Wat zijn Gezonde Eiwitbronnen?

Eiwitten zijn belangrijk voor het opbouwen en herstel van spiermassa en lichaamscellen en helpen je bij verzadiging, het verhogen van je stofwisseling, het produceren van hormonen en het sterk houden van je immuunsysteem. Focus je op je eiwitinname door voeding te eten die hoogwaardig zijn aan eiwitten.

Waarom?

Onderzoek laat herhaaldelijk zien dat voedingspatronen die hoog zitten in eiwitten helpen om meer vet te verbranden ÉN slanker te worden. En dat is precies waar je op mikt. Eiwitten helpen je verzadigen, waardoor je minder troep eet en minder vet opslaat op de plekken waar je het niet wilt hebben.

Plus dat het je lichaamscellen sterk maakt, waardoor je huid, haar en nagels sterk worden. En dat eiwitten je in het algemeen er goed laten uitzien ÉN je goed laten voelen.

Nu we het erover eens zijn dat je de hoogste kwaliteit eiwitbronnen nodig hebt om vet te verbranden en je supersterk te voelen, wil je aan de andere kant ook eiwitbronnen vermijden die dit blokkeren: burgers, hot dogs, diepvriesproducten en andere junkfood. Natuurlijk weet je dit allang, maar ik kan het maar gezegd hebben. Bij regelmatige inname en weinig beweging leiden deze producten tot welvaartsziekten.

Wat zijn gezonde bronnen van eiwitten?

Het merendeel van je eiwitten moeten komen van mager vlees, vis, eieren, zuivelproducten met weinig vet en whey eiwitpoeder. Als je vegetarisch bent, is het duidelijk dat dit lijstje moeilijk wordt). 

Vettig rood vlees en vettig gevogelte kunnen gegeten worden, maar beperk het – omdat er in dit type vlees relatief veel vetten/calorieën zitten. 

Hier is de lijst van gezonde eiwitbronnen:

  • Eet 80% – Magere, vette vis, kip/kalkoen, eieren, Griekse yoghurt, kaas (laag in vet), mager rood vlees, whey eiwitpoeders, tofu/overige vleesvervangers
  • Eet 20% – varkensvlees, kip- en kalkoenpootjes, hele zuivel producten, vettig (rood) vlees
  • Trigger Foods – Bewerkt vlees, hamburgers, worstjes, alles wat gefrituurd, krokant of bevroren is, kippenvleugeltjes of gefrituurde vis met krokant korstje

Let op – Hier is wat de bovenstaande categorieën inhouden:

Eet 80% – Kun je iedere dag van eten
Eet 20% – Eet deze 1-2 keer per week
Trigger foods – Als je jezelf wilt trakteren (1 keer per week max.)

Het merendeel komt dus van de 80% categorie. De trigger foods zijn niet bepaald gezond en zetten aan tot meer eten (en dus een calorie-overschot). 

Klik hieronder voor de overige voedingsgroepen:

  1. Gezonde koolhydraatbronnen
  2. Gezonde vetbronnen

Boodschappenlijstje Essentials

Boodschappenlijstje1

Het boodschappenlijstje met de essentiële voedingsmiddelen die je helpen fitter, strakker en energieker te worden.

Je kunt altijd uitschrijven wanneer jij dat wilt. Powered by ConvertKit

Comments

comments