hij zegt verder: als die boeken echt hadden gewerkt, waarom hebben we er dan zoveel van nodig ieder jaar? Waarom moet ieder dieetboek een andere benadering hebben op hetzelfde probleem? Het antwoord is marketing, verkoop, commercie en in de laatste plaats de lezer echt helpen om zijn of haar doelen te bereiken.

Simpele dingen worden vaak moeilijker gemaakt dan zij zijn om verkoop te stimuleren. Fundamenteel is het erg simpel, eet minder calorieën dan je nodig hebt en je zult afvallen.

carrot-1085063_960_720

Echt zo simpel?

Hij vervolgt: “we kunnen er inderdaad dieper op ingaan, maar ik kan nooit het volgende statement verbeteren: eet minder calorieën dan je er verbrandt van voedsel dat een boer (niet een fabrikant) zou aanraden en baseer je dieetkeuzes op jouw levensstijl”.

Andere dieetboeken bekijken het op een andere manier, bijvoorbeeld superfoods, IIFYM, Atkins, etc. Natuurlijk zijn er mensen die hier wel baat bij hebben, maar er is een grotere kans dat je gezond verstand moet gebruiken en realistisch moet kijken waar het ‘probleem’ zich bevindt.

Hoe dan wel?

Nick zegt, dat als je het kunstje onder de knie wilt krijgen zodat het je 2e natuur wordt, je voeding moet benaderen alsof je een nieuwe vaardigheid aanleert. Creëer nieuwe patronen en gewoonten in je eigen gewoonten. Verander ‘Zaterdag Patatdag’ of cola drinken bij het avondeten bijvoorbeeld.

Hoe? Plan vooruit en laat niets over aan toeval. Bereid je voeding voor, voor de rest van de dag of week, zodat je nooit voor verrassingen staat (zijn die dieetboeken misschien toch nog ergens goed voor?). Als dit eenmaal je nieuwe patroon en gewoonten zijn, kun je het geheel wat losser en vrijer laten.

Hoe ziet zo’n plan eruit?

Maaltijden waarvan je vol en verzadigd raakt van een boer – geen fabrikant

Link

Geen voedsel waarvan je maar kan blijven eten

Link

Minder calorieën eten dan je er verbrandt

Link

Veel meer groenten en fruit eten dan je nu doet

Link

En voeding draait om jouw levensstijl, niet andersom!

Nick sluit af: “sorry uitgevers, maar het is echt zo makkelijk“.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments