5 Manieren Om Gemotiveerd te Blijven (Als je Geen Resultaten Ziet)

Het is frustrerend om van alles te doen en geen resultaat te zien. Je sport, je weegt jezelf iedere dag of week, je eet gezond en doet er alles aan om van de ‘ongezonde’ dingen af te blijven. Geen grote winsten, ondanks al je input, nada. Je hebt momenten waarop je van alles probeert, maar het betaald zich niet uit. Hoe blijf je gemotiveerd, ondanks dat het tegen zit?

Focus op het proces, niet de resultaat

Je hebt geleerd om te denken in resulaat-doelen in plaats van proces-doelen. Dit is relatief nieuw, ook voor mij. Over een uitkomst-doel heb je geen controle, over een proces-doel wel – en dat maakt al het verschil. Je kunt namelijk niet garanderen dat je 4 kg afvalt, maar je kunt wel naar jezelf garanderen dat je 5 keer sport deze week.

Stel je voor: jouw doel is 0.5 kilo per week verliezen. Wat als je twee weken stil staat en de derde week zelfs aankomt? Daar gaat je motivatie.. Maar wat als je doel is dat je 5 keer gaat sporten, niet meer dan 40 gram suiker per dag eet (via handige apps als Myfitnesspal), tussen de 1500 en 1800 kcal eet, 7 uur slaapt per dag en 10 minuten per dag mediteert, 6 maanden lang? Je vertrouwt op het proces, niet op de uitkomsten. Over het ene soort doel heb je geen garanties en controle, over het andere wel.

Tip: schrijf je proces-doelen op en e-mail ze naar sven@feelbetterfitness.nl. Ik stuur je binnen 24 uur een e-mail terug met een hoi en wellicht wat tips(?).

Wees nieuwsgierig en leer

Toen ik nog in de sportschool werkte, werd mij nooit iets gevraagd (en ik zie er niet kwaadaardig of intimiderend uit, denk ik). Terwijl ik wel een lopende bibliotheek was qua training en voeding. Waarom maken mensen daar geen gebruik van?

Fitness en afvallen zijn exacte wetenschappen die je kunt leren en beoefenen. Het is net als leren surfen, Spaans leren of gitaar spelen (drie dingen die ik allen nog wil bereiken) en ik weet dat het mij gaat lukken, omdat ik ga oefenen. Maar als je nooit vraagt of dingen uitzoekt, zul je het nooit weten en rek je je kennis, ervaring en perspectief niet. En als je het zelf niet weet, vraag de juiste mensen, lees boeken, luister audioboeken onderweg naar je werk of ga eens naar een lezing.

Eén boek, één lezing, één ervaring, één persoon kan je leven voorgoed veranderen.

Focus op de lange termijn

Vaak word ik gevraagd door nieuwe cliënten hoelang het duurt voordat zij resultaat zien? Het antwoord? Het is geen 30 dagen, 60 dagen of 90 dagen? Je hebt er meer dan 34 jaar en 3 maanden over gedaan (ofzo) om er ‘zo’ uit te zien als je nu doet, en dat poets je niet weg in 28 dagen met een cocktail van krachttraining een wat voedingstips waar je je aan houdt.

Wil je je lichaam veranderen? Kijk ook naar de tip hierboven en trek er minimaal een jaar voor uit.

rock-1573068_960_720

Omring jezelf met gelijkgestemden

Je bent geen speciaal sneeuwvlokje. Er zijn zoveel mensen die op hetzelfde pad zijn als jij. Netwerk met deze mensen! Zoek naar FB groepen en in je netwerk naar mensen die op hetzelfde pad zijn. Praat over je trainingen, laat je voeding zien aan anderen en laat zien waar je mee bezig bent. Niets is zo sterk als vreemde ogen die ‘dwingen’ en het sociale karakter van een groep gelijkgestemden.

Houdt dit net zolang vol totdat je van binnenuit gemotiveerd raakt en dan rolt het balletje vanzelf verder.

Huur een coach in

Een coach kan je helpen om in de tijd te reizen. Daarmee bedoel ik dat je het zelf allemaal kunt uitvogelen, maar een coach kan je gericht helpen en bespaart je tijd en energie, omdat hij het vaker heeft meegemaakt en ervaring heeft op jouw gebied. Ook begrijpt hij jouw probleem, ziet de oplossing en geeft je structuur en een plan.

Toch heerst er een taboe om met een voedingsdeskundige of personal trainer over je belangrijkste bezit te praten: je lichaam. Terwijl je veel makkelijker met een deskundige praat over je financiën, gedragstraining voor je hond of leiderschapskwaliteiten op je werk.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments