Hoe weet je dat je training ‘geslaagd’ is?

Als iedereen naast je zich in het zweet werkt en jij zo droog bent als een kartonnen doos, betekent dat dan dat je niets hebt nuttigs hebt gedaan? Wat zijn goede indicatoren van een goede training?

Ten eerste zegt wel of niet zweten helemaal niets. Net zoals buikzweet na 400 sit-ups niet per sé iets bijdraagt aan een strakkere buik. Hetzelfde geldt voor buiten adem zijn, vermoeide benen hebben of zo zwaar trainen dat je boven een emmer moet hangen.

Wanneer is je training geslaagd?

Denk er over na: IEDEREEN kan zichzelf in het zweet werken of buiten adem raken, maar dat staat niet gelijk aan progressie boeken. Als jij 500 bicep curls doet, vallen je armen er af, maar als jij een platte buik wilt, is het niet zo’n goede keuze. En als je omhoog moet rennen op de hardloopband ben je misschien buiten adem, maar dat wilt niet zeggen dat je daar fitter van wordt.

1. Als het bijdraagt aan je doel

Omhoog rennen op de hardloopband heeft zin als je traint voor een obstakel run en buikspieroefeningen hebben echt wel zin als je doel is om sterkere buikspieren te krijgen (niet om ze zichtbaar te krijgen). Yoga voor meer vetverbranding? Dacht ’t niet. Er is niets mis met yoga, maar er zijn 10.000 betere alternatieven. De kunst is om je oefeningen en je doelen op dezelfde lijn te krijgen.

Nog zoiets: meer spiermassa willen en dan heel veel herhalingen gaan doen met lichte gewichten in een groepsles op de sportschool TERWIJL je zwaar(der) moet trainen met minder herhalingen (lange zin hè?).

2. Als je vooruit gaat

Logisch, omdat als je vooruit gaat, je blijkbaar iets goed doet. Als yoga je leniger maakt, vooral doorgaan. En als je van zware krachttraining meer kont krijgt, go for it. Je hernia nooit meer terugzien (of voelen) door coretraining, lekker bezig!  Bouw voort op je progressie en ga stap voor stap verder. Er gebeurt niets als je in je comfort zone blijft.

3. Het past perfect in je leven

Wat je ook doet – training, voeding, opleiding, werk – zorg dat het in je leven past. Je kunt wel leuk goed verdienen met advocaat zijn, maar als je het niet leuk vind, ga je het niet volhouden. Krachttraining past perfect in mijn leven: ik kan het doen wanneer ik het wil, het geeft mij resultaat en ik vind het nog leuk ook (bizar genoeg).

Je buurvrouw zegt dat koolhydraatarm eten en 60 minuten mediteren de sleutel is tot vetverbranding? Kan wel zijn, misschien werkt dat niet voor jou omdat je een drukke baan hebt en je ontbijtpizza op prijs stelt.

Eerst vogel je uit wat jij leuk vind en als dat dan (toevallig) resultaat oplevert, ga je door. Niet andersom.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Comments

comments