Meer Slaap = Meer Vetverbranding

Je kunt trainen en zo gezond eten als je wilt, toch heeft dat maar een bepaald bereik als je de rest niet meetelt. Als je een serieuze verandering wilt ondergaan aan je lichaam, wil je je niet te veel bezig houden met de fijne details, maar juist met de basisingrediënten die je de grote resultaten gaat opleveren. En als één van de basisingrediënten niet klopt, kan je gerecht toch mislukken – ondanks de foefjes van buitenaf.  

Je kan je druk maken over welke variant van beenoefeningen je moet doen in de sportschool, hoeveel gram eiwitten per moet zitten in je smoothie of dat je organisch vlees moet eten – maar dat is allemaal niet genoeg. Kan zijn dat je je druk maakt om dingen die er nog lang niet toe doen. Het is leuk om je bezig te houden met de fijne ingrediënten, maar daarbij vergeet je dat de onderliggende principes en effectiefste methodes zorgen voor 90% van het resultaat.

Beenoefeningen doen er niet toe als je maar één keer in de week naar de sportschool gaat, eiwitten doen er niet toe als je geen vetten eet en organisch vlees doet er niet toe als je een fles cola achterover giet voor ontbijt. Zo ook met vetverbranding en slaap.

 

Meer slaap = meer vetverbranding!

Er is een manier om te berekenen hoeveel brandstof je lichaam verbruikt, de RER (respiratory exchange ratio) genaamd. Als je voornamelijk vet verbrandt, ligt je RER dicht bij de 0.7. En als je voornamelijk koolhydraten verbrandt, ligt je RER dichter bij de 1.0 of zelfs hoger. No es bueno, als je vet wilt verbranden hè?bed-945881_960_720

Oké, dus hoe krijg je de RER naar beneden? Door simpelweg niet in je slaap te ‘snijden’ en uitgerust wakker te worden. Dat is dus 1. vroeger naar bed 2. slaapkwaliteit (kom ik later op terug) 3. met voldoende slaap wakker worden.

Als je niet voldoende slaap krijgt, gaat je RER omhoog en verbrandt je meer koolhydraten en eiwitten (spieren zijn gemaakt van eiwitten, hiervan wil je er niet te veel verliezen!) als hoofdbron van brandstof. Het komt erop neer dat je 1750 calorieën per dag kunt verbranden, meer de ene persoon kan meer vet en de andere persoon kan meer koolhydraten verbranden. Als je voldoende slaapt, schuift de RER meer op naar beneden.

En als je gezond eet en minder eet dan je verbrandt, wil je ook je RER zo dicht mogelijk bij de 0.7 hebben, zodat je zoveel mogelijk vet verbrandt. Ook krachttraining helpt hierbij. En een stressvrij(er) leven.

Als je dit een tijdje doet..

..dan heb je binnen no time kleine resultaten die leiden tot grotere resultaten in maanden. Ja, het kost tijd – maar dan heb je ook wat. Vetverbranding bereik je niet in één dag, dat bereik je met kleine stapjes, iedere dag.

Beter slapen

Zonder enig advies om je beter te laten slapen, sta ik hier maar wat te roepen en is het zonde van je tijd. Hier mijn top 5 tips om meer en diepere kwaliteitsslaap te krijgen:

Eén: maak je kamer zo donker en anti-tech mogelijk. Je kunt ook een slaapmasker opdoen ’s nachts. De slaapkamer is alleen voor slaap en seks, niet om tv te kijken of om de laatste nieuwtjes te checken op je telefoon. Dit haalt je alleen maar uit je slaap en activeert je hersenen. Als je écht een telefoon moet gebruiken, zet dan de helderheid zo laag mogelijk.

Twee: schrijf op wat je de volgende dag moet doen, zodat je er niet de hele nacht wakker van ligt.

Drie: eet of drink niet te veel voordat je gaat slapen, zodat je ’s nachts je blaas moet legen en je weer klaarwakker in bed ligt. Je slaapt dieper bij een lage lichaamstemperatuur, daarom adviseer ik niet meer te eten voordat je naar bed gaat.

Vier: gebruik de dimlichten in je huis of brandt kaarsjes. Het felle licht doet jouw lichaam denken dat het overdag is en zo kun je moeilijker in slaap komen. Brandt kaarsjes in de badkamer, brandt kaarsjes in de huiskamer en overal waar het kan. Het doel is om je te laten gapen en slapen voordat je überhaupt in bed ligt. Het doel is om je hersenen rust te geven, geen prikkels te geven. Dat geldt ook voor telefoongebruik: liefst niet binnen 60 minuten voordat je gaat slapen naar je telefoon staren. Lees een boek of maak buiten een wandeling.

Vijf: neem een 30-60 minuten voordat je gaat slapen een douche of bad. Dit ontspant je spieren en geest – bij voorkeur in een donkere badkamer met kaarsjes. Het (blauwe) licht in badkamerverlichting voorkomt dat je slaperig wordt.

Dus samengevat: pak meer (diepere) kwaliteitsslaap, om je RER naar de 0.7 te krijgen, je je spieren behoudt en je meer vet verbrandt.

Geef één of twee tips een kans en laat me weten hoe het ging!​

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments