Na 20.00 uur Nog Verstandig Om te Eten? Hier is het Antwoord

Je hebt hier waarschijnlijk weleens van gehoord en gelezen: “eet nooit na 8 uur ’s avonds of het wordt opgeslagen als vet“. Als je logisch nadenkt, lijkt het te kloppen: na 8 uur ’s avonds plof je op de bank, ga je naar bed en verbrand je dus niet veel meer. Alles wat je niet verbrandt, sla je op als lichaamsvet. Klopt dat?

Zoals altijd: alleen omdat iets ‘goed klinkt’, betekent nog niet dat het ook goed is. Zelfs als je slaapt, verbrandt je calorieën door gewoon te leven. Je hart klopt en pompt, je longen zorgen voor zuurstof en je hersenen zijn ’s nachts vaak actiever dan overdag. Een gemiddeld persoon verbrandt zo’n 60-65 calorieën per uur, wat zo’n 500 calorieën in een nacht zijn voor 8 uur slaap. Indrukwekkend toch?

Maakt de tijd van eten uit?

Ja, het maakt verschil. Maar wat nog veel belangrijker is, is hoeveel je eet en wat je eet. Als je een hele NY pizza eet om 10 uur ’s avonds en combineer je dit met drank, dan vraag je inderdaad om problemen. Maar het is niet slechter dan hetzelfde eten om 7 uur ’s avonds. Er is weinig verschil.

the-eleventh-hour-758723_960_720

Concentreer je dus op de kwaliteit van je eten

Je eerste prioriteit zou de kwaliteit van je eten moeten zijn, niet wanneer je überhaupt eet. De fundering van een goed ‘dieet’:

– Veel groenten en 2-3 stuks fruit

– Magere bronnen van eiwitten (eieren, gevogelte, vlees, vette vis, bonen, noten)

– Veel water

– Ontwijk zoveel mogelijk bewerkt voedsel

– Voorkom onnodige suikers

That’s it. Een korte blog deze week over de mythe ‘eet niet meer na 20.00 uur ’s avonds’. Vergeet niet dat je lichaam geen interne klok heeft die afslaat na een bepaalde tijd. Je lijf en hersenen werken op eeuwenoude principes, niet op eettijden en maaltijdgroottes.

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments