Vrouwen, krachttraining

8 Redenen Waarom Vrouwen aan Krachttraining moeten doen

Vrouwen moeten meer in het krachthonk te vinden zijn.

Ja, tussen de kerels. Hier vinden namelijk de effectiefste en efficiëntste trainingen plaats. Wat je doel ook is! Ik raad het niet alleen vrouwen aan, ook mannen. Waarom? Lees mijn 8 redenen!

“Ik weet het niet, gewichten zijn niet echt mijn ding. Ik wil eruit zien als een vrouw en niet als een man”..

..hoor ik laatst één van mijn cliënten zeggen, voordat ze bij mij kwam trainen.

“Word je daar niet heel gespierd van?”

Laat mij je één ding vertellen: het tillen van ‘losse’ gewichten maakt je niet groter (als vrouw). De vrouwen die eruit zien als mannen nemen over het algemeen mannelijke hormonen die hiervoor zorgen. Neem die supplementen niet en je zult er niet uitzien als die vrouwen!

Eng om het krachthonk in te lopen? Laat je eerst inspireren.

In feite ga je van trainen met losse gewichten er strakker, slanker en beter uitzien dan enkel cardio of het trainen met fitnessmachines. In kleding zul je het niet zien, maar wel als je naakt voor de spiegel staat. Dus.. waarom jij je eerstvolgende training het krachthonk in moet?

Reden 1. Wordt een vetverbrandingsmachine

Het bouwt sneller spiermassa op. Ik weet zeker dat je nu denkt “duh, dat is algemeen bekend”. Maar wat je (misschien) nog niet wist is dat je voor elke pond spiermassa 50 calorieën per dag extra verbrand. Hoef je niets voor te doen. It’s just that easy. Maar het is anderzijds wel zwaar: om deze spierpondjes op te bouwen, adviseer ik je om een gewicht te kiezen waarmee je minimaal 8 verzorgde herhalingen kunt doen, maar ook een gewicht waarmee je er niet meer dan 13 kunt maken.

fitness-755226_640

Reden 2. Meer spiermassa verbrandt meer vet

Uit onderzoek is gebleken dat, als je spiermassa opbouwt, je continu vet aan het verbranden bent. Nee, het is een fabel dat vet in spieren kan worden omgezet, maar het één zet het ander in werking. Twee krachttrainingen in het krachthonk per week verbrandt bij vrouwen ongeveer 3% lichaamsvet in 10 weken (als je niets geks veranderd qua voeding).

Reden 3. Voer je stofwisseling op

STEL: je zou als mens niet kunnen herstellen. OOIT. Je huid ligt open met wondjes en je loopt als een manke. Handig dat mensen het vermogen hebben om van de afschuwelijkste ziekten en pijntjes te kunnen herstellen. Als je dat begrijpt, begrijp je ook dat krachttraining meer calorieën verbrand dan cardio. Ook al zegt het kastje op de hardloopband dat je 800 calorieën hebt verbrand, dan heb je nog 23 uur in een dag zitten. Heel rauw gezegd maak je jouw lichaam kapot met (kracht)training en bouw je het sterker op dan voorheen het geval was. Dit is de reden waarom je goed kunt worden in een bepaalde sport. Het één-stap-terug-twee-stappen-vooruit-principe.

Met cardio maak je niets tot weinig ‘kapot’, maar met krachttraining wel degelijk. Train een uur in het krachthonk en schenk jezelf tot wel 72 uur een verhoogde stofwisseling/vetverbranding. En cardio? Dat effect duurt hoogstens één uur. Zo weinig profijt heb je van die 800 calorieën op de hardloopband. Denk 2 stappen vooruit. Mix krachttraining met cardio (zoals sprints en HIIT) voor een geweldig resultaat.

Reden 4. Verlies geen spiermassa

Uit een studie is gebleken dat mensen op dieet die aan krachttraining deden, hetzelfde gewicht verloren als mensen op een dieet die slechts cardio deden. Maar groep 1 verloor voornamelijk vet, terwijl groep 2 veelal vet én spiermassa verloor. Heb je net opgelet? Je verliest op deze manier dé sleutel voor vetverbranding. Not good..

fitness-756285_640

Reden 5. Voorkomen is beter dan genezen

De media vertelt je wekelijks hoe gevaarlijk het is om slecht te eten en niet te bewegen. Ik wil daar nog een schepje bovenop doen.

Krachttraining voorkomt osteoporose (slappe botten) en helpt bij het bouwen van een sterk lichaam. Je versterkt niet alleen je spieren, ook de banden, pezen en gewrichten worden flink sterker!

Krachttraining helpt ook voor een sterk afweersysteem tegen ziekten en het opbouwen van zelfverzekerdheid. Ja maar echt!

Reden 6. Minder intra-abdominaal buikvet

Vrouwen die aan krachttraining doen, verbranden meer buikvet dan andere mensen. Krachttraining richt zich namelijk op het zogenoemde ‘intra-abdominale’ vet (vet in de buikholte) en helpt je dus sneller om een strak buikje te krijgen dan cardio. Plaatselijk vet verbranden is een fabel, dus ik wil er bij zeggen dat dit geen plaatselijke vetverbranding is. Wanneer je de gewichten tilt, span je je buikspieren aan. Zij helpen je bij bijna iedere oefening die je doet met losse gewichten. Hierdoor verlies je hierop sneller vet dan als je aan cardio deed. Bij populaire fitnessapparaten is er vaak weinig spanning op de buikspieren..

Reden 7. Voel je awesome!

Na het tillen van zware gewichten voel je je geweldig! Als ik train met losse gewichten, voelt het net alsof ik de wereld aankan. Je krijgt er een gigantische boost van!

Reden 8. Still a cardio-addict?

Ten slotte kan deze vorm van krachttraining je helpen bij cardio. Als je nog steeds van cardio houdt, kan af en toe wat oefeningen in het krachthonk je helpen om de gewrichten, spiertjes, banden en pezen van je je knieën en enkels te versterken, zodat je langer kunt rennen zonder achteraf pijntjes te voelen.

Natuurlijk is dit ook bedoeld voor mannen, maar ik weet uit persoonlijke ervaring dat vrouwen het krachthonk meer vermijden dan de tegengestelde sekse. Doe mij en jezelf een plezier en probeer het.

Wat heb je te verliezen?

Sven Maarschalk

P.S. Als je deze blog leuk vond, zou het veel voor me betekenen als je via de onderstaande knoppen hem zou willen delen met vrienden, familie, collega’s en de krantenloper. Dankjewel!

P.P.S. Zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

Verder lezen

De waarheid over de vetverbrandingszone

Waarom je met dit type training geen resultaten krijgt

6 Effectieve oefeningen voor hardlopers

De 6 verplichte tips voor de sportschoolbeginner

Comments

comments