Realiseer Jij je Hoe Makkelijk Het is Om Te Veel Te Eten?

Wat is het beste dieet? 5:2? Low carb? Weight Watchers? Iets anders? De meeste mensen hebben geen idee, dus proberen ze er maar een voor een paar weken, springen over naar een ander en herhalen vrolijk het hele circus. Jaren gaan voorbij en nog steeds zoek je naar het ‘perfecte’ dieet of de ‘perfecte’ manier van gezond eten. Ondanks dat je al jaren aan het ‘diëten’ bent, ga je als een razende achtbaan op en neer en kun je jezelf niet meer aankijken in de spiegel. Niemand wint, behalve de dieetguru’s die jou de boeken en programma’s hebben aangesmeerd.

diets-that-work1

Het ‘perfecte’ dieet

Dus wat is het zogenoemde ‘perfecte’ dieet dan precies? Simpel: verhoog je eiwitinname en verlaag je totaal aantal calorieën. That’s it, my friend! Geen geheimen, niets bijzonders, geen zorgen. Behalve dat er dan een probleem ontstaat. Een groot probleem. De meeste mensen die ik spreek ‘eten gezond’ en begrijpen niet waarom ze geen gewicht verliezen, een term waar ik geen fan van ben.

Omdat ik wil dat je het begrijpt, heb ik een voorbeeld bedacht. Tante Truus is 42 jaar oud en weegt 85 kilo. Ze wilt graag terug naar haar streefgewicht, 78 kilo. Ze heeft het gevoel dat als ze haar eerste kilo kwijt is, ze een sneeuwbaleffect heeft te pakken en het allemaal vanzelf gaat. Ze  heeft haar zinnen gezet op een kleinere kledingmaat en deze keer wilt ze er echt voor gaan!

Ze eet niet veel, maar is toch wat aangekomen in de laatste 10 jaar sinds dat zij regelmatig actief was. Nu heeft ze een 9-5 kantoorbaan en loopt alleen heen en weer naar de printer, het toilet en de bushalte.

Als ik haar energiebehoefte ga uitrekenen (dan moet ik haar vetpercentage, gewicht en activiteitsniveau weten), kom ik op zo’n 1.400 calorieën uit. Dit betekent dat als Tante Truus meer dan 1.400 calorieën eet, zij blijft aankomen. En dat is in de wereld van tegenwoordig zo gepiept. so skinny

Ze heeft twee opties: (1) eet minder (2) beweeg meer.

De eerste optie is niet de beste optie, denk ik. Ze vind al dat ze weinig eet en dat moet ze niet nog meer naar beneden brengen. De tweede optie vind zij ook niet leuk, omdat ze bewegen nooit echt leuk heeft gevonden.

Toch heeft ze maar twee uur training per week nodig om haar calorieën per dag te verhogen van 1.400 naar 1.750 (als ik mijn formule gebruik), wat betekent dat ze zichzelf per dag iets meer kan permitteren en toch gewicht kan verliezen. Doe er nog een training bij (3 uur training per week, wat niet te veel gevraagd is), en haar calorieën springen naar/richting de 1.900, en dat betekent dat ze kan wegkomen met nog meer eten/snoepen en toch ‘gewicht’ verliest (vetpercentage omlaag gaat).

Mindfulnesstoffe nut

Zodra je begint met trainen, komt er ook een soort mindfulness-geest over je heen, waardoor je automatisch beter en gezonder gaat eten en betere keuzes maakt buiten de deur (tenzij ze zichzelf voor de gek houden, dat is waar deze blog ook over gaat).

We houden het scenario er in dat Tante Truus 2 uur per week bij mij traint (verbrandt +/- 1.750 calorieën per dag) en we nemen Tante Truus mee naar Starbucks waar ze met een vriendin iets gaat drinken zaterdagmiddag.

Truus bestelt een Caramel Machiatto met slagroom en een stukje cake.
Als ik internet moet geloven, is die machiatto zo’n 350 calorieën en een stukje cake 480 calorieën, gezamenlijk ruim 800 calorieën. Truus vind dat ze dat wel verdiend heeft, ruim 800 calorieën binnen een half uur.

Dit betekent wel dat Truus nog maar 920 calorieën over heeft de rest van de dag, als ze nog wilt blijven afvallen. Ze heeft haar ontbijt al op en heeft vanavond gereserveerd in een restaurant met familie. Het ontbijt was zo’n 200 calorieën, dus dan blijven er nog ruim 600 calorieën over, als ze zich wilt houden aan haar doel. ’s Avonds heeft ze ook wel zin in een wijntje of twee (230 calorieën gecombineerd, als de glazen klein zijn), wat betekent dat ze nog 370 calorieën ‘over’ heeft voor lunch, uiteten en tussendoortjes. En 370 calorieën is al een toetje tegenwoordig na je hoofdgerecht.

Calories_meme

Excuus voor alle nummertjes. Ik voelde me even een wiskundige.. Maar mijn punt is dat het is tegenwoordig erg makkelijk om over het punt heen te stappen dat je niet kunt afvallen en dus te veel eet. En dat Truus het symbool is voor de meeste vrouwen. De meeste vrouwen willen afvallen, de meeste vrouwen hun gedachten worden beheerst door hun gewicht, voeding, afvallen en de wens om ‘dunner’ te zijn. Toch doen de meeste vrouwen ieder weekend wat ik hierboven heb beschreven (en vaak ook doordeweeks).

Kijk, je hoeft geen wiskundige te zijn om je calorieën bij te houden de hele dag of om de hele dag op slablaadjes en rijstcrackers te leven tot het einde van je leven. Maar het is wel belangrijk dat je een idee hebt van wat je per dag binnen krijgt, zodat je bewust bent en betere keuzes kunt maken. Je zou zo’n 10% onder die caloriegrens moeten zitten om gewicht te verliezen. Hoe weet je welke grens dat is? Klik op deze link om het uit te rekenen. En vervolgens kun je in handige apps als fatsecret.nl of myfitnesspal.nl je voeding bijhouden. Val je niet af? Haal er dan nog eens 10% vanaf.

Maar Sven, ik wil mijn calorieën niet tellen

Prima. Haal dan 10% van je porties af of ga vaker en meer aan krachttraining doen. Dat doet het ‘m vaak om af te vallen. Ben jij een levensgenieter/Bourgondiër en houd je wel van een flinke hap inclusief borrel in het weekend? Dan raad ik je aan om deze blog te lezen: “Hoe houd ik mezelf buiten de deur aan mijn dieet?”.

and-a-diet-coke-meme

Open je ogen

Nogmaals, deze blog schrijf ik niet om je bang te maken, maar om je ogen te openen wat calorieën zijn en hoe een half uur je hele dag en doelen om zeep kan helpen. Je hoeft niet altijd te tellen wat je eet (dat doe ik persoonlijk nooit), maar het kan je wel helpen begrijpen waarom je er niet leuker uit gaat zien. En je kunt trainen wat je wilt, maar als je op een dag 15 uur zit, 8 uur slaapt en twee keer in de week traint, gaat er ook weinig gebeuren.

Als je nog vragen hebt, stuur me dan een bericht op Facebook of mail me op sven@feelbetterfitness.nl

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Verder lezen

10 vetverbrandingstips: Voeding (http://www.feelbetterfitness.nl/10-vetverbrandingstips-voeding/)

4 Manieren om Vreetbuien te Voorkomen (http://www.feelbetterfitness.nl/4-manieren-om-vreetbuien-te-voorkomen/)

Comments

comments