Waarom alleen cardio niet genoeg is

Is er een onderwerp in de fitnesswereld waar meer over gediscussieerd is in de afgelopen 5-10 jaar dan (langdurige) cardio? Waarschijnlijk niet. Heb je weleens van een man genaamd ‘Eddie Izzard’  gehoord? Waarschijnlijk niet. Eddie Izzard liep maar liefst 43 marathons in 51 dagen. Tijdens een interview zei hij dat hij geen gewicht was verloren tijdens die 51 dagen. Al die beweging en hij verloor geen gewicht. Ook best frustrerend?! Wil je weten hoe en waarom? Vandaag vertel ik je hoe je belangrijke fouten kunt maken in je trainingen.

Cardio

Maar waar komt dat gekke cardio vandaan dan? In 1969 was er een medicijndokter uit Amerika genaamd Dr. Kenneth H. Cooper die het boek ‘Aerobics’ publiceerde. In dit boek beschreef hij het idee van 10.000 stappen per dag. En wat er populair is in Amerika, vliegt de wereld over en beland ook in Nederland. Zo ook cardio.

En sinds cardio bestaat, is het vaak getransformeerd tot iets anders:

 “Cool, Cardio! Laten we dit eens op wat steps uitproberen en kijken hoe het gaat!”

 
“Cardio? Pfft, wat is cardio? Een Spaans gerecht? Dit is Tai Bo! Gooi die steps weg en sla/trap bewegingen in de lucht!”

Toen kwamen er groepslessen..

“Ik bedoel, waarom zou je slaan en trappen in de lucht bij Tai Bo als je het ook in een ruimte vol andere mensen kunt doen, terwijl er tegen je geschreeuwd word, zodat jij harder gaat slaan en trappen?”
 
“Waarom zou je naar de sportschool gaan als er ook iemand tegen je kan schreeuwen door de TV heen voor de komende 90 dagen voor P90X of Xtreme. Of misschien wil jij wel meer? Koop Insanity!”

En terwijl er een groep in een ruimte staat te zweten, zijn er ook mensen die over straat rennen, niet uitmakend hoe bloedjeheet of ijskoud het is..

De joggers

Het joggen is inmiddels ‘normaal’ geworden in Nederland, maar Sven.. “Is langdurige cardio dan slecht?” En het antwoord is hetzelfde waarom de meeste mensen in de meeste sportscholen geen resultaat zien. Het antwoord is dit:

Omdat er een groot verschil is tussen trainen voor prestatie én trainen voor vetverbranding.

Zoals je misschien wel weet van mijn dagelijkse e-mails (ontvang jij ze al?), moet je om lichaamsvet te verbranden minder calorieën eten dan je verbrandt. Wat betekent dat het aantal calorieën dat jij minder eet, uit je vetreserves wordt gehaald. Wat jou weer slanker maakt. MAAR als je traint voor prestaties, verbrand je vaak geen extra vet. Je wordt alleen beter in de prestatie of specifieke oefening die jij doet.

 

Stel dat je 5 kilometer rent in januari 2015. Je verbrandt 600 calorieën. Je gaat drie keer per week hetzelfde rondje hardlopen. Denk je dat je in december 2015 nog 600 calorieën verbrandt? Ik denk dat je eerder 400 calorieën verbrandt. Je lichaam is slimmer geworden en gaat beter om met je energie. Je kunt het rondje van 5 kilometer beter rennen dan 11 maanden geleden. Je zet record na record neer. Sneller en sneller. Het hardlopen is geen vetverbrandende oefening meer, maar een prestatieoefening.

Het is makkelijk om onwetend in deze val te trappen. Misschien is jouw doel om vet te verbranden en denk je dat trainen voor prestaties je daar gaat brengen. Je gaat naar de sportschool om veel te gaan roeien en rennen. Misschien doe je wel mee aan die groepslessen die iedere keer hetzelfde zijn. De oefeningen op de fitnessapparaten gaan je steeds makkelijker af. Je kunt steeds meer gewicht tillen. Je kunt steeds harder rennen op de hardloopband. Dat is geweldig! Je denkt dat je vooruit gaat. Terwijl je eigenlijk gewoon als een non hard rondjes aan het rennen bent terwijl je opgesloten zit in Mr. Grey’s speelkamer.

Je prestatie gaat vooruit. Maar je lichaam doet dat niet. Voor de simpele reden dat het makkelijk is om je blind te staren op de statistieken van je prestatie.

Eddie Izzard zei dat hij non-stop aan het eten was om zijn marathons te lopen, zodat hij genoeg brandstof had om te herstellen van zijn zware taak om 43 marathons te lopen in 51 dagen. Het is een verkeerde gedachte om te denken:

     “Ik verbrand dit wel in de sportschool vanavond, geen zorgen”

Eddie Izzard
Eddie Izzard

Als je focus ligt op vetverbranding, moet je accepteren dat trainen voor prestatie niet het beste is. Prestaties zouden op de tweede plaats moeten komen. Vetverbranding is jouw #1 doel! Als je eenmaal op een punt bent waarop je je gewicht kunt vasthouden, kunnen prestaties een leuk doel vormen. Dan kun je dezelfde aantal calorieën eten die je verbrandt (zodat je meer brandstof in de tank hebt om dat doel te halen).

Capiche?

Probeer dus niet om het te combineren in het begin. Vraag iedere judoka of boxer die probeert in zijn gewichtsklasse te vallen en probeert af te vallen ÉN te presteren op hoog niveau hoe dat is. Hoe dichterbij zij komen bij het ideale gewicht, hoe slechter zij zich voelen. Ze voelen zich zwak en misselijk, voordat zij zich moeten laten wegen bij de wedstrijdcommissie. Daarna vullen zij de energietank weer.

Waarom is het zo moeilijk om vet te verbranden?

Jouw lichaam is ontworpen om zo lang mogelijk te overleven. Vet is wat een dik vacht voor een schaap is en dubbelglas voor je huis: het isoleert je lichaam om warmte binnen te houden en kou buiten te houden. Het beschermt en houd je organen warm, zodat ze goed kunnen functioneren. Bij vrouwen helpt het ter bescherming om een kind te kunnen baren. Vet lever je niet even in, net zoals je statieflessen bij de supermarkt. En als je traint voor prestatie, gaat dat ook niet snel veranderen. Hoe beter je wordt in een oefening, hoe slechter de oefening als vetverbrandende oefening.

Kijk, vetten zijn net als koolhydraten een bron van energie. Alleen zijn koolhydraten de snelle bron en vetten de langzame bron. De meeste mensen trainen verkeerd en spreken voor het grootste gedeelte de koolhydraten aan, terwijl ze de vetbron spaarzaam achterlaten. Onwetend.

Trainen voor prestatie

Een prestatiedoel is cool. Het is ’n geweldig middel tegen stress en het is een goede sociale activiteit als je het met een vriend(in) doet. 5 of 10 km kunnen rennen is een geweldig doel, omdat het haalbaar is en het is iets om trots op te zijn. Zwaardere squats kunnen maken is ook een geweldig (en haalbaar) doel. Of je XCO les steeds langer kunnen volhouden. Alleen begrijp dan wel dat het na een tijdje niet effectief meer is voor vetverbranding.

Dus?

Hoe meer je langdurige cardio doet, hoe minder goed de oefening is voor vetverbranding. We verbranden meer vet als we een beweging nog niet goed kunnen of begrijpen. Als je veel rent, word je beter in rennen. Je rent steeds langer en hebt een betere houding. Hoe meer je rent, hoe minder effectief je vetverbranding is.

Wat is jouw doel?

Vraag jezelf eerst het volgende af: wat is jouw doel? Wat maakt jouw gelukkiger?

Antwoord 1: Je slank, fit en strak zijn én voelen?

Antwoord 2: Of harder en sneller kunnen rennen?

Als je dat eenmaal hebt bepaald, kun je je richten op je #1 doel en ben je één stap verder om dat doel te bereiken.

Sven Maarschalk

PS. Als vetverbranding jouw doel is en je alles hebt geprobeerd, geef je dan op voor (online) Personal Training. Hier deel ik alles wat jij nodig hebt om maximaal vet te verbranden en er goed en strak uit te zien straks voor de zomer (terwijl je nog steeds kunt genieten van je favo eten). Leer hoe je emotionele vreetbuien voorkomt en hoe je minder kunt trainen voor meer resultaat. Als je een plekje wilt, geef je dan hieronder op.

https://feelbetterfitness.wufoo.com/forms/zgfb16t1h9mqe9/

Comments

comments