Het Makkelijkste ‘Dieet’

Het makkelijkste dieet is het dieet dat je het beste kunt volhouden. En geen dieet die je gefrustreerd opgeeft. Of waarbij je oneindig calorieën moet invoeren in FatSecret of Myfitnesspal. Of je macro’s tellen. Of met je WeightWatchers groep gaat discussiëren over hoeveel punten een zelfgebakken appeltaart is. Dat is helemaal niet nodig. Geloof me. Het kan zoveel makkelijker en effectiever. Hoe? Check:

Disclaimer: als ik over een dieet spreek, spreek ik over een voorgeschreven manier/methode van eten.

Waarom de meeste diëten k*t zijn

Simpel. Er wordt voeding in de ban gedaan. Geen koolhydraten bij dieet A, geen vetten bij dieet B, alleen maar bouillonsoep bij dieet C. Geen wonder dus dat je na drie weken smeekt om een patatje met vetarme mayonaise. Of het moet er heel culinair uitzien met 4395 verschillende ingrediënten uit 4 verschillende werelddelen..Herman AD-oranjesoes

Ondanks dat we het allemaal drukker dan ooit hebben, ‘moeten’ we gerechten maken die de Herman-den-Blijkertest moeten doorstaan. Voor een lunch moet je dagelijks al gauw 15 minuten vrijmaken en voor een simpel diner sta je drie kwartier in de keuken. Omdat het in een stom kookboek staat. Heb jij die tijd? Dat moet makkelijker kunnen.

Of je moet gekke dingen doen zoals punten tellen. Of voedingsdagboeken bijhouden. Praatgroepjes. Calorieën ‘tracken’. Hou op.

De diamanten liggen al in je achtertuin begraven

Voordat ik ga naar het makkelijkste dieet, moet je weten dat ik alle wetenschap, goeroe papegaaien en complexe voedingsstrategieën- en plannen achter mij laat. Het makkelijkste dieet is namelijk makkelijk en vooral niet moeilijk. Je wilt iets waar je vandaag nog iets mee kunt doen. Je wilt eten wat jij wilt eten ZONDER dat het ten koste gaat van je Bourgondische levensstijl, niewaar? En je wilt resultaat. Het liefst morgen nog. Dat is wat de meeste mensen willen. Omdat ik houd van stappenplannen, ga ik je 4 stappen geven waarlangs het makkelijkste dieet is opgebouwd.

Geloof me, de diamanten liggen al in je achtertuin begraven. Je weet allang wat je moet doen! Er is geen sprankje magie meer over.. Verwacht dus niets nieuws te lezen in deze blog (maar lees ‘m toch voor het geval dat).

Stap 1. Dump overduidelijke troep

Ha-ha. Ja deze stap zie je in elk dieetboek terug. Wat jij niet mag eten van doktertje Frank of tante Sonja! Gna gna. Kijk, ik hoef jou niet te vertellen dat je moet stoppen met koek, snoep, patat, frisdrank, alcohol, oreotaart, fast- en junkfood en te veel fruit. Dat wist je allang.

Aan de andere kant heb je de IIFYM* goeroez en papegaaien op Instagram en Facebook die tjilpen dat ze nog een hamburger met patat mogen eten aan het einde van de dag en dat eten niet ‘goed’ of ‘slecht’ kan zijn.

FOUT.IIFYM3

Iedere keer dat iemand een hap neemt van overduidelijke troep, doet diegene in mijn ogen een stap in de verkeerde richting. Ook als je niet aankomt of als het geen invloed heeft op je vetverbranding. Veel van de overduidelijke troep heeft een negatieve, verslavende werking, waardoor je gezonde voedingspatroon een deuk oploopt.

* If It Fits Your Macro’s is een dieet waarbij je bepaalt hoeveel calorieën je maximaal per dag mag eten; het aantal calorieën dat je overhoudt per dag mag je invullen met overduidelijke troep.

Stap 2. Dump minder overduidelijke troep (carnavalsvoeding)

Nu de overduidelijke troep is verwijderd uit het makkelijkste dieet, is het tijd om de ‘minder overduidelijke troep’ te dumpen. Minder overduidelijke troep is eten waarvan we allemaal denken dat het heel gezond is, maar dat het eigenlijk niet is.

Dit is dan het ‘alternatief’. Door dit soort voeding maak je geen vorderingen, maar het is nog niet zo erg als de overduidelijke troep bij stap 1. Dit is het type voeding waarover je discussies hebt met je moeder, buurvrouw, nichtjes, de supermarktmanager en de krantenloper.

schijfvanmisleiding

Ik noem ze ‘carnavalsvoeding’. Of liever ‘wolf in schaapkleding’. Carnavalsvoeding claimt allerlei gezonde voordelen op de verpakkingen: vrij van gluten, organisch, hele granen, lage vetten, weinig koolhydraten, extra vitamine C, 33% minder suiker bla bla bla. Zucht.

Alleen kunnen verpakkingen waarop staat: ‘weinig koolhydraten’ en alles wat daarop lijkt erg calorierijk zijn en gevuld zijn met de meest duivelse type vetten en toevoegingen die er bestaan. Of neem het label ‘vetvrij’. Vaak zit hier een bommetje suiker in of vol met bewerkte delen. Het ontbijt van (jouw) kinderen zit ‘vol met vezels’, alleen is een groot deel van alle kinderen te dik en krijgen steeds meer kids ADHD.

Als je doel is om vet te verliezen en het zo te houden, wil je carnavalsvoeding voorgoed verbannen. Ja, er zijn veel diëten waarbij je af en toe mag snoepen, alleen willen die people-pleasers je iets leuks verkopen. Ze willen je geven wat je wilt horen. Alleen leer je niets van wat je wilt horen, maar wel van wat je moet horen.

Word wakker! Je verdient geen reep chocola als je goed je best hebt gedaan. Je bent toch geen hond?

Ik ben een voedingscoach en het is mijn doel om je zo effectief en snel mogelijk te laten afvallen door je een voedingsplan te geven. Dat is makkelijk, omdat jij heel goed weet wat jij niet zou moeten eten. En dat weet jij ook. Het is menselijk om fouten te maken totdat iemand je vertelt dat je dat niet moet doen. Doe het dus niet!

voedingclaim1

Dus wat is carnavalsvoeding precies?

Wat ik meestal uit voedingsplannen schrap (en dit verbaast je misschien), is tarwe, melk en sap. Nu weet ik dat tarwe en melk veel voor- en tegenstanders heeft, maar niet voor mensen die van resultaten en simpele regels houden. Maar dit is waar: er hangen geen specifieke voordelen aan tarwe. Je hebt het niet nodig en het brengt je waarschijnlijk meer kwaad dan goeds.

Ik ben een tegenstander van je calorieën drinken. Ook daarom raad ik melk en sapjes af. Daarnaast raad ik melk af, omdat de melkkoe van tegenwoordig geen gras eet, maar fabrieksvoer (en dat vind je terug in je glas melk). De antibiotica en groeihormonen en andere gifstoffen die deze koeien gevoerd krijgen, zodat ze niet ziek worden, heb jij niet nodig. Jouw natuurlijke weerstand om niet ziek te worden, wordt verlaagd. En wat dacht je van de stress en ellende die deze koeien ondergaan?De stresshormonen die deze koeien aanmaken, drink jij. Koeien zijn geen dieren, maar productiemiddelen in een fabriek.

En wil je nog dat ik begin over sapjes? Lees deze blog (spoiler: in sapjes zit vaak een bommetje suiker en weinig vezels).

Stap 3. Verwissel je (minder) overduidelijke troep met kwaliteit

Verwissel je brood, tarwe en pasta’s met zilvervliesrijst, (zoete) aardappelen, quinoa, havermout, boekweit en groenten.

Verwissel je melk met ongezoete amandel,- kokos- of sojamelk, omdat jij geen koe bent.

Verwissel je sapjes met water of een powershake, omdat je geen 7 jaar oud meer bent.

Verwissel alle zogenaamde kant-en-klare ‘gezonde’ voeding met voeding die je zelf kookt of klaarmaakt.

Eet verder twee stuks fruit per dag, meer dan 200 ons groenten, vlees/vis/gevogelte en eieren.

Easy peasy..

quinoa1

Wat je ook doet, eet tot je voor 80% vol zit. Niet meer, niet minder. Eet alleen als je trek hebt, niet eerder en probeer het niet uit te stellen. Begin met eten nadat je bent opgestaan en stop 30-60 minuten voordat je naar bed gaat.

Stap 4. Verbrandt nog meer vet met supplementen

Koop alsjeblieft geen supplementen voor kinderen of supplementen uit supermarkten.

vitaminen aanbieding

De juiste supplementen helpen je bij vetverbranding (en met energie, slaap, seksuele drive, focus en al het andere wat je je kunt bedenken). Alleen denken mensen dat goedkope supermarkt supplementen dezelfde werking hebben als duurdere supplementen.

FOUT.

Soms wordt visolie gehaald uit visserijen waar ze in hun eigen stront zwemmen. Of worden ze gemaakt in laboratoria, waardoor ze onnatuurlijk zijn. Dan zijn het synthetische supplementen die je lichaam niet kunt gebruiken. Je hebt dus niet altijd voordeel van een supplement. Probeer in plaats daarvan iets meer geld te investeren in kwaliteit, waardoor je verandering ziet en voelt, omdat het organische ingrediënten bevat. En die je vetverbranding stimuleren.

Op mijn aanbevelingenpagina kun je zien welke supplementen ik persoonlijk aanbeveel van Body&Fit Shop.

Als je deze blog leuk vond, zou ik het zeer op prijs stellen als je hem zou willen delen!

Sven Maarschalk

P.S. Ben je al lid van mijn e-maillijst? Ik verstuur iedere dag een gratis fitness-, motivatie- en/of voedingstip! Aanmelden kun je hieronder doen!

P.P.S. Zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

Comments

comments