Het Verschil tussen Strikt Diëten en Flexibel Diëten

Hier is een simpele boodschap aan iedereen die snel opgeeft: flexibel denken en doen voorkomt falen. Hoe strakker je je aan je schema houdt, hoe gefrustreerder je bent als het niet zo gaat als jij wilt. Hoe fijn zou het zijn als je op vakantie kunt of op een feestje staat en je je niet aan een strikt dieet hoeft te houden? In plaats daarvan kun je tot een bepaalde limiet eten zonder je schuldig te voelen.

Traditionele strikte diëten zijn de snelste weg naar pech tegenwoordig en onze levensstijl is er niet voor gemaakt. Het is fijn als jij in controle bent van wat je eet zonder dat het saai is of het gevoel hebben dat je iets moet opgeven. Flexibiliteit voorkomt falen. Een simpele les waar je taille smaller van kan worden en je net die boost aan je zelfvertrouwen kunt geven..

..zonder dat je jezelf moet uithongeren of je favoriete voedsel moet opgeven omwille de wet der Diëten.

Enfin. Er zijn twee soorten diëten in de wereld:

1. Het Strikte “Dieet”

Dit is zó 2015. Netjes de regels van het ‘dieet’ opvolgen.. of anders! Je moet punten tellen, dure shakes, pilletjes of poeders innemen (anders werkt het natuurlijk niet) of je moet exact eten zoals staat omschreven (zo’n meal plan). In theorie allemaal oké, maar er is één probleem..

Ten eerste is het makkelijk om je leven te laten draaien om je strikte dieetplan. Ik zal je straks laten zien dat het ook andersom kan: je dieetplan vormt zich naar jouw lifestyle (flexibel diëten). Ten tweede kun je vrolijk de rest van je leven in de keuken staan en voeding voorbereiden, sociale bijeenkomsten skippen, apart van de rest van je gezin eten en je schuldig en gefrustreerd voelen als je aan eten denkt. Niet echt de manier waarop je wilt leven, althans, dat denk ik.

Tot slot het grootste probleem met traditionele strikte diëten is dat ze niet ontworpen zijn voor op de lange termijn. Natuurlijk is het makkelijk om te overleven op oorlogsvoedsel voor een paar weken omdat je zo graag wilt, maar zodra je teruggaat naar ‘normal life’, zitten al die kilo’s en vet er zo weer aan.

Dus.. wat is het alternatief? Zeg maar hallo tegen optie #2:

2. Het Flexibele “Dieet”

Het flexibele dieet leert jou hoe je voedsel kunt eten wat jij lekker vindt, terwijl je nog steeds vet verbrandt en er steeds leuker uit gaat zien. Dit is precies de benadering die ik al een tijd volg met mijn cliënten. Natuurlijk kun je nu nog steeds niet een zak chips, nootjes of Ben & Jerry’s eten bij iedere maaltijd, maar je kunt wel wat vaker verantwoord snacken zonder dat je je schuldig voelt.

Te goed om waar te zijn, toch?

Het is eenvoudig, mijn vriend. De snelste manier om aan een kledingmaat minder te komen, zonder je sociale leven om zeep te helpen, is door je voeding te ‘tracken’ (bijhouden in apps als www.myfitnesspal.nl). Iets wat overigens niet meer tijd kost dan 10 minuten per dag, terwijl je een specifiek caloriedoel probeert te halen dat is gebaseerd op je gewicht en je doelen.

Dat klinkt ingewikkeld, maar is veel simpeler dan je nu denkt. Installeer de app en ga er mee aan de slag. Probeer het 14 dagen uit en kijk terug op dé 3 lessen die jij hebt geleerd de afgelopen 14 dagen.

Als je hier hulp bij nodig hebt, kun je altijd mailen op sven@feelbetterfitness.nl.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments