Hoe Verlies je een Kilo Lichaamsvet?

Voordat ik begin, moet ik je eerst de belangrijkste informatie geven die je nodig gaat hebben. Een calorietekort is als je meer calorieën verbrandt dan dat je calorieën binnenkrijgt. Dat moet je even onthouden..

Hieronder houdt een hand een halve kilo vet vast. Wat denk jij dat je moet doen om dit te verbranden op je buik, billen en benen? Het kan allemaal heel moeilijk klinken, maar dat ga ik je niet aandoen. Ik ga jou de makkelijke versie geven. Dat is immers het hele punt van mijn blog: de moeilijke informatie vertalen naar Jip-en-Janneketaal voor jou.


kilootje vet

Stel dat je lichaam een stoomtrein is (ja.. serieus). Je lichaam gooit continu brandstof in het vuur om de trein te laten rijden. Die brandstof kan van verschillende plaatsen komen: van koolhydraatreserves in je spieren tot je eigen spiermassa als je gewicht verliest op de verkeerde manier.

Als jij het goed doet (en dit leer ik iedereen die bij mij traint), dan gooit jouw lichaam de meeste brandstof afkomstig van vetreserves in het vuur om jouw trein te laten rijden: lichaamsvet. Ieder beetje vet dat jij op dit moment kan vastpakken, zit daar opgeslagen omdat je geen calorietekort hebt gehanteerd. Je kreeg meer brandstof binnen dan je op het vuur van de rijdende trein hebt gegooid.

Vuurkist

Dus even voor je beeldvorming: als jij je lichaam 1 kilo spiermassa als brandstof geeft, krijg je daar zo’n 1200 calorieën van (dat is twee uur intensieve circuit training bij mij).

MAAR als jij je lichaam 1 kilo (lichaams)vet als brandstof geeft, krijg je daar zo’n 8000 calorieën aan energie van (dat zijn meer dan 13 intensieve uren aan dezelfde circuit training, dat is meer dan 6,5 keer zoveel!)

Zie je nu hoe je geen gewicht kunt verliezen?!

Bijkomend nadeel van de verbranding van spiermassa is, is dat je onderhoudsverbruik omlaag gaat per dag. Je spieren hebben dagelijks veel brandstof nodig. Heb jij minder spiermassa, dan verbrand je minder calorieën per dag en is de kans groter dat jij aankomt in lichaamsvet. Als je dit weigert te begrijpen, ben je gedoemd te falen in je eeuwige zoektocht naar jouw gewenste lichaam.

De 7500 calorieën = 1 kilo mythe

Hier komt het idee vandaan dat je 7500 calorieën moet verbranden om 1 kilo lichaamsvet te verbranden. En het is waar. Het probleem? In de echte, echte, echte wereld gaat het er anders aan toe. Hoe? Lees verder..

Als jij gewicht verliest en je verliest 100% vet, dan zou 7500 calorieën PERFECT zijn om 1 kilo te verbranden. Alleen is dat NOOIT het geval. De meeste mensen verliezen ook spiermassa, omdat ze verkeerd afslanken. Als je te weinig eet en veel beweegt, kan het weleens zo zijn dat je spiermassa verbrandt.  Dat betekent dat de 7500 calorieën berekening ook veranderd. En dus ook je gewichtsverlies.

Als jij een calorietekort hebt van 7500 calorieën, en je verliest 50% vet en 50% spiermassa, dan zou je in één week 1 kilo afvallen. Hoe meer je nu verliest, hoe meer spiermassa je kwijtraakt. Maar als je een uitgebalanceerd voedingspatroon hebt, waarbij je iedere dag rekening houdt met een klein calorietekort en daarbij aan krachttraining doet, blijven de kilo’s er ook af.

Robert glasses

Hoe lichter je bent in gewicht, hoe minder je calorietekort zou moeten zijn. Gezond afvallen is 0,5 kilo per week of 15% minder calorieën binnenkrijgen dan je calorieën verbrandt. Laat je goed adviseren, voordat je het zoveelste dieet aangaat. Of doelloos op de hardloopband gaat staan. Begin met een plan!

Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpen the axe – Abraham Lincoln

Grote gewichtsverliezen zijn niet altijd beter.

Soms is langzaam en gecontroleerd de beste manier.

Sven Maarschalk

p.s. Delen mag!

Comments

comments

Comments

  1. Pingback: 4 Manieren om Vreetbuien te Voorkomen - Feel Better Fitness

Comments are closed.