Wat zijn Gezonde Koolhydraatbronnen?

Koolhydraten hebben een nogal slechte reputatie te verduren gekregen de afgelopen jaren. Naar mijn bescheiden mening onzin, omdat je die jongens gewoon hard nodig hebt (net als vet). En vloeken met dingen die je nodig hebt klopt ook niet. Het slechtste idee dat je kunt hebben om vet te verbranden of gewicht te verliezen – is koolhydraten schrappen.

Als je koolhydraten gedeeltelijk of compleet uit je voedingspatroon schrapt, maak je het jezelf moeilijk. Het is niet erg flexibel, kijk maar:

  1. Je hebt verjaardagen en sociale gelegenheden waar je van alles wordt aangeboden – maar je moet tegen je wil in weigeren.
  2. Je hebt etentjes bij vrienden, familie en in restaurants en iedereen bestelt pasta/pizza – behalve jij.
  3. Je hebt gewoon ongelofelijk veel zin in [vul je pleasures in] – maar dat mag niet.

Koolhydraten zijn je #1 energiebron en door ze simpelweg anders in te zetten, kun je meer vet verbranden dan dat je de hele voedingsgroep wegschuift. Natuurlijk zijn er ook ongezonde koolhydraten, waardoor je geen vet meer verbrandt.

Wat zijn gezonde bronnen van koolhydraten?

Je eerste prioriteit is koolhydraten selecteren die 1-ingrediënt-proof zijn en die een lage glycemische index hebben. Die zetten minder snel om in glucose (suiker), waardoor je minder snel vet opslaat op plekken waar je het niet wilt hebben.

Koolhydraten met een hoge GI (als witte suiker, witbrood etc.) hebben ook de voedingswaarde van een baksteen – dus gaan ze je ook niet helpen met er leuker uitzien, naakt, in de spiegel. Je wilt mikken op rijst, aardappelen, groenten en fruit. 

Hier is de lijst van gezonde koolhydraatbronnen:

  • Eet 80% – rijst (basmati, bruin, volkoren), (zoete) aardappel, alle groenten, havermout, fruit relatief laag in calorieën (bessen, meloen, limoen, appels, grapefruit)
  • Eet 20% – glutenvrij brood, volkorenbrood, bruine pasta, risotto, boontjes en peultjes, fruit dat hoog in fruitsuiker is (banaan, mango, ananas, kersen, kiwi, druiven)
  • Trigger Foods – bewerkte koolhydraten en suikers, crunchy ontbijtgranen als cruesli, granola, koekjes, cake en gebak, chocola, ijs, energiedrankjes, milkshakes, frisdrank, fruitdrankjes (appelsap, sinaasappelsap), fastfood (pizza, patat), witte pasta, gedroogd fruit

Let op – Hier is wat de bovenstaande categorieën inhouden:

Eet 80% – Kun je iedere dag van eten
Eet 20% – Eet deze 1-2 keer per week
Trigger foods – Als je jezelf wilt trakteren (1 keer per week max.)

Het merendeel komt dus van de 80% categorie. De trigger foods zijn niet bepaald gezond en zetten aan tot meer eten (en dus een calorie-overschot). 

Klik hieronder voor de overige voedingsgroepen:

  1. Gezonde eiwitbronnen
  2. Gezonde vetbronnen

Boodschappenlijstje Essentials

Boodschappenlijstje1

Het boodschappenlijstje met de essentiële voedingsmiddelen die je helpen fitter, strakker en energieker te worden.

Je kunt altijd uitschrijven wanneer jij dat wilt. Powered by ConvertKit

Comments

comments