Sporten Helpt Niet bij Vetverbranding

Controversieel, maar vaak erg waar. Ten minste, als je niet op de voeding let. Je kunt namelijk onmogelijk fitter worden en er beter uitzien als je niet beter gaat eten. Hoe dit werkt, lees je in deze blog.

Tot op zekere hoogte ben ik het dus eens met de stelling dat sporten niet bijdraagt aan vetverbranding. Gewichtsverlies en vetverlies ligt grotendeels aan de energiebalans. Je kunt geen vet verbranden als je meer eet dan je nodig hebt. Er moet dus minder gegeten worden (maar ook niet te veel als in een crashdieet). Doe dit lang genoeg en dan zou je resultaat moeten zien. Althans, ervan uitgaande dat alle andere factoren in balans zijn (stress, slaap, hormoonniveau’s, etc.)

De snelste weg om vet te verbranden ligt dus bij je voeding en niet bij het bewegen en sporten. Wat ik niet zeg, is dat je niet moet gaan sporten. Het heeft zoveel voordelen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Vooral (dagelijkse) bewegingen met een lage intensiteit als lopen en fietsen zouden we allemaal vaker moeten doen.

Bewegen is een slechte calorieverbrander

Jup. Als je net als ik zo’n 85 kg weegt, moet je ongeveer 45 minuten rennen op gemiddelde snelheid om 500 calorieën te verbranden (dat is net zoveel als 45 pringles, 2 kleine handjes noten of een bagel). Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb echt geen zin om iedere dag 45 minuten te rennen om dit te verbranden. En als je eenmaal gewend raakt aan het hardlopen, moet je nog meer bewegen om aan de 500 calorieën te komen.

Ook ga je steeds minder verbranden als je lichter wordt en je efficiënter wordt in oefeningen en bewegingen, dus je moet steeds harder je best doen als je alleen wilt afvallen met bewegen en trainen.

Een makkelijker alternatief

Ga je voeding bijhouden in apps als myfitnesspal en ga geleidelijk aan 10-15% minder koolhydraten en vetten eten. Lukt het dan nog steeds niet, haal er dan opnieuw 10% vanaf. Vind jij dat je te weinig eet (zo rond de 1000 calorieën of daaronder), verander dan de kwaliteit van je voedsel (eet meer groenten, fruit, noten, zaden, etc.). Probeer je eiwitten tegelijkertijd ook binnen te krijgen, zo rond de 1 gram per kilo lichaamsgewicht.

Als je dit combineert met de dagelijkse 10.000 stappen, voldoende slaap, weinig stress en krachttraining, zul je je spiermassa intact laten (in plaats van dat het verdwijnt) en zul je meer vet verbranden (i.p.v. koolhydraten of spiermassa).

Als kers op de bio taart kun je dan natuurlijk nog wat cardio toevoegen om meer te verbranden, maar het loont meer om je dagelijkse cappuccino’s zo mager mogelijk te drinken.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments