Ik heb (soms) een Hekel aan de Fitnesswereld

Ik heb (soms) een hekel aan het fitnesswereldje. Natuurlijk heb ik het wel naar m’n zin en het is belangrijk om goed werk te doen voor anderen. Het is dan ook mijn passie. Alleen wil ik me iedere keer uit het raam gooien als fitte mensen hun Oreo-slagroomtaart op Instagram posten of als er weer een ’30 day op-je-kop-staan challenge’ is geboren. Of als ze quotes posten met ‘Nothing tastes as good as skinny feels‘. Ik geloof niet in die onzin. Word wakker!

Ik ben vrij ‘skinny’ geweest en voelde me niet altijd even top.

Geen energie, rampzalige vreetbuien (vraag ’t mijn moeder), het koud hebben (vet is isolatiemateriaal FYI), snel geïrriteerd, boos, gefrustreerd. Al die rariteiten.  Dus als ik de familie Fitness op Facebook en Instagram zie, kijk ik recht door hun heen. Ik weet dat het goed voelt om foto’s van je buikspieren en rondingen te plaatsen en dat je je populair voelt met je hashtags, likes, Instagram hartjes en reacties. En ik weet ook dat het leidt tot een abnormaal hoog aandachtsniveau van de andere sekse. Iets met voortplanten en overleven..

Nothing tastes as good as skinny feels
Zucht..

 

Wat ik probeer te zeggen is: het leven is leuk en aardig als je er ‘goed’ uitziet. Maar als je je niet goed voelt, wat is dan het nut? Ik voelde me vaak klote en onzeker en ik haatte het. Na jaren voel ik me comfortabel met hoe ik leef en eet. Nu heb ik de perfecte balans tussen ‘in shape’ zijn en kunnen genieten van eten, terwijl ik ook eerlijk kan zijn. Nu kan ik op m’n gemak veel brood eten en op een verjaardag quiche en of een taartpuntje naar binnen werken. Als ik een vreetbui heb, ga ik ervoor.  Ik hoef namelijk geen sixpack op mijn voorhoofd (waarschijnlijk wel als ik frons, ha!).

En het ligt niet aan de jongens en meiden die dit posten en verzinnen. Die doen alleen maar wat ze leuk vinden. Sommige meiden vind ik er zelfs leuk uitzien. Waar het wel aan ligt is dit: de boodschap werkt vernietigend. Eerlijk, ik bekijk dingen het liefst van de positieve kant, maar als ik zie dat iets ‘populair’ is en tegelijkertijd slecht voor iemands gezondheid is, zeg ik daar graag wat van. Om jou te waarschuwen, lieve lezer.

Natuurlijk is iets doen beter dan op de bank zitten. Als deze jongens en vooral meiden je motiveren om van de bank te springen, top. Dan is die onzin waarschijnlijk leuk. Ieder z’n eigen ‘ding’. Maar stop hier alsjeblieft met lezen als je mijn gehuil niet wilt aanhoren.

Altijd maar creatief willen zijn

Er is echt een achterlijke trend gaande in de fitnesswereld, waar iedereen maar creatief en origineel moet zijn met nieuwe shit. Als je net hebt ontdekt dat je in een handstand tegelijkertijd een dubbele hamstring curl en een biceps curl kunt doen, wilt het niet zeggen dat het automatisch goed voor je is. Hoe kun je dat weten? Welke wetenschap bewijst dat? En dit geldt voor alle bewegingen die gefuseerd worden tot één super ineffectieve moeilijke beweging.

Omdat je het ‘Scorpion Plank’ noemt, is het nog geen goed idee om het te doen. Door al die creatieve bullshit zie je al snel door de bomen het bos niet meer en denk je al snel dat je iets speciaals en magisch hebt gemist. Basisoefeningen winnen het altijd van creatieve oefeningen. Het doen van creatieve oefeningen kan ook gevaarlijk zijn, door bijvoorbeeld een squat op één been te doen op een instabiele bal. Doe gewoon normaal.

Eendimensionaal

Dat mensen er goed uitzien, maakt hen nog geen expert of professional. Wat is het wetenschappelijk bewijs achter de ‘100 day squat challenge’ dat het werkt? Deze meiden zijn zeer inspirerend, alleen hebben zij geen diepere kennis van de menselijke fysiologie en trainingsleer, wat betekent dat ze weleens de verkeerde informatie communiceren naar al hun volgers. Vaak zijn de work-outs gebaseerd op slechts één oefening, één spiergroep of alleen op cardio of gekke eentonige danspasjes. Dat, terwijl krachttraining zóveel effectiever werkt. En laat me niet uitleggen waarom (must-read).

Het is allemaal zo eendimensionaal. Nu wil ik zelf niet te moeilijk gaan doen, alleen weet ik wel dat je meer nodig hebt dan wat danspasjes voor de televisie. Wat dacht je van slaap? Goed eten? Goede keuzes maken? Weten waar je naartoe wilt? Oké, genoeg zelfpromotie. We move on..

De “Het werkte voor mij” Bullshit

Alles wat op bovenstaande zin is gebaseerd, zou ook uit het raam moeten worden gegooid. Ieder lichaam is uniek en heeft andere input nodig om een andere output (lees: resultaat) te krijgen. Dus opnieuw, waar is het wetenschappelijk bewijs? Je ziet een man of vrouw met een goed fysiek en al gauw denk je dat je precies die oefeningen moet doen voor hetzelfde resultaat. ‘Doe wat ik doe en je gaat er hetzelfde uitzien’. Bah.

Het echte probleem? Jij bent iets unieks. Je hebt unieke genen, lengte van armen en benen, slaappatronen, eetgewoonten, leefomstandigheden, stressniveaus en een TOTAAL VERSCHILLENDE STOFWISSELING (< ja, ik schreeuwde, ha!). Wetenschap is ontstaan, zodat we niet zo’n lief lachende man of vrouw hoeven te geloven op Tell Sell. Je moet sowieso niet proberen op een ander te lijken, tenzij je doodongelukkig wilt worden (omdat je verwachtingen en realiteit niet matchen).

Als Beyoncé er sexy uitziet op veganistische wijze, betekent dat nog niet dat het ook voor jou werkt (link). En zeker niet binnen 22 dagen. Wat moet je trouwens na die 22 dagen doen, Beyoncé? Terug naar de snackbar? Mik op een eetwijze die je de rest van je leven kunt volhouden!

it worked for me
O-M-G

 

Vorm

Waar is de wetenschap (zie je een trend?) en de diepere kennis? Niet alleen kan het frustrerend en schadelijk zijn, een verkeerde houding kan ook ineffectief zijn, zodat je uiteindelijk je tijd verdoet. Of bekijk deze video waar je ogen pijn van gaan doen.

Squatdifferent1
Dit zijn twee unieke koppen van het been dat verbinding maakt met je heup. Denk je dat deze mensen hetzelfde moeten squatten?

Krommunicatie

De boodschap begrijpen is lastig in het begin als je weinig kennis hebt van het specifieke onderwerp. Dus hoe extra moeilijk is het, als de verzender van communicatie niet goed kan onderbouwen naar jou, de ontvanger, waar X en Y goed voor is? Ze maken het te moeilijk, baseren het nergens op en spugen wat termen uit.

“Nee maar Sven, kijk maar naar haar lichaam!”

Lees ‘het werkte voor mij‘ nog eens hierboven.

Zielige babygewichtjes

Als-je-blieft. Je bent een volwassen vrouw, geen klein kind. Gooi je roze haltertjes weg en pak een echte uitdaging op.

Idiote fitness challenges

Weet je wat veel effectiever is dan de ‘100 dagen squat challenge’? Zware squats met zware gewichten op je schouders, 1-2 keer per week, in een full-body trainingsprogramma, gecombineerd met goede voeding en slaapgewoontes. Voor de rest van je leven. En niet voor 100 dagen. Verspil je tijd niet met ineffectieve bullshit, omdat iemand dat met een knap koppie tegen je zegt. Of je ‘challenged’..

Het klinkt alsof het weinig moeite kost

Het klinkt alsof het weinig moeite kost. Deze mensen communiceren hun boodschap op zo’n manier dat je gaat denken dat het maar een kleine moeite kost om er net als hun uit te zien. En dat werkt frustrerend. En daardoor blijf je op de bank zitten.

Bla bla bla. Kots.

Echte resultaten kosten een serieuze investering van tijd en energie, gecombineerd met krachttraining, goed (en niet te veel) eten, slapen en stressmanagement.

En het kost zeker meer dan 4 minuten.

Sven Maarschalk

P.S. Als je deze blog leuk vond, zou het veel voor me betekenen als je via de onderstaande knoppen hem zou willen delen met vrienden, familie, collega’s en de krantenloper. Dankjewel!

P.P.S. Zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

Comments

comments