Is fruit ongezond?

Is Fruit Gezond?

Fruit: puur natuur, valt uit bomen en groeit aan struiken. Driemaal hoera! Goed nieuws voor alle oermensen, jagers, verzamelaars, Paleolovers en gezondheidsfanatiekelingen, want dan mag je het eten! Want als holbewoners het aten, dan is het goed. Althans, dat krijgen we vaak te horen. In fruit zit fruitsuiker. En suiker is net gif, als je de media mag geloven.

“Dus is fruit goed voor mij? Slecht? Ergens in het midden dan? Is fruitsap wel goed?”

In een wereld waarvan we vaak denken dat hij zwart of wit is, is eigenlijk alles een grijs gebied. Zo ook met voeding: het verschilt per situatie.

Is fruit gezond?

Ik ben een groot fan van Paleo. In feite zijn (bijna) alle principes die ik mijn cliënten leer hierop gebaseerd. Eén van de Paleoprincipes waar ik helaas geen fan van ben, is dat je onbeperkt mag eten van de aanbevolen producten. Je hoeft je geen zorgen te maken over de calorieën of hoe groot en diep je bord is. Ik snap Paleo: je hoeft niet met een telraam je calorieën te tellen en het voorkomt dat je er maar één van neemt. Want hè, je mag er toch onbeperkt van eten? Al die vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels zijn meer dan welkom.

Goed, je voelt de bui al hangen. In fruit zit fruitsuiker. En suiker is kwaadaardiger dan Dr. Evil, ebola en alle vijanden van James Bond bij elkaar.

Ondanks dat fruit suiker bevat, zitten er ten opzichte van alle koek, snoep, chocola en marsepein VEEL goede kanten aan fruit. Zelf eet ik fruit als een lekker tussendoortje en voordat ik een workout heb, voor de energie.

Om van een olifant een mug te maken: fruit is lekker en ik vind dat het zeker deel uit moet maken van een gezonde lifestyle.

photo-1417217601328-d3c66e6f1d48

Maar er is een valkuil..

Booyah!

Dat is eruit.

Als een persoon stopt met een ongezonde lifestyle en de calorieën uit ongezond eten vervangt door gezond eten (eiwitrijk, groenten, fruit enz.), is het makkelijk om veel te eten als suiker niet de belangrijkste bron van calorieën meer is. Natuurlijk heb ik liever dat je veel fruit eet, in plaats van snoep en frisdrank!

En wat doe je, als je snoep en frisdrank hebt afgezworen? Fruit! Heel veel fruit. Het fruitsuiker komt aan in je hersenen, waar een bom explodeert:

“Booyaah! SUIKER BABY!” – Hersenen

Ja, ik spreek uit ervaring. Zo heb ik een paar cliënten begeleid die hun suiker uit zoete producten volledig inruilden voor fruitsuiker. In (bijna) iedere maaltijd van de dag zat wel een (half) stuk fruit, wat resulteerde in meer dan 1000 calorieën uit fruit.

En je weet: meer calorieën in dan calorieën uit = foute boel (behalve als je een sumoworstelaar bent die probeert aan te komen). Paleo helpt hierbij. Door voedingsrijke, caloriearme voeding te eten, voorkom je dat je gaat overeten. Alleen moeten we wel oppassen dat we niet blijven eten. Houd het bij twee stuks per dag, is het advies van ondergetekende.

“Maar Sven, hoe zit het met gedroogd fruit? En fruitsap? Ik ben geeeeek op gedroogd fruit en fruitsap.”

Begrijp ik. Het is ook lekker. Alleen grijpen we vaak mis als we denken dat fruitsap en gedroogd fruit net zo gezond is als het fruit dat van nature aan bomen en struiken groeit.

Helaas kun je tegenwoordig appelsap en sinaasappelsap beter verkopen als frisdrank.

Geloof je me niet?

Als je fruit uitknijpt om er sap van te maken, komt ALLEEN het suikerwater uit het fruit. Erger nog, de vezels blijven achter! Voor een liter appelsap zijn anderhalf tot twee kilo appels nodig. En dan heb ik het nog niet eens over de E-nummers en toegevoegde suiker wat producenten toevoegen om de boel zoeter te maken, zodat je het lekker gaat vinden en je het bij je volgende supermarktbezoek weer in je boodschappenkar gooit. Want het is toch gezond, appelsap? Met echt fruit!

Een glas Cola bevat 40 gram suiker. 40 gram! Dat zijn tien suikerklontjes. Jij, ik en de maatschappij heeft een ongezond beeld bij cola. Eerlijk is eerlijk. Maar wist je ook dat je ‘gezonde’ drankjes schrikbarend dicht bij cola in de buurt komen?

Appelsap heeft, verschillend per merk, zo’n 28-40 gram suiker per glas. Zijn gezonde collega’s doet het ook niet verkeerd: sinaasappelsap 21 gram suiker (5 suikerklontjes), cranberrysap 37 gram suiker (9 suikerklontjes) en grapefruitsap 38 gram suiker (9,5 suikerklontjes)..

PER GLAS.

Gezond hè?

Uitgeperst fruit zonder vezel is net frisdrank.

Gooi de smoothies uit het raam. Wie heeft er meer dan 500 calorieën en meer dan 100 gram suiker nodig?

photo-1423483641154-5411ec9c0ddf

“Maar Sven, in gedroogd fruit zitten de vezels toch? Het suiker is weg? Is dit dan ongezond?”

Het ‘probleem’ met gedroogd fruit, is dat het te makkelijk is om er veel van te eten. Het neemt in je maag weinig ruimte in ten opzichte van ‘echt’ fruit. Dit leidt sneller tot het overeten van suiker en calorieën. Zo kan een hand vol gedroogd fruit 130 calorieën bevatten en 30 gram suiker (7,5 suikerklontjes). En dan zit je gevoelsmatig niet eens vol.

Gedroogd fruit heeft wel vitaminen en mineralen en is gemakkelijk mee te nemen. Pas alleen op dat je het bij een handje houd, want ze gaan hard.

“Oké vent, vertel me nou maar gewoon wat ik moet doen!”

Net zoals alles in voeding, raad ik af om onbeperkt fruit te eten en te matigen met gedroogd fruit. Ik wil zelfs dat je overweegt om fruitsappen volledig te vermijden.

Fruit hoort thuis in een gezonde lifestyle, naast groenten, eiwitten en gezonde vetten.

Alleen moet je van een andere planeet komen, wil je te veel broccoli, bieten, asperges en kip kunnen overeten. Het is bijna onmogelijk. Maar je hoeft niet van een andere planeet te komen om te veel fruit te eten. Het zou ook niet in (bijna) iedere maaltijd moeten zitten van de dag (dat zouden groenten moeten zijn by the way).

Dus worstel je met je gewicht? Stap 1. Haal eerst alle ongezonde suikers uit je voeding. Worstel je nog steeds met je gewicht? Stap 2. Overweeg om minder fruit en ander gezond gemaksvoedsel (zoals noten en gedroogd fruit) te minderen. In plaats hiervan zou je meer eiwitten en groenten moeten eten, zodat je geen gapend gat achterlaat die je lichaam graag opvult met vreetbuien.

Dus. Laat me weten wat je van deze blog vind! Gaat het je helpen bij je fitnessdoelen? Realiseer je je nu dat je er te veel van eet?

Sven Maarschalk

P.S. Als je denkt dat een collega, familielid of vriend(in) van deze informatie kan profiteren, deel het dan met hem of haar, alsjeblieft. Je doet jezelf en anderen tekort als deze gemiste kans iemands ogen had kunnen openen.

P.P.S. Zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

 

Comments

comments