Waarom Vrouwen NIET aan Krachttraining Moeten Doen

Je kent vast het concept van ‘omdenken‘ wel: (dacht om, h. omgedacht); (denk) techniek om problemen te transformeren in mogelijkheden, syn. ja-en-denken; vgl. tegenoverg. vastdenken, ja-maar-denken). Uit ieder nadeel kun je wel een voordeel halen en uit ieder voordeel.. ach je begrijpt het wel.. De link met krachttraining? Hoewel ik het iedereen van harte aanbeveel, is het niet voor iedereen weggelegd.

Krachttraining zorgt voor meer spiermassa, wat zorgt voor een hogere stofwisseling, een lager vetpercentage en dus een beter figuur. En tadaa, van een beter figuur krijg je meer zelfverzekerdheid. Vandaar dat ik ‘Feel Better Fitness’ heet by the way. Er zit een visie achter. Dus waarom zou ik krachttraining voor vrouwen afraden? Simpel.

De keerzijde van een loterijwinnaar

whittaker-loterij

Wie wilt er nou niet de loterij winnen? Centen!! Maar ken je Jack Whittaker al? Ja ik dus ook niet! Tot ik er deze week achterkwam dat hij $315.000.000 had gewonnen in de Amerikaanse loterij. Wat een leven zal deze man hebben, hoor ik je al denken.. niet dus! Zijn vrouw verliet hem, hij is bestolen van $545.000 toen hij bewusteloos werd in een stripclub, zijn kleindochter kocht van een deel van zijn geld (een schenking van Jack) drugs en stierf aan een overdosis, hij is meerdere malen gearresteerd voor dronken achter het stuur zitten, hij heeft een barman aangevallen en hij heeft meer dan 400(!) rechtszaken tegen hem aangespannen gekregen van vrienden, familie en anderen.

Krachttraining is niet altijd de heilige graal

Net als Jack Whittaker kan ook jij de fout in gaan met krachttraining. Niet dat mensen je proberen te beroven in een stripclub of dat je een barman aanvalt, maar het kan je wel aan het denken zetten. Krachttraining is gewoon niet altijd zomerfruit, unicorns en pandabeertjes. Ik vind het belangrijk dat  de keerzijde ook belicht moet worden. Dus voordat je begint, wil ik dat je het volgende overweegt:

Ben je sterk genoeg om je ongezonde lifestyle achter je te laten?

women-muscle-myth

Zodra je met krachttraining begint, streeft je lichaam er naar om zichzelf te onderhouden en op te bouwen met kwaliteitsvoeding (lees: voedingsstoffen). Juist daarom gaat krachttraining en kwaliteitsvoeding hand in hand. Wil je koek, snoep en taart blijven eten? Blijf dan van de losse gewichten af. Dit is niet voor jou. Trust me.

Kun jij de verleidingen weerstaan?

Met krachttraining verbrandt je veel meer calorieën (ook in rust) dan dat je het niet doet. Als je onvoldoende eet, kan het een uitdaging zijn om niet alles op te eten dat op jouw pad komt. Dat kan best een uitdaging zijn op een feestje, tijdens uiteten of in de bioscoop. Je gaat door een andere bril kijken naar zoetigheid. Het ziet er allemaal opeens wel heel verleidelijk uit.

Ben je bereid om in strakkere kleding te lopen?

55019649

Het resultaat van krachttraining, gezond eten en goed slapen is dat je (veel) lichaamsvet kwijtraakt. Hierdoor zakt je broek van je kont af en heb je nieuwe kleding nodig. Omdat je lichaamsvet verbrandt, zul je strakker in je kleding zitten. Je gaat er beter uitzien. Plotseling zijn er rondingen zichtbaar. Mensen zullen aan je zien dat je traint en een gezonde lifestyle aanbid. Heb jij liever niet dat mannen en vrouwen als een uil achterom kijken op straat, laat dan de gewichten liggen.

Is het je waard om extra aandacht te krijgen?

women-how-getting-in-shape-can-boost-brain-power-2851
Deze krijgt sowieso aandacht.. zucht..

Tenzij familie, vrienden en collega’s begrijpen waar je mee bezig bent, zul je waarschijnlijk een kruisverhoor krijgen van het niveau CSI.

“Krijg je daar geen grote spieren van dan?”

“Word je daar niet breed van?”

“Krijg je nu ook een snor?”

Oké, die laatste was een grapje. Nee, je zult niet breder en groter worden, wel zullen je spieren meer rondingen/definitie krijgen, waardoor je sexyer en aantrekkelijker wordt. Ook in de spiegel. Als jij niet houdt van extra aandacht op familiereünies en feestjes van vrienden en op de werkvloer, dan is krachttraining helaas niets voor jou.

Als je niet in jezelf wilt investeren

Ik investeer dagelijks in mezelf: ik lees boeken, luister podcasts, ga naar cursussen en seminars, train mijn fysieke lichaam, mediteer en ik schrijf in een dagboek (o.a. waar ik dankbaar voor ben). Je hoeft niet zoveel te investeren in jezelf als ik doe, maar investeer je überhaupt in jezelf? Ben jij bereid twee/drie uur per week vrij te houden om aan krachttraining te doen? Om gezondere boodschappen te doen? Om mensen achter je te laten die je alleen maar naar beneden halen? Als je niet bereid bent om in jezelf te investeren, doe het dan niet.

watalsalleslukt
Omdenken voor gevorderden

Ben jij wél klaar voor je nieuwe jij?

Als jij je ongezonde lifestyle achter je wilt laten, verleidingen best kunt weerstaan, het niet erg vind om op te vallen in positieve zin, kunt omgaan met kruisverhoren en meningen van anderen en bereid bent in jezelf te investeren, ben jij er wat mij betreft klaar voor. Misschien ben je allang begonnen. Goed zo!

Als mens hebben we verschillende angsten: de angst om te falen, publiekelijk spreken, nieuwe mensen te ontmoeten, spinnen en slangen en ga zo maar door. De angst om te veranderen is ook zo’n angst. Het is nieuw en spannend. Je weet niet wat je er te wachten staat in deze nieuwe wereld.

Maar zo eng en nieuw is die nieuwe wereld niet. Keer op keer behaalden mijn cliënten te gekke resultaten (en niet alleen fysiek): ze werden zelfverzekerder, kregen betere relaties met anderen, een rooskleuriger kijk op het leven, zich energieker voelen en meer in balans zijn.

Als je je op dit moment comfortabel voelt met wie je bent, blijf dan op de cardioapparatuur zitten en sla geen XCO les meer over.

Weet waar je aan begint, dames.

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk

Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

P.s. ik heb een Facebook groep opgericht, genaamd ‘Verstandig afvallen‘. Word lid!

Verder lezen

Krachttraining voor Vrouwen

3 Veelvoorkomende Trainingsfouten die Vrouwen Maken

De Waarheid over de Vetverbrandingszone

Waarom je met Dit Type Training Geen Resultaten Krijgt

Comments

comments