5 Tips om Gemotiveerd te Blijven als je Thuis Traint

Om de zoveel tijd stuur ik aan de mensen die geabonneerd zijn op mijn nieuwsbrief (daar kun je je voor opgeven hier rechts in de zij-balk) wat voor soort blog zij willen dat ik schrijf. Nu kreeg ik de vraag van Mariska (ik coach haar) hoe je gemotiveerd blijft als je thuis aan krachttraining doet en het vol te houden. 

Vraag je eerst eens af waarom mensen het moeilijk vinden om thuis gemotiveerd te blijven. Als je het rationeel bekijkt, is het een gekke vraag, omdat je al thuis bent en alleen nog maar hoeft te sporten. Je hoeft alleen nog maar die Insanity DVD in je TV te gooien. Je hoeft alleen maar die kettlebell uit het tuinhuisje of schuur te halen. Het enige wat je moet doen, is je hardloopschoenen aantrekken en een rondje van 20 minuten rennen.

Dus wat is er zo moeilijk aan thuis sporten?

Het is eigenlijk best simpel: het is niet spannend genoeg. Je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, er is geen muziek en je sport alleen (dus is er geen interactie). Als je een thuis een training overslaat, is er geen haan die er naar kraait. Als je een dag heel slecht eet, hoeft niemand het te weten. Daarnaast houden we van entertainment en zijn trainingen thuis vaak saai en emotieloos. Dus hoe kun je jezelf wel motiveren als je thuis traint?

download

Tip 1. Accountability

Accountability betekent dat je verantwoording aflegt aan jezelf of een ander mens. De reden dat personal training goed werkt voor resultaat, is omdat de mensen die ik coach verantwoording aan mij moeten afleggen over hun acties en resultaten. Je hele leven word je al verantwoordelijk gehouden: als klein kind moest je vroeg naar bed, je bord leegeten en je tanden poetsen. Niet omdat jij het wilde, maar omdat het een opdracht was van je ouders.

Maar zodra je oud genoeg was en verlost was van de accountability van bovenaf, ging je naar bed wanneer jij het wilde en at je wat jij wilde. Je ging steeds meer je eigen leven bepalen, toch? Het gezag kwam steeds meer in jouw handen en je hoefde aan niemand verantwoording af te leggen. En de truc van tip 1. accountability is: verklaar verantwoordelijkheid aan een ander.

Er zijn vijf soorten accountability die je kunt toepassen:

1. Jezelf verantwoordelijk stellen – er is zelfdiscipline en proactiviteit vereist. Deze is moeilijk voor veel mensen.

2. Vriendschap accountability – vind een vriend/vriendin die jou verantwoordelijk kan houden als je X of Y niet doet. Je kunt zelfs afspreken dat voor iedere keer dat je niet traint of je doelen niet haalt, je €10 moet betalen aan je vriend/vriendin.

3. Mastermind accountability – hetzelfde als hierboven, maar dan in een groep van minimaal 3 mensen. Je kan verschillende doelen hebben, maar je kunt elkaar verantwoordelijk houden als doelen niet behaald zijn.

4. Privé coaching – dit is wat ik doe. Door in een coach te investeren, zorg je er voor dat je je afspraken nakomt.

5. Publiekelijke verklaring – hierbij zet je op social media (bijvoorbeeld Facebook) dat je 10 kilo wilt gaan afvallen of een ander doel hebt.

Mijn tip is: kies een vorm van accountability hierboven, onderneem actie en houd minimaal wekelijks contact met je vriend(in), mastermind of coach. Houd je social media up-to-date en kom simpelweg je eigen afspraken na.

DSC_0004

Tip 2. Schrijf een belofte aan jezelf en plak hem op de koelkast

Door je doelen op papier te zetten, komen je doelen tot leven en laat je een commitment naar jezelf zien om een doel te gaan halen. Hiervoor kun je dit document downloaden. Print hem uit en schrijf op wat jouw doel(en) is/zijn, waarom ze belangrijk zijn, wat je voor dat doel extra wilt doen/laten en hoelang je daarover wilt doen. Plak hem op de koelkast of op je badkamerspiegel en lees hem iedere ochtend en avond, minimaal 30 dagen lang achter elkaar. Voor succes wil je deze doelstelling in je gedachten programmeren en om dat te bereiken, moet je je doel herhalen.

Zelf beloftes of affirmaties is wat ik iedere ochtend in mijn ochtendroutine doe. Door je belofte/doel op papier te zien en hem iedere ochtend en avond te lezen, sla je hem onbewust op in je gedachten en ga je je er naar gedragen. Dat is de ware kracht van zelf beloftes. Door herhaling heb je toch ook leren fietsen, schrijven en praten? Door je doel te blijven herhalen, word je doel behalen steeds makkelijker. Alles is te trainen. Alles!

Je gedachten maken of breken je. Geloof me. Stel dat je als kind altijd kreeg te horen van je ouders dat je lelijk en dik was. Na een tijd die beledigingen te horen, ga je je ouders geloven dat je lelijk en dik bent. Je gaat je naar die uitspraak gedragen: je voelt je waardeloos, bent onzeker en blijft het liefst de hele dag op je kamer zitten.

Dat is precies wat er gebeurd als jij steeds tegen jezelf zegt dat je iets niet kunt. Dan ga je het nooit kunnen. Het is belangrijk hoe jij tegen jezelf praat. De stemmetjes in je hoofd. Zijn ze positief of negatief? De kwaliteit van je gedachten hebben er namelijk ook voor gezorgd waar jij op dit moment staat in het leven (< denk daar eens over na).

Schrijf je doelen op en lees ze iedere ochtend en avond. Voor extra effect: lees ze hardop op. Zo blijft het vastplakken en vergeet je het niet.

Tip 3. Doe het samenbring-a-friend

Je kunt het alleen doen, maar het is veel leuker als je dingen samen doet. Waarschijnlijk wist je dat al, maar nu weet je ook dat je elkaar verantwoordelijk kunt houden als iets niet gebeurt. Spreek bijvoorbeeld af dat je €10 aan de ander geeft als hij/zij afspraken niet nakomt. Of dat de persoon die afspraken nalaat moet trakteren op een avondje bioscoop of what ever. You get the point!

Tip 4. Zet het in je agenda

Als je alle bovenstaande tips hebt gedaan, ben je voor het grootste gedeelte goed op weg! Maak tot slot een commitment naar jezelf door trainingen in je agenda te zetten. Morgenochtend om 10.00 uur ben jij 30 minuten aan het sporten. En daar mag niets en niemand tussen komen! Die 30 minuten zijn van jou. Dat betekent je telefoon uit, geen werkgerelateerde dingen doen en het huishouden komt later.

Tip 5. Zet je spullen alvast klaar

De laatste tip die ik voor je heb, is je spullen klaarleggen, lang voordat je überhaupt gaat sporten. Op die manier maak je opnieuw een commitment naar jezelf dat je gaat sporten. Er is geen weg meer terug. Je hebt al die moeite gedaan om je spullen klaar te zetten, de dag van tevoren, en je gaat niet sporten? Nee, dat kan echt niet. Nu moet je er wel gebruik van maken! Zet je sporttas bij de deur, leg je sportkleding alvast klaar naast je bed als je wakker word of leg je yogamatje klaar als je naar bed gaat.

Ik weet zeker dat jij iets kunt met deze 5 tips. Vergeet niet:

“Knowing and not doing is the same as not knowing”

 

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Verder lezen

Waarom Vrouwen Niet aan Krachttraining Moeten Doen

3 Veelvoorkomende Trainingsfouten die Vrouwen Maken

De Waarheid over de Vetverbrandingszone

Comments

comments