Waarom ik MyFitnessPal Aanbeveel

De voedingsindustrie speelt al jaren spelletjes met de grootte van verpakkingen, prijzen en andere psychologische onzin. Het is ook al langer bekend dat we als westerlingen steeds meer zijn gaan eten (portiegroottes). En dan wil ik nog niet eens beginnen over de kwaliteit van het voedsel. Dit maakt afvallen steeds moeilijker. Wat heeft dat met MyFitnessPal te maken?

Omdat hier wat problemen zijn die hiermee te maken hebben:

– Voorverpakt voedsel wordt steeds meer en groter (de grootte van de verpakkingen).

– Borden worden steeds groter.

– De richtlijnen en labels op verpakkingen zijn totaal niet logisch, bv. 2000 kcal voor vrouwen en 2500 kcal voor mannen de standaard maken, alsof iedereen hetzelfde is.

– De grote verwarring dat gezond voedsel beter is voor het afvallen. Vaak is het het tegenovergestelde. Zo kan 200 gram zalm, een avocado, wat eetlepels olijfolie en 2 handjes walnoten ieder zo’n 400 calorieën bevatten. Doe dus wat walnoten, olijfolie en een avocado in een salade en je hebt een caloriebom. Maar je komt toch aan in gewicht als je te veel calorieën inslikt.

– Calorieën doen er toe, en nee: er zijn geen specifieke voedingsmiddelen die je dik maken. De dosis bepaalt het gif.

man-641691_960_720

MyFitnessPal: Helpt je begrijpen

Het is belangrijk om te weten hoeveel calorieën genoeg/te veel is en MyFitnessPal geeft je hier een goed overzicht van. Gebruik het om bij te houden hoeveel calorieën je ongeveer eet per dag (en nee, je hoeft het niet iedere dag voor de rest van je leven in te vullen). Zelfs als je het maar twee weken gebruikt, ontwikkel je hiermee wat kennis en inzichten van wat je eet en wat er in je voedsel zit qua calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten (etc.).

Ja, het is volstrekt belachelijk dat een app je dit moet vertellen, maar zo is het nu eenmaal. Maar als je doorgaat zoals je dat nu doet, blijf je met de resultaten zitten die je nu hebt. De cliché is waar: als je iets wilt dat je nooit hebt gehad, moet je iets doen wat je nooit hebt gedaan. So why not give it a try?

Maar ik wil geen calorieën tellen!

Cool, respect. No problemo señor/señorita. Maar begrijp wel dat je dan die belangrijke inzichten en kennis mist. Als je niets bijhoudt, hoe weet je dan waar het fout gaat? Je moet begrijpen hoeveel calorieën je consumeert en hoeveel calorieën je uitgeeft (verbrandt!). Die inzichten en kennis kunnen de sleutel zijn om het afvallen op gang te helpen.

De meeste mensen (althans, merk ik)  willen afvallen volgens bekende gewoontes, zoals het stoppen met alcohol of vaker gaan sporten. Begrijp dus alsjeblieft ook dat ieder van deze gewoontes als gevolg heeft dat (1) je calorie-inname omlaag gaat of (2) je meer calorieën verbrandt.

Als je geen vreetbuien meer hebt ’s avonds, gaat je totaal aantal calorieën omlaag.

Als je normaal het hele weekend aan de wijn en bier zit en je stopt, gaat je totaal aantal calorieën omlaag.

Als je porties kleiner worden, gaat je totaal aantal calorieën omlaag.

Als je switcht van cola naar cola zero, gaat je totaal aantal calorieën omlaag.

Als je vaker gaat wandelen, verhoog je het aantal calorieën dat je verbrandt.

Als je aan krachttraining gaat doen (of je gaat vaker sporten per week), verhoog je het aantal calorieën dat je verbrandt.

scale-690839_960_720

Dus?

Wees niet bang voor calorieën of dat je denkt dat calorieën bijhouden iets is voor obsessieve mensen. Wat mensen nog weleens vergeten is het volgende: het ultieme doel van je calorieën tracken/bijhouden is dat je uiteindelijk tot het punt komt dat het niet meer hoeft. Het ultieme doel van MyFitnessPal is je bewust maken van wat je in je mond propt in een calorierijke wereld.

Wil je meer weten over MyFitnessPal? Stuur mij gerust een mail op sven@feelbetterfitness.nl!

Look for a Great Perhaps,

Sven Maarschalk
Personal Trainer & Vetverbrandingsexpert

Comments

comments