Hoe je gemakkelijk honderden calorieën te veel eet? Zo.

Iedere keer dat je langs het kopieerapparaat loopt, staat er een schaaltje snoepjes waar je van blijft eten. Je pakt de ketchup uit de koelkast en maakt er een grote bende van aan de zijkant van je bord. Het is vrijdagavond en er gaat traditioneel een biertje open. Waar heb ik het over? Ze hebben in ieder geval allemaal iets gemeen met elkaar..

Ze gebeuren op een manier dat je er niet meer over nadenkt. Het gaat zo automatisch dat je het je niet meer realiseert. Jij en ik zijn hier van tijd tot tijd schuldig aan (yes, ik dus ook). De mijne is dat ik overal hummus bij eet of in het weekend een biertje drink. Soms floept het er gewoon uit, uit automatisme. Er zijn zeker 20 alternatieven, maar ik sta op de automatische piloot en bestel steeds dezelfde 1-3 opties – kijk niet eens meer op de kaart.

Automatisme en vetverbranding

Dit kan nadelig zijn voor vetverbranding en willen afvallen. Waar het op neer komt, is dat je dingen in je mond stopt waar je niet eens over nadenkt. Het is een automatisch proces en je bent nou eenmaal een gewoontedier. Je staat dagelijks voor zoveel beslissingen dat je hersenen ‘short cuts’ gaan verzinnen om het leven gemakkelijker te maken.

Maar wat maakt één biertje nou uit? Wat maakt één handje nootjes op het werk nou uit?

Niks. Alleen zodra je al die kleine gevallen gaat optellen, kan dat makkelijk honderden – zo niet duizenden – calorieën schelen die het vetverbrandingsproces vertragen. Misschien sta je zelfs wel stil?

Antigif: bewuster eten

Houdt een foodlog bij op MyFitnessPal bijvoorbeeld. Hier heb ik ook een handige blog over geschreven die je hier vind. Ook kun je het ouderwets met pen en papier opschrijven en wees eerlijk naar wat je eet – schrijf dus alles op. Van kauwgom tot peperpunt en van 3 nootjes tot het stukje chocola dat je in het keukenkastje vond.

Natuurlijk moet je niet je hele leven gaan micro-managen, maar probeer het eens twee weken uit en probeer er een les uit te trekken voor jezelf. De les zou het verschil moeten zijn tussen wat jij echt eet en waarvan jij denkt dat je eet. Die les gaat je een stap verder brengen.

 

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert
PS. het is niet altijd makkelijk om dit zelf te doen. Als je wat extra coaching nodig hebt, kijk dan bij het Forest Fit programma waar je naast groepslessen ook voedingsbegeleiding kunt krijgen (in samenwerking met MyFitnessPal).

Comments

comments