Wat zijn Gezonde Vetbronnen?

Het is bewezen dat vetten je niet vet maken, ook voeding dat hoog in vet zit. Zolang jij je focust op de juiste vetten, de verkeerde vetten aan de kant zet en totaal niet meer calorieën binnen krijgt dan je verbrandt, is er niets aan de hand. Let op: 1 gram vet = 9 calorieën, het kan dus snel gaan. 2 handjes noten of 3 scheutjes olijfolie maakt een hoop calorieën.

Het klinkt misschien verkeerd, alleen heb je vet nodig in je voedingspatroon om vet te verbranden. Vetten hebben namelijk niets te maken met vet als opslagbron. Vetten als voeding is simpelweg een bron van energie voor je lichaam en lichaamsvet is het gevolg van een teveel aan energie met als resultaat vetopslag. Maar dat kan dus ook komen van te veel koolhydraten en eiwitten.

Waarom zijn vetten dan belangrijk om vet te verbranden en je goed te voelen?

Vetten zijn belangrijk om je lichaam goed te laten functioneren. Het heeft veel invloed op je hormonen – wat ERG belangrijk is als je vet wilt verbranden en er leuker uit wilt zien. Ook helpen ze je huid en haar gezond te houden en heb je ze nodig om bepaalde vitaminen te absorberen en je immuunsysteem hoog te houden – zodat je je goed blijft voelen en niet ziek wordt.

Daarnaast heb je net als met koolhydraten en eiwitten goede en minder goede bronnen van vetten. Je wilt logischerwijs mikken op de ‘gezonde’, verantwoorde However, as with carbohydrates and proteins, not all fats are equal.

There are good fats and bad fats, and you need to make sure you’re eating the right ones if you want to look great and feel great.

Wat zijn gezonde bronnen van vet?

Het merendeel van je vetinname wil je van onverzadigde vetten krijgen zoals je die vindt in olijfolie, vette vis en avocado’s. Die je wilt voorkomen zijn omega 6 vetten, transvetzuren en gehard vet.

Waarom?

Omdat die vetten ontstekingen veroorzaken – als in je lichaam kan minder goed haar taken vervullen zodat je minder effectief vet kunt verbranden. Margarine, groente-oliën (zonnebloemolie) en alles uit de frituurpan zijn hier een voorbeeld van.

Dan is er nog de discussie van kokosolie – dat is een uitzondering op de regel. Die vetten zijn primair opgebouwd uit MCT oliën (ik zal je de uitleg besparen), maar die worden sneller/makkelijker afgebroken door het lichaam en zijn direct beschikbaar als energiebron.

Wat zijn dus gezonde bronnen van vetten?

Denk ook hier weer aan 1-ingrediënt voeding.

Hier is de lijst van gezonde vetbronnen:

  • Eet 80%– Avocado, rauwe macadamia noten, kokosnoot, olijfolie extra vergine, vette vis, olijven
  • Eet 20% – Notenboters als pindakaas, vettig (rood) vlees
  • Trigger Foods – Groente-oliën (zonnebloemolie), groentespreads, margarine, diepvriesproducten

Let op – Hier is wat de bovenstaande categorieën inhouden:

Eet 80% – Kun je iedere dag van eten
Eet 20% – Eet deze 1-2 keer per week
Trigger foods – Als je jezelf wilt trakteren (1 keer per week max.)

Het merendeel komt dus van de 80% categorie. De trigger foods zijn niet bepaald gezond en zetten aan tot meer eten (en dus een calorie-overschot). 

Klik hieronder voor de overige voedingsgroepen:

  1. Gezonde eiwitbronnen
  2. Gezonde koolhydraatbronnen

Comments

comments