Hoevaak Moet ik Eten voor Vetverbranding?

Iedereen heeft een andere mening over de timing en hoeveelheid van eten. Is het 6 kleine maaltijden per dag? Of vasten? ’s Ochtends als een koning, ’s middags als een prins en ’s avonds als een bedelaar eten? Of de oer-Hollandse 3 maaltijden? Wat klopt? Wat niet? Maakt het eigenlijk uit?

Dus hoe vaak moet jij eten?

Zoals met alles in de wereld is dit grijs gebied. Er bestaat geen universeel antwoord. Jij hebt een andere levensstijl, genen, vingerafdruk en caloriebehoefte dan jouw overbuurman. Er is niet één plan dat aansluit op miljarden mensen, maar er is wel een uniek plan mogelijk voor miljarden unieke mensen. In deze blog gaan we samen uitzoeken wat het best voor jou werkt. Lees je mee?

Het belangrijkste is..

..de totale caloriebehoefte over een hele dag. Het maakt vervolgens niet uit of je dit in twee maaltijden of acht maaltijden propt, als je maar niet ver voorbij jouw persoonlijke caloriebehoefte gaat, maar je wilt ook niet ver voor jouw behoefte zitten. Capiche? 

Dus laten we kijken naar belangrijke voor- en nadelen. Laat ik beginnen met zeggen dat de gemiddelde persoon er goed aan doet drie keer per dag te eten (ontbijt, lunch en avondeten). Als je net begint, doe je er goed aan het simpel te houden. Maar misschien heb jij weleens geëxperimenteerd met twee of zes maaltijden om vet te verbranden?

Intermittent-Fasting

Twee maaltijden

Dit wordt ook wel Intermittent Fasting genoemd. Tijdens Intermittent Fasting heb je een eetpauze van zo’n 14-16 uur voordat je weer een maaltijd eet. Bijvoorbeeld van 20.00 uur ’s avonds tot de volgende dag 12.00 uur ’s middags. Persoonlijk zou ik gestoord worden, maar zo’n gek idee is het nog niet eens: 7 tot 8 uur van de 14 uur lig je toch in bed.

Intermittent Fasting is perfect voor mensen met een 9-5 baan. Je hoeft namelijk niet te plannen, voor te bereiden of te ontbijten ’s ochtends. Hierdoor mag je tijdens de lunch groots uitpakken. Zo pak je het grootste aantal calorieën tijdens lunch en avondeten en word je caloriebehoefte niet overschreden. Je laatste maaltijd eet je 1-2 uur voordat je naar bed gaat.

Voordelen van Vasten

Je spijsvertering en immuunstelsel krijgen een pauze. Als je bijvoorbeeld iedere 2-3 uur iets eet, krijgt je spijsvertering weinig rust en is het continu aan het werk. Door te vasten geef je het een welverdiende pauze. Hetzelfde geldt voor je immuunsysteem: als je iedere 2-3 uur allergische voeding eet (zoals gluten, soja, bacteriën), moet je immuunsysteem harder werken.

Iets voor jou?

Geef het een kans als je ’s ochtend geen trek hebt, maar wel vol energie zit. En als jij het type bent dat liever op de snooze-knop drukt en geen tijd hebt voor ontbijt ’s ochtends, probeer het dan ook eens. Dat is namelijk beter dan bij de Appie twee saucijzenbroodjes en een suikerrijke drinkyoghurt halen.

En dus als je een 9-5 baan hebt, is het ook perfect. Als je geen tijd hebt om meer dan 3 maaltijden per dag voor te bereiden, doe je er ook goed aan met vasten (en grotere maaltijden) te experimenteren.

Wie niet?

Ik. Of als je weinig energie hebt ’s ochtends, of als je een ad hoc baan hebt, waarbij je niet weet of je tijd hebt om te eten. Misschien heb jij een baan in de zorg of verpleging en heb je weinig tijd tussendoor om iets te eten. Of je hebt een andere zware baan en heb je de energie nodig ’s ochtends.

Wat ik je ook afraad, is om te vasten als je een slechte relatie met voeding hebt of persoonlijke ervaring hebt met eetstoornissen. Ten slotte raad ik het je ook af als je houdt van ’s ochtends sporten, aangezien je dan energie nodig hebt om te knallen in je work-out!

Let op(!)

Stel dat je met vasten begint, moet je lichaam daaraan wennen en zich aanpassen. Als je iedere dag ontbijt en dan opeens niet meer, gaat je lichaam dat in het begin niet leuk vinden en schreeuwt om energie (gevorderden-ABC: het hongerhormoon Ghreline piekt dan in de hersenen). Drink dan koffie (cafeïne kan honger onderdrukken), maak een wandeling of ga alvast aan het werk, zodat je bent afgeleid. Geef het anderhalf tot twee weken en je lichaam past zich vanzelf aan.

smallmeals

Zes maaltijden

Het wondermiddel voor een strakke pens en dunne beentjes: de zes maaltijden per dag. Eet iedere 2-3 uur om je stofwisseling omhoog te houden (yes, een hoge stofwisseling is zeker de sleutel tot effectief vet verbranden!). Jarenlang heb ook ik aangenomen dat hoe vaker je eet, hoe hoger het vuurtje van binnen brandt.

Gelukkig weet ik nu beter en gaat het nogmaals om de hoeveelheid voeding per dag. Het gaat om de Gouden Balans: eet niet weinig en niet veel. Alles waar ‘‘ voor staat, is niet goed, right? Maar ook vaak eten heeft voordelen.

Voordelen van Vaker Eten

Je hebt minder trek en dat komt niet omdat je stofwisseling o zo hoog is. Eigenlijk is het een soort ‘preventieve’ manier van eten: als je bij vasten een tijd niets eet, word je zo ‘hangry‘ dat je ieder mens aanziet voor stuk vlees. Althans, dat heb ik als ik 5 uur niets eet. Pas maar op. Als je vaker eet, voorkom je dus ernstige hongeraanvallen (ook wel vreetbuien).

Hangry

Iets voor jou?

Als jij ’s ochtends trek hebt en je eet een stuk fruit met een handje amandelen, zodat jij ’s middags normale trek hebt in een salade zonder dat je vreetbuien krijgt, is dit een goede vetverbrandingsstrategie voor jou. Ik vind ook dat deze strategie het best werkt voor mensen die gewicht (lees: vetpercentage) willen verliezen.

Het laatste wat je wilt, is dat je trek hebt en hangry bent. Dan moet ik opeens rennen voor mijn leven. Het doel is namelijk om honger, trek en vreetbuien voor te zijn en vaker eten helpt daar goed bij!

Wie niet?

Als jij de persoon bent die houdt van grote maaltijden eten. Als kleine maaltijden jou niet vol krijgen. Er zijn mensen die goed vol willen zitten na hun maaltijd en dan raad ik vasten aan.

shutterstock_96271259

Dus?

Doe niet zo moeilijk! Kies wat bij jou past en stop met de zogenaamde fitpro’s volgen. Jouw doel is om af te komen van frustraties, niet om frustraties aan je leven toe te voegen. Jij wilt gezonder worden, niet meer gestrest door meer keuzes.

Sven Maarschalk

Verder lezen

4 Manieren om Vreetbuien te Voorkomen

Het Makkelijkste Dieet

Hoe Verlies je een Kilo Lichaamsvet?

Is Fruit Gezond?

Comments

comments