Waarom jouw dieet niet werkt – en welke wel

Je hoopt dat je nieuwe dieet dit keer wel werkt (wat niet erg heeft gewerkt in het verleden). Dit keer is het anders toch? Op magische wijze wil je gewicht verliezen en het dit keer er wel afhouden.. in plaats van alles weer aankomen zoals de vorige paar keren. 

Maar je weet allang dat diëten niet werken. Alleen weet je niet beter. Uit ervaring kan ik zeggen dat de meeste mensen die diëten uiteindelijk slechter af zijn dan voordat ze begonnen. De meesten gaan obsessief met de weegschaal aan de slag, gaan veel cardio doen en letten extreem veel op wat ze eten. En dat gaat ten koste van je zelfvertrouwen, energie en geluksgevoel. 

Uiteindelijk ga je jezelf vergelijken met anderen, voel je je niet goed genoeg (tenzij je dat ‘perfecte’ lichaam hebt) en heb je constant negatieve gedachten. Het is tijd dat het klaar is met diëten. Als je een ander resultaat wilt zien moet je iets anders gaan doen.

Dus hier zijn mijn 10 redenen dat diëten kansloos zijn en bovendien zonde is van je tijd – waardoor je vast blijft zitten waar je nu bent. Plus op het einde mijn visie op hoe je het beter zou kunnen doen.

1. Diëten is een ‘quick fix’

Natuurlijk is overbuurvrouw Trudie een groot succes in de buurt nadat ze zichzelf twee maanden heeft uitgehongerd en twee uur cardio deed per dag (en 10 kilo verloor). Maar wat als ze weer normaal gaat eten? Ik gok zo dat het er binnen 2 weken weer opzit omdat haar stofwisseling erg laag was. Ook had ze een kort lontje, voelde ze zich doodongelukkig en had ze weinig energie.

Diëten zijn een snelle oplossing, een quick fix dus. Wat snel gaat, gaat uiteindelijk langzaam. Wat langzaam gaat, gaat uiteindelijk snel.

2. Diëten veranderen NIET je gewoonten

Ze richten zich op één ding: gewicht verliezen. Hoe maakt niet uit. Of jij apart moet eten van je gezin of feestjes moet afzeggen interesseert het niet. Ze willen alleen je na-foto zodat ze je kunnen gebruiken in hun marketingcampagne. Ga vooral zo door met je oude eetgewoonten en (niet) bewegen.

3. Diëten verbeteren NIET je stofwisseling

De hoeveelheid voedsel die je minder eet gecombineerd met veel cardio kan goed werken voor gewichtsverlies, niet per se voor je stofwisseling of vetverbranding. Ten eerste is gewicht verliezen iets anders dan vet verbranden. Ten tweede is je stofwisseling dusdanig laag dat je zelfs bij 1000 calorieën niet eens meer afvalt.

4. Diëten zijn op langere termijn niet vol te houden

Denk even aan het laatste dieet of maaltijdplan dat je hebt gevolgd. Kun je je inbeelden dat je zo de rest van je leven moet eten? Zo niet – dan werkt het niet. Na een tijdje val je toch weer terug in je oude patronen. En omdat diëten je stofwisseling laat dalen (zie punt 3) leidt het toch tot jojoën. Zonde van je tijd dus. Op lange termijn.

5. Van diëten kom je juist aan

Ik ben ervan overtuigd dat grote jongens als Weight Watchers liever hebben dat je afhankelijk van hen blijft. Dat je net niet tevreden bent. Dat je in een cyclus vast blijft zitten van jojo-diëten. Zodat je hen de rest van je leven betaalt. Dus in plaats van een duurzame oplossing bieden ze je de meest idiote stappenplannen aan. Waardoor je blijft waar je op dit moment bent..

6. Diëten leren je niets bij

Denk aan het laatste dieet dat je hebt gevolgd. Heb je geleerd hoe je duurzaam en effectief je stofwisseling kunt verhogen? Leerde het welk type voedsel voor jouw werkte en welke niet? En hoe je je mindset kon verbeteren en om negatieve gedachten te stoppen? Hoe je mindful kon eten, zelfs als ze verjaardagen of sociale dingen had? Waarschijnlijk niet. Informatie is slechts informatie.

7. Diëten gaan niet samen met je mindset

Omdat diëten zich op het externe richten. Zij willen alleen maar dat je ‘gewicht verliest’, maar dit is de realiteit: het maakt geen zak uit hoeveel gewicht je verliest als je niet leert om te houden van en te accepteren wie je bent en als je interne negatieve gedachten niet kunt beheersen. Dan voel je je nog gefrustreerd en ongelukkig in plaats van tevreden. Daarom help ik iedereen ook met mindset – omdat uiteindelijk je gedachten en mindset bepalen hoe gelukkig en zelfverzekerd je bent, niet je lichaam.

8. Diëten werken niet op vakantie

Altijd bijzonder hoe dit kan. Of (1) je gaat heel krampachtig vasthouden aan een dieetplan of (2) je laat alles los en komt velen kilo’s aan. En de meeste diëten zijn zo strikt dat het onmogelijk is om je eraan te houden in een andere omgeving.

Als je permanent wilt veranderen, moet je leren hoe je gezonder en gelukkiger kunt zijn – hoe vervelend een situatie ook is. Soms moet je kunnen accepteren dat je op vakantie bent en mag genieten.

9. Door diëten voel je je constant schuldig

Het slechtste voorbeeld hiervan zijn clubjes vrouwen die bij elkaar komen en een weegmoment hebben. Vervolgens voelen zij zich schuldig als ze het gewenste gewicht niet hebben behaald in vergelijking met vorige week of maand. Dit lijdt tot een gevoel van schaamte en schuld.

En die negatieve gevoelens en gedachten? Daar ga je niet beter van eten en drinken. Daar ga je ook niet beter van slapen. Die onzin veroorzaakt gewoon kortsluiting.

10. Diëten zijn mislukt in je verleden

Als het niet zo was, zou je dit niet lezen.

Hoe dan wel?

Door het letterlijk te ademen in alles wat je doet. Het is een levensstijl. Diëten is slechts tijdelijk.

En vaak is het het traditioneel dieet- en afvaladvies omkeren. Kijk maar:

  • In plaats van letten op het verliezen van gewicht focus je je op het toevoegen van voedingsstoffen
  • In plaats van veel cardio doen (en spiermassa verliezen) focus je je op weerstands- of krachttraining
  • In plaats van steeds minder eten ga je meer groene groenten, fruit en noten eten
  • In plaats van zoeken naar snelle oplossingen focus je je op gezonde gewoonten waar je de rest van je leven mee kunt doen
  • In plaats van tot laat opblijven met je telefoon en Netflix gooi je alle schermen uit één uur voordat je naar bed gaat, zodat je beter slaapt en meer energie hebt de ochtend daarna

Je moet een gezond en fit persoon ZIJN, 24 uur per dag. Je denkt en doet als een fit iemand. En niet alleen tijdens een 21 dagen challenge, maar altijd. Integreer bewegen, gezond eten, mindset en gezonde gewoonten in je levensstijl – de rest van je leven. Dan komt het ‘gewichtsverlies’, energie en zelfverzekerdheid vanzelf.

Vraag van de dag

Om een ander resultaat te zien, moet je iets anders gaan doen. Hoe vaak ga je nog KIEZEN om dezelfde cyclus van jojoën te blijven herhalen totdat je bepaald dat genoeg genoeg is.

Actie van de dag

Kies er voor om iets ANDERS te doen. Huur een personal trainer in, ga eens een week vegetarisch eten of koop een zit-sta bureau als je de godganse dag zit. DOE IETS ANDERS.

Sven

 

Comments

comments