5x ‘Gezonde’ Voeding dat niet Slechter had kunnen zijn

Iedere dag zie ik naïef ingestelde mensen online en daarbuiten, die ervan overtuigd zijn dat zij gezond eten, terwijl het niet slechter had kunnen zijn.

Regel #1: gezond eten is niet moeilijk als je je maar focust op onbewerkt voedsel dat heeft gezwommen, gevlogen, rondgelopen of van een plantje komt en als je op tijd stopt met eten. Het probleem, vraag je? (Onder andere) de voedingsindustrie en gretige marketeers die bewerkt voedsel promoten alsof het gezond is.

‘Gezondheidsvoedsel’ nummer 1. Subway

Wat je je niet realiseert, is dat de meeste 30 cm broodjes meer calorieën bezitten dan een Big Mac. Toch krijg je de indruk van Subway  dat het bijdraagt aan een gezonde levensstijl.

Bij Subway kun je zelf je broodje samenstellen en veel mensen kiezen natuurlijk zo gezond mogelijk: vezelrijk brood, kip en salade. Toch voelt er iets niet goed als ik het broodje op heb. Na wat onderzoek op internet, kwam ik erachter dat er in alle broodjes het zgn. High Fructose Corn Syrup zit, wat ook voorkomt in de Big Mac en menig andere snack. Voor mij is Subway hetzelfde als de McDonald’s.

Wist je trouwens dat niet McDonald’s, maar Subway de meeste fastfoodfilialen ter wereld heeft?

‘Gezondheidsvoedsel’ nummer 2. Sapjes

Een warme introductie hierop, is de blog die ik laatst publiceerde: ‘Is Fruit Gezond?’

Om één glas appelsap te krijgen heb je ongeveer 6 tot 8 appels nodig. Vaak pers je alleen het fruitsuiker uit het fruit en niet de vitaminen en vezels die grotendeels (o.a. in de schil) achterblijven. Al het fruitsuiker (van 8 appels!) zal veranderen in vet. Label: niet gezond.

Natuurlijk kun je iedere ochtend een glas verse sinaasappelsap drinken, geperst uit minimaal 4 sinaasappels. Het is weliswaar een gezonde gedachte (je denkt misschien dat het bijdraagt aan gewichtsverlies of een gezonde levensstijl),  vergeet alleen alsjeblieft niet wat er achterblijft in de prullenbak: de vezels en vitaminen! 500 calorieën aan suiker heeft niemand op de wereld nodig ‘s ochtends. Alleen wielrenners en sumoworstelaars.

‘Gezondheidsvoedsel’ nummer 3. Sushi

Ik hou van mensen die geloven dat sushi iets gezonds is. Gefrituurde gerechtjes en het liefst zoveel mogelijk. Nogmaals: niemand op de wereld heeft zoveel suiker nodig. Zie het als snacks die je niet (behalve niet-gefrituurde vis) iedere dag zou moeten eten. Verder bevat sushirijst veel suiker en de saus bevat veel zout waardoor je snel een calorie overschot bereikt.

Mijn advies? Vermijd zoveel mogelijk sushitenten. Kun je de verleiding toch niet weerstaan, eet dan zo weinig mogelijk sushirijst, gefrituurde vis en neem geen sausjes. Stop als je voelt dat je voor 80% vol zit.

‘Gezondheidsvoedsel’ nummer 4. Kant- en klare salades

Samen met alle andere kant- en klaarmaaltijden een geweldige uitvinding van de supermarkten. Hoe langer houdbaar, hoe minder je weggooit en dus hoe meer je verdient. Salades horen gezond te zijn en je slank te maken. De kant- en klare salades van tegenwoordig, vol vette saus en E-nummer, lijken meer op Big Macs dan de verse salade van 10 jaar geleden. Ik zou ze alleen al niet eten omdat 99% bestaat uit ingrediënten die niets te maken hebben met een salade. My take? Koop alle ingrediënten van een salade los en stel zelf je gezonde salade samen. Weet je ook wat er in zit.

‘Gezondheidsvoedsel’ nummer 5. Repen

Onder het mom van snel en makkelijk stel ik je voor aan de mueslireep. Vol met bewerkte suiker en ingrediënten die alleen een diëtiste begrijpt, is ook deze snack een grote grap van de voedingsindustrie. Vraag jezelf eens af: hoe plakken ze al die ingrediënten aan elkaar vast? Het doet je lichaam in elk geval geen plezier.

Het is beter om je eiwitten en energie te halen uit onbewerkt voedsel dan uit snelle repen, pilletjes en poedertjes. Als je echt geen tijd hebt, zou ik je willen aanraden voor een shake te kiezen dan voor een reep.

Sven Maarschalk

P.S. Als je deze blog leuk vond, zou het veel voor me betekenen als je via de onderstaande knoppen hem zou willen delen met vrienden, familie, collega’s en de krantenloper. Dankjewel!

P.P.S. Zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

Comments

comments