Hoe Overleef Ik… De Feestdagen?!

De periode tussen de aankomst van Sinterklaas en de eerste zes zoendagen van het Nieuwjaar is een rottijd voor de persoon die fit wil worden en/of blijven. Jammer genoeg gaat deze periode en aankomen al jaren hand in hand samen.  Toch hoeft dat niet zo te zijn.. tenminste, als jij daarvoor kiest. Ik vind dat het beide keuzes zijn. Fit zijn is geen geboorterecht of lot uit de loterij. Dus hoe overleef jij de feestdagen?

*** Wil jij het nieuwe jaar goed in gaan? Vraag dan hier een plek aan voor personal training en coaching.

Er zijn een paar manieren en strategieën die ervoor zorgen dat je goede gewoonten in orde blijven tijdens de horrorperiode Sinterklaas tot en met de eerste zes dagen van het nieuwe jaar. Wees niet bang; je hoeft je calorieën niet te tellen van mij. Genieten staat altijd voorop en ik vind dat het leven gevierd mag worden. Door een paar nieuwe gewoonten aan te leren, kun je op het goede spoor blijven en dat leuke kerstjurkje blijven dragen in december.

Regel 1. Eet eiwitten en salades voordat je gaat schrokken

(Over deze regel schreef ik eerder een soortgelijke blog: Hoe Houd je je Buiten de Deur aan je Dieet? In die blog vind je twee strategieën die je kunt toepassen, hoe je leven er ook uitziet.)

Kies voor het feestje voor voeding dat je opvult en mik daarbij op voeding die veel voedingsstoffen bevat. Mijn favorieten zijn eiwitten (plantaardig of dierlijk maakt niet uit) en vezelrijke groenten (en andere voedingsmiddelen die vezelrijk zijn). Deze voedingsmiddelen voorkomen dat je onnodig gaat schrokken en houden je bloedsuikerspiegel stabiel, zodat je niet veranderd in Koekiemonster.

Je ontbijt en lunch op de dag van het feest zou dus moeten bestaan uit porties eiwitten en groenten, bijvoorbeeld een portie havermout met bessen, roerei met spinazie en tomaat of een verse, zelfgemaakte kipsalade met een dressing van olijfolie en kruiden.

Laatste supertip: eet vlak voordat je weggaat naar het feest, zodat je voorkomt dat je zo vroeg mogelijk al veranderd in Koekiemonster op het feest zelf. Terwijl ik dit typ zie ik steeds Koekiemonster voor me, dus ik kan het onmogelijk weglaten uit deze blog.

broken-943413_960_720

Regel 2. Rustig ‘an met de alcohol!

Alcohol heeft lege calorieën die je alleen maar hongeriger maken en ervoor zorgen dat je meer snacks wilt schranzen. De beste keuzes zijn drankjes die ongezoet, ongemixt en niet over-de-top bewerkt zijn, zoals een droge, rode wijn. Voorkom mixdranken en speciale biertjes (die hebben 2-3 keer zoveel calorieën als een normaal biertje).

Regel 3. Blijf gehydrateerd

De drang naar meer drank is een teken van uitdroging. Voor ieder glas alcohol zou een flesje of groot glas water moeten staan. Dit voorkomt ook overeten, omdat de signalen in jouw hersenen van dorst en honger hetzelfde zijn.

cat-mia-703410_960_720

Regel 4. Tel helemaal niks tijdens de feestdagen

Eens per jaar moet je kunnen genieten. Aankomen doe je tussen Nieuwjaarsdag en Kerst, niet tussen Kerst en Nieuwjaarsdag (ik weet zeker dat je die weleens hebt gehoord!). Geniet er dus van en laat je calorie-telraam thuis. En hoe kun je genieten als je in je myfitnesspal je calorieën aan het tellen bent? En als je eenmaal de tel kwijt bent, ga je toch overboord. Ik heb liever dat je naar je gevoel luistert en stopt wanneer je genoeg hebt gegeten. Eet hier en daar wat lekkers, dan is er niks aan de hand.

Regel 5. Kies één toetje en blijf daarbij

Het toetjes buffet dan. Het is verleidelijk om van ieder toetje er één te kiezen zodat je opgezadeld zit met 24 toetjes – van aardbeienijs tot pudding en van cheesecake tot brownies. Omdat er zo veel keuze is, kies je maar alles. Lekker makkelijk.

Er is niemand tijdens de feestdagen die de toetjes wilt overslaan, dus de beste tip die ik je kan geven, is om één toetje uit te kiezen en daar bij te blijven. Eet alleen dit toetje, eet langzaam, geniet ervan en als je wilt, schep je een tweede keer op als je dat wilt.

christmas-cookies-553457_960_720

Regel 6. Geef restjes weg en neem het vooral niet mee

“Bedankt, maar nee bedankt” hoor ik je al zeggen als ze je proberen op te schepen met 3 tassen overgebleven voer en 7 flessen drank. Jij bent het slachtoffer van het verkeerde inkoopgedrag van een ander, gefeliciteerd. Als je het feestje thuis door laat gaan, gaat die broek inderdaad erg strak zitten in december.

Maar wat doe je als het feest bij jou thuis is? Geef de restjes weg en als je hooggeëerde gasten weigeren (zoals het hoort), geef je het aan een goed doel of gooi je het weg.

Regel 7. Gebruik de energie voor een work-out!

Toch te veel gegeten voor je gevoel? Gebruik die energie voor een knallende work-out! Ik geef zelf een gratis work-out op 2 januari 2016! Als jij hierbij wilt zijn, geef je dan op via de evenementenpagina.

Door je energie op die manier te gebruiken, kun je een hoop schade al ongedaan maken en voel jij je een stuk beter.

2

Regel 8. Start je computer opnieuw op

Ik zocht gewoon een duidelijke metafoor. Als je je computer opnieuw opstart, doe je dat meestal uit frustratie omdat je computer langzaam ging. Iedere nieuwe dag is een nieuwe kans vol nieuwe keuzes. Veel gegeten? Raad eens? Je kunt de volgende ochtend overnieuw beginnen! Je komt niet aan van 4-6 gezellige avonden in december, maar door crap te eten tussen de feestjes door.

Feestje over? Haast je naar de groenteafdeling of de groenteboer en voed jezelf met de juiste voedingsmiddelen. Geen pizza bestellen, geen afhaalchinees, geen uiteten als het niet hoeft. Nee, je eet thuis en je gaat heel gezond eten samen. Iets met veel eiwitten, groenten en onbewerkte vetten en koolhydraten.

Regel 9. Weeg jezelf niet na het feestje

Even serieus, wat verwachtte je dan te zien? Als je je echt kut wilt voelen, ga dan op de weegschaal staan op 1 januari. Zorg er wel voor dat je je tissues alvast klaar hebt liggen. Als je het wilt doen, wacht dan een paar dagen totdat je lichaam is herstelt.

Door deze tips te volgen, overleef jij met gemak de horrorperiode eind november tot begin januari.

Fijne Feestdagen,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

*** Wil jij het nieuwe jaar goed in gaan? Vraag dan hier een plek aan voor personal training en coaching.

Comments

comments