Waarom Diëten 99% van de Gevallen Falen

Als “fitness coach” heb ik al aardig wat mensen op weg geholpen om gewicht te verliezen (lees: vet% verliezen) en als ik er één les uit kan trekken (99% van alle gevallen), is het deze…

Dat kledingmaten, cm’s en kg’s verliezen NIETS te maken heeft met het fitness deel. Het is een populaire gedachte dat alles ‘goed’ moet staan, wil er iets gebeuren. Smalle details als:

– Een uitgeschreven, uitgebalanceerd ‘mealplan

– Cardio (heel veel)

– Het ‘juiste’ en enkel ‘gezonde’ voedsel eten

– Koolhydraten verminderen

– Macro’s kloppend maken

En daar is niets mis mee, maar ieder dieet vertelt je tegenwoordig dat zijn de ‘magische pil’ hebben om vet te verbranden. Het is makkelijk om verward te raken (ook een reden waarom diëten falen) en je weet tegenwoordig ook niet meer wat wel en niet goed is (nog een reden waarom diëten niet werken). Nog een reden is dat je hierdoor niet consistent genoeg bent en hierdoor geen progressie op progressie boekt.

Een andere reden is dat programma’s en diëten erg strikt en inflexibel zijn. Ze houden geen rekening met jouw manier van leven. Ze vragen je bv. 39 minuten per dag te wijden aan koken en het voorbereiden van voedsel – 39 minuten die je niet hebt. Of je moet apart gaan koken en eten t.o.v. je gezin. Dat is toch ook geen leven.

Fitness is NIET de meest belangrijke factor

Om af te vallen. Het is slechts een puzzelstuk van de puzzel.

Als ik afvallen simpel (dus niet makkelijk) moest maken en het zou uitleggen aan een kind van 5:

1. Eet minder calorieën dan je lichaam nodig heeft en..
2. dan verbrandt je lichaam vet als energiebron

En dat kun je ook bereiken door fitness, maar je hebt hiervoor net zo goed slaap, herstel en weinig stress nodig. Voeding zal hier leidend in zijn.

Simpelweg gezond eten maar daarbij te veel calorieën eten zal het niet gaan doen.

Als het zo’n makkie is..

..waarom is het dan zo moeilijk?

Consistentie als in actie nemen.

Iedere dag actie ondernemen, ook al is het dieet of het programma niet perfect. Je kunt iedere dag:

– MyFitnessPal bijhouden

– Een stappenteller kopen en 10.000 stappen (proberen te) halen

– 3-4x per week 5-20 minuten minimaal aan krachttraining doen (in huis/sportschool)

– Op tijd naar bed gaan en 8 uur slapen

– Gebalanceerd eten (koolhydraten/vetten/eiwitten + vitaminen/mineralen).

En als je dat kunt zonder je sociale leven overhoop te gooien, apart te eten van je gezin, jezelf uit te hongeren met maaltijden waar je niet vol van zit, heel streng te leven, af en toe een borreltje kan drinken met vrienden en familie of 39 minuten per dag verplicht in de keuken te staan als je daar geen tijd/zin in hebt, dan heb je een goed dieet voor de rest van je leven.

Maak het niet moeilijker dan anderen je doen geloven.

Sven Maarschalk

Look for a Great Perhaps,

 

Sven Maarschalk

Comments

comments