Mijn Simpele Lifestyle ‘Voedingsstrategie’

Omdat je tegenwoordig door de bomen het bos niet meer ziet, gaat dit een blog worden die je niet zou verwachten van een personal trainer. Ik wil mijn simpele voedingsstrategie met je delen die voor mij werkt. Vooral dat laatste is belangrijk, omdat iedereen zijn of haar eigen unieke voedingsstrategie nodig heeft die werkt. Ik geloof niet in klakkeloos iets overnemen van een ander, simpelweg omdat het voor hem/haar werkt.

Ik heb overal al mee geëxperimenteerd en ben er achter dat ik niet de persoon ben die zijn voeding moet afwegen, het op grote schaal in containertjes moet stoppen om het mee te nemen en iedere calorie tellen die ik door m’n strot duw. Ook kan ik niet langere tijd zonder eten. Ik ben een jongen die vrijheid en simpelheid nodig heeft in het leven. Dat komt in alles terug in het leven wat ik doe, en dus ook voeding. Voor jou werkt misschien precies het tegenovergestelde. Enfin. Hier komt ‘ie:

the-voidd

Binnenshuis

Als ik ’s ochtends wakker word, drink ik eerst 0,5 liter water, ga ik mediteren en daarna eet ik wat havermoutpap met een mini schepje eiwitpoeder (herstel) en kaneelpoeder (stabiliseert je bloedsuikerspiegel) of een omelet van 3-4 eieren (soms met groenten als het in huis ligt) en een bak koffie, gemixt met kaneelpoeder. Daarna heb ik óf personal trainingen óf ik ga aan het werk. Blogs schrijven, of zo.

Ik hou ook geen tijden aan. Ik hoef niet van mezelf iedere 2.5 à 3 uur te eten. Ik eet wanneer ik trek heb en ik stop als ik voor 75-80% vol zit. Ook drink ik overal water bij, zodat het voedselbrij wordt vergroot in mijn maag en ik dus sneller en langer vol zit. Boo-yah!

Als het op snoepen enz. aankomt, ben ik echt een vreetzak eerste klas. Als ik toevallig trek heb en ik weet dat er chocola is in de buurt, ga ik het halen. Er moet dus geen chocola zijn in de buurt. Dat is mijn strategie.

“If you keep good food in the fridge, you will eat good food” – Errick McAdams

’s Middags heb ik vaak wat te doen en denk ik weinig aan eten. Als ik toch merk dat ik trek heb, eet ik voeding die mijn maag opvult (lees: verzadigd): groenten, eiwitten, vezels en water drinken. Als ik te veel eet, krijg ik een after-dinner dip en voel ik me futloos en onproductief. Klein-gemiddelde maaltijden met langzaam verterende voedingsstoffen aan boord zijn voor mijn lifestyle perfect! En moet ik toch de deur uit, dan bereid ik wel iets voor, zodat ik het mee kan nemen onderweg. Ik heb wel containertjes, maar ik gebruik ze niet dagelijks. En ik weeg ook niks af. Dat heb ik een tijd gedaan en geleerd dat het niets voor mij is. Da’s persoonlijk.

DSC_0117

Als ik train

Ik train zo’n 3-6 keer per week en om de trainingen heen eet ik iets meer. Ik drink zwarte koffie voor de training om een extra boost te krijgen en neem geen gekke supplementen. Het enige dat ik op dit moment neem, zijn whey isolaat proteïneshakes, omega 3 tabletten en multivitaminen. Whey isolaat, simpelweg omdat het meer eiwitten bevat per 100 gram, omega 3 voor de goede vetzuren en multi’s voor de aanvulling van vitaminen, mineralen en spoorelementen.

In de keuken

Ik sta geen uren in de keuken: als ik trek heb, wil ik direct iets eten. Ik kies voor simpele voedingsbronnen als mager vlees, vis, eieren, whey proteïne, zilvervliesrijst, zoete aardappel, havermout, quinoa, avocado’s, groene groenten, kokosolie/olijfolie en fruit. Of ik maak een powershake. Hoe simpeler, hoe beter.

Ik weet dat ik ’s avonds een grote eter ben, dus ben ik wat voorzichtig in het begin en middag van de dag. Op vakantie blijf ik altijd sporten en eet ik niet te veel. Genieten staat voorop, maar een toetje zou ik eerder delen en stokbrood sla ik over. Ik geniet er toch niet van en het zit propvol calorieën. Op dagen dat ik aan krachttraining doe, mag ik van mezelf iets meer eten.

10718743-healthy-foods-are-on-the-table-in-the-kitchen-Stock-Photo-food

Buiten de deur

Als ik naar een festival ’s middags ga, zorg ik ervoor dat ik daarvoor al flink gezond gegeten heb. Als ik een barbecue of feestje ’s avonds heb, zorg ik er voor dat ik in het begin van de dag wat minder eet dan normaal. Door vooruit te plannen, kan ik gemakkelijker fit blijven en niet te veel of te weinig eten en toch voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen op een dag.

Nogmaals, neem het bovenstaande niet klakkeloos over, omdat ik denk dat iedereen een andere benadering of strategie nodig heeft. Doe wat het best voor jou is. Ik geloof wel in dingen makkelijk en stress-vrij houden.

Wat werkt voor jou?

Door te experimenteren, kom je erachter wat voor jou werkt: vasten of kleinere maaltijden over de hele dag, af en toe een beloning of alleen maar ‘clean eating’, Bourgondische lifestyle of down-to-earth lifestyle enzovoorts. Er is geen mens identiek aan een ander en zo kijk ik ook naar eetpatronen. Ieder mens heeft een ander eetpatroon of voedingsstrategie die voor hem/haar het best werkt. Laat je adviseren of experimenteer en kom erachter!

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

PS. Als je hier vragen over hebt of vragen over jouw specifieke ‘strategie’ van eten, twijfel dan niet om me een mailtje te sturen op sven@feelbetterfitness.nl.

Verder lezen

Productievere Ochtenden dankzij The Miracle Morning

Afvallen onder de Douche: Zo doe je Het!

De Diamanten Liggen Begraven in je Eigen Achtertuin

 

Comments

comments