Waarom je NIET Naar de Weegschaal Moet Kijken

Ben jij dit?

Je stapt uit bed en kijkt in de badkamerspiegel. Je bent blij dat je huid er goed uitziet en je lichaam steeds fitter word. Je spieren worden soepeler en gevormder. Je doet je fitnesskleding aan en het zit met de dag beter! Op weg naar de sportschool krijg je een paar complimenten van buren omdat je er goed uitziet. In de sportschool ben je lekker bezig en je kunt steeds meer kilo’s tillen. Booyah!

Alles gaat lekker en je dag begint heerlijk. Daarna stap je op de weegschaal en kijk je verschrikt naar de nummers. Je bent aangekomen. Dag verpest.

Dit riedeltje heb ik al zo vaak gehoord van mijn vrouwelijke cliënten, maar ook op social media, op tv en in kranten. Ondanks de positieve reacties, blijven sommige vrouwen gefixeerd op de weegschaal. Ja, ze zijn blij met de veranderingen. Ja ze hebben al kilo’s verloren. Nee, ze blijven teleurgesteld en haken af als de weegschaal gemeen tegen ze doet.

Er zijn ook vrouwen die expres geen weegschaal hebben en meer beïnvloed worden door hun vetpercentage of hoe lekker ze zich voelen in hun kleding. Natuurlijk zijn er ook mannen die zich fixeren op de weegschaal, alleen is dat percentage veel lager. Dat is overigens gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

De weegschaal alleen is niet verantwoordelijk of jij een beter lijf hebt dan gisteren of niet.

Alleen lijkt het er soms sterk op dat we een ‘streefgewicht’ hebben. Zo van:

“Als ik 15 kg verlies, dan ben ik gelukkig”

“Als ik weer 60 kg weeg, dan ben ik pas tevreden”

Ja, dat vind ik gek. Laat het me uitleggen.

Het streefgewicht is niet de beste methode om te bepalen of je op de goede weg bent. Het nummer op de weegschaal laat alleen zien welk gewicht je 10, 5 en 1 jaar geleden had. Het nummer op de weegschaal laat alleen zien welk gewicht je favoriete BN-er, filmster, model of atleet heeft. Het nummer op de weegschaal laat alleen zien welk gewicht je had toen je er goed uitzag vorige zomer. Alleen dat.

Verlies aan winst van gewicht op zich is niet slecht. Misschien heb je hier iets aan:

Weegschaal

Focus op voeding

Voordat ik verderga, moet je het volgende begrijpen. Iedere dag zijn er drie mogelijkheden : je kunt gewicht verliezen, gewicht behouden of gewicht aankomen. Welke van de drie dat word, word grotendeels beïnvloed door voeding. Eet je als een vogeltje, dan verlies je gewicht en eet je als een hongerig paard, dan kom je hoogstwaarschijnlijk aan.

Alhoewel. Krachttraining zorgt ervoor dat je spiermassa behouden blijft, terwijl je gewicht verliest. Ook zorgt het ervoor dat je spiermassa kan winnen, terwijl je eet als het hongerige paard. Als je gewicht wilt verliezen, maar je komt aan, dan eet je te veel. Als je gewicht wilt aankomen, maar je verliest gewicht, dan eet je niet genoeg. Capiche? Okay, let’s go!

Je spieren ‘zuigen’ water op

Als je sport, kan je lichaam meer water vasthouden in je spieren. Je lichaam ‘zuigt’ water op en je bent opeens zwaarder.

Bij bodybuilders is dit net zo. Vlak voor wedstrijden ‘pompen’ zij met water hun spieren op tot de spieren een 3D-model hebben, om de spieren zo groot en rond mogelijk te krijgen als maar kan.

Krachttraining maakt je ‘gebundeld’

Ik kon echt niet op een beter woord komen. ‘Gebonden’ of ‘aaneengekoppeld’ werd ‘m ook niet. Enfin. Ik wijk af.

Gerelateerd: 8 Redenen Waarom Vrouwen Aan Krachttraining Moeten Doen

Laten we eens zeggen dat een vrouw van 80 kilo 3 maanden Personal Training bij mij volgt. Gedurende deze tijd blijft haar gewicht precies hetzelfde; ze verliest niets en ze komt niets aan. Toch ziet ze er heel anders uit in de spiegel. Hoe kan dit?

Focus on fat loss and muscle gain

Als ze goed heeft getraind en gegeten, heeft ze waarschijnlijk een paar pond spiermassa gewonnen, zit er meer water in haar spieren, heeft ze een paar pond vet verloren en zijn haar botten in dichtheid toegenomen (en dat betekent ietsje meer gewicht, niet veel). Dit alles zorgt ervoor dat de vrouw van 80 kilo veranderd – en toch ook niet veranderd?

Ze is veranderd, omdat ze 3 kilo vet is kwijtgeraakt, 2 kilo spiermassa heeft gewonnen en er 1 liter extra water in haar spieren is opgeslagen. Ze is niet veranderd in gewicht. Moet ze nu depressief zijn?

Haar lichaamssamenstelling is wel veranderd: uit de ‘slechte’ lichaamsgebieden (zoals vet) is gewicht weg en toegevoegd aan de ‘goede’ lichaamsgebieden (zoals spier). De verandering van je lichaamssamenstelling zorgt ervoor dat je nog steeds 80 kilo weegt en er fantastisch uitziet. Spiermassa is 18% meer ‘gebundeld’ dan vetmassa.

musclevsfat

Spieren nemen minder ruimte in en wegen relatief meer dan vet. Zo kun je hetzelfde gewicht blijven en toch zakt je broek van je kont!

Moeten we onszelf nog wel wegen?

Het antwoord is ja! Zolang je jezelf niet gek aan het maken bent, is het geen probleem. Zoals je hieronder ook gaat lezen, kun je zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal verzamelen van jezelf. Creëer een zo groot mogelijk plaatje van jezelf. Zorg voor bewijsstukken, zoals een advocaat dat ook doet. Een goede advocaat komt niet met één bewijsstuk aan, maar met tientallen stukken, waaruit blijkt dat zijn cliënt onschuldig is (= waaruit direct blijkt waarom jij niet vooruit gaat)

Hoe moeten we meten?

Het mooiste is, is als je zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal hebt van jezelf:

  • Gewicht op de weegschaal
  • Vetpercentage
  • BMI
  • Omtrekmetingen
  • Niveau van kracht en snelheid
  • De mate waarin je kleding lekker zit
  • Lichaamsfoto’s
  • Complimenten
  • Hoe fit en gezond jij je voelt
  • ‘Track’ je calorieën met myfitnesspal of Fatsecret
  • Bloeddruk, cholesterolspiegel, bloedsuikerspiegel, insulinegevoeligheid, branderig gevoel enzovoorts.

Een jaar geleden was één van mijn cliënten gefrustreerd, omdat ze geen gewicht verloor op de weegschaal. Dit, terwijl ik haar wel lichaamsfoto’s had laten maken, vetpercentage had gemeten en omtrekmetingen had laten doen. Toch kreeg ik haar in de goede stemming, omdat ze de foto’s naast elkaar kon leggen en ze complimenten kreeg. Haar vriend, vriendinnen en collega’s gaven haar complimenten en nu doet ze het zonder mij goed: ze squat zo’n 70 kilo en zit dicht tegen haar eerste keer optrekken aan.

body-composition

Om van een olifant een mug te maken..

Wegen is een goed idee, zolang het je niet gestoord maakt of je dag verpest. Als je alleen ‘leunt’ op de weegschaal om je progressie bij te houden, zie je het grote plaatje niet meer. Krachttraining doet een lichaam goed en laat het er beter uitzien. Het kan ervoor zorgen dat je zwaarder word dan voorheen. Dit, omdat de spieren water ‘opzuigen’ en omdat spieren meer wegen dan vet. Mensen denken dat deze zwelling van water in je spieren extra vet is, maar dat is dus niet zo!

Bedankt voor het lezen! Als je deze blog leuk vond, zou het veel voor me betekenen als je via de onderstaande knoppen hem zou willen delen met vrienden, familie, collega’s en de krantenloper. Dankjewel!

Sven Maarschalk

P.s. zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

Comments

comments