Wat je kunt Leren van een Boom (Serieus)

Veel simpele uitvindingen zijn gedaan door puur te kijken naar natuurlijke of biologische dingen. Scharnieren in deuren lijken op de scharnieren tussen je gewrichten, door dingen over boomstammen te rollen kwam het idee voor het wiel en een cameralens heeft veel weg van de lens van je oog. Steve Jobs zei ooit dat eenvoud de ultieme verfijning is en behalve in de wereld van technologie, gaat deze regel zeker ook op in het fitnesswereldje.

Dus wat kun je leren van iets simpels als een boom, met een schuin oog op de fitnessindustrie? Voordat ik die vraag ga beantwoorden, neem ik je mee naar gisteravond. Ik kreeg een mailtje:

Wat vind je van yoghurt of kwark?”

Welke van de twee is beter en kun je eten als tussendoortje?

En het doet me denken aan een uitspraak van een Henry David Thoreau:

Iemand die de wortels van het kwaad doorhakt, bereikt net zoveel als duizend mensen die de takken verwijderen

Omdat eenvoud de ultieme verfijning is, wil ik het ook graag simpel houden: we willen allemaal resultaat. Dit resultaat verschilt per persoon. De één wilt er goed uitzien in bikini of zwembroek aan de rand van het zwembad, de ander zou het liefst één dag zich niet druk hoeven maken om hoe hij/zij eruit ziet en weer een ander wilt een kledingwinkel kunnen inlopen en moeiteloos alles kunnen dragen wat zij wilt.

Maar onthoud dit: je wilt geen 5 kilo afvallen. Je wilt geen betere conditie. Je wilt geen mooier lichaam. Je wilt geen mooiere, slankere benen. Je wilt geen sixpack. Je wilt niet de nieuwste make-up of parfum. Of 23.844 vrouwen versieren op een avond.

Je wilt het resultaat daarvan.

Je wilt je goed voelen.

..Omdat ieder mens zich goed wilt voelen!

En de #1 MANIER om daar te komen, is om de wortels van het kwaad door te hakken.

Takken verwijderen

Yoghurt of kwark is onbelangrijk (takken verwijderen).

Speltbrood of volkorenbrood is onbelangrijk (takken verwijderen).

Koffie verkeerd of cappuccino is onbelangrijk (takken verwijderen).

Een appel óf een banaan is onbelangrijk (takken verwijderen).

Coca cola light of coca cola zero is onbelangrijk (takken verwijderen).

picjumbo.com_HNCK4437

Wortels doorhakken

Als je naar een boom kijkt, kun je alleen de stam, takken en bladeren zien. Het is immers boven de grond.

ZONDER wortels had je die stam, takken en bladeren nooit kunnen zien, omdat die het resultaat zijn van de wortels.

Als jij in plaats van volkorenbrood kiest voor speltbrood en denkt dat je NU WEL gaat afvallen: fout.

Als jij denkt dat je in plaats van coca-cola light, 0% vet drinkyoghurt gaat drinken en denkt dat dat alles gaat veranderen, sla je de plank mis.

Je speelt het spel te klein en je ziet het grote plaatje niet. De magie zit in het onzichtbare.

Hak die wortels door.

Wortel 1. Je houding

Dit is hetgeen waarvan ik geloof dat het meeste effect heeft op je gezondheid, fitheid en het behalen van resultaat.

Je houding.

Hou op met klagen hoe moeilijk het leven is. Nobody said it was easy. Er zijn mensen die het écht moeilijk hebben. Zonder huis, zonder werk, chronisch ziek, verschrikkelijke ongelukken meegemaakt waarbij mensen voor de rest van hun leven lichaamsdelen niet meer kunnen gebruiken en mensen die de hoop allang zijn verloren.

Als je onderdak hebt, kan lopen op beide benen, beide handen kan gebruiken, een inkomen geniet, een familie hebt om van te houden, vrienden hebt om mee te lachen, eten in de koelkast ligt, kan rijden op je scooter of auto, uiteten kan, trainen wanneer jij wilt en de vrijheid hebt om je mening te verkondigen, hou dan op met klagen.

Als je je niet druk hoeft te maken of je vandaag word opgeblazen in de bus door Al Qaida, dat je zoon/dochter word verkocht als slaaf of word uitgehuwelijkt, iedere dag 30 kilometer moet lopen voor schoon drinkwater of eten, Ebola langzaam ziet naderen of dat je uit handen moet blijven van IS, omdat je in een kooi in de fik kan worden gestoken, hou dan op met klagen.

Als je dit leest, behoor je tot de gelukkigste mensen op Aarde.

Klaag niet hoe moeilijk het is. Hoe moeilijk het is om koekjes te weerstaan terwijl je Shownieuws aan het kijken bent. Of hoe moeilijk het is om jezelf te motiveren na een dag ‘hard’ werken. Of dat je pizza moest eten tijdens het vorige WK voetbal, omdat er geen rekening met je werd gehouden.

Gestrest omdat je er niet goed uitziet in die jurk of broek? 1 biljoen mensen hebben niet te eten en leven op slablaadjes.

Je hebt het zo goed. En je beseft het niet.

Waarom schrijf ik hierover op een fitness gerelateerde blog?

Je houding bepaalt je succes. Je houding is bepalend voor de rest van jouw leven en de problemen die je tegenkomt.

Ik wil dat je je problemen in perspectief kan plaatsen.

Jij kan niet trainen? Denk aan mensen die in een rolstoel zitten en er ALLES voor over hebben om jouw benen te lenen voor een uurtje trainen.

Het is óf een koude, vieze winterdag vandaag óf de kans om achter een auto te hangen met een snowboard. Het is óf een saaie maaltijd met groenten óf een geschenk die je kunt delen met je familie. Het is óf weer een training óf een viering van het gezonde geschenk dat jouw lichaam is.

Wortel 2. Actieplan

Gerichte kennis + gerichte actie = resultaat.

Eet onverzadigde vetten, eiwitten en veel vezels en groenten. Weg met die snelle koolhydraten. Eet minder dan je nodig hebt, maar nooit te weinig. Denk aan de energiebalans. Minder dan 1000 calorieën eten per dag is op voorhand falen, ook al verlies je gewicht.

Doe 2-4 keer per week aan krachttraining met losse gewichten. Oefen squats, lunges, deadlifts, optrekken, push-ups en planks. Doe cardio, snel en explosief. Hoe sneller je hijgt, hoe beter. Dit kost je nog geen 3 uur per week, kom op.

Wortel 3. Denk van binnen naar buiten

Bij intakegesprekken met nieuwe cliënten weet ik binnen twee minuten of iemand zijn/haar doel gaat halen. Als je jezelf de schuld geeft, heb je veel meer kans op succes. Geef je anderen de schuld, dan is het een zinkend schip. Let op:

Je hebt geen resultaat omdat je slechte keuzes maakt. Jij hebt een pizza besteld op woensdagavond. Jij hebt een uur lang op Facebook rondgesnuffeld , terwijl je in de sportschool had kunnen trainen. Jij keek naar TVOH of Boer Zoekt Vrouw, terwijl je voor de rest van de week je gezonde maaltijden had kunnen voorbereiden.

VS.

Mijn partner bracht een pizza mee met een heerlijk wit wijntje mee voor het diner. Mijn nichtje vroeg of ik een uur kon skypen met haar, waardoor ik niet kon sporten. Mijn collega was jarig en trakteerde op gebak.

Zie je het verschil?

Denk je dat Epke Zonderland boos is op zijn concurrenten, als zij een betere score neerzetten?

Denk je dat Sven Kramer boos is op zijn concurrenten, als ze 0,100 seconde sneller zijn?

Ze kunnen zichzelf wel voor het hoofd stoten.

Wortel 4. Maak opofferingen

Als je iets wilt, moet je iets teruggeven. ALTIJD.

Het maakt niet uit hoe druk je werkweek was, hoe gestrest je bent en hoe goed je weet wat je in je mond moet stoppen en wat je moet doen in de sporschool..

Je verdient geen wijn, taart, afhaalchinees of iets anders als er er NIETS voor terugdoet.

Honden krijgen iets lekkers voor goed gedrag.

Ben jij een hond?

Nee Sven, natuurlijk ben ik geen hond“.

(Maar als het antwoord ‘ja’ is, voel je dan vrij om de rest van deze blog te negeren)

Ik hoor vaak dat mensen doordeweeks het gezond eten goed kunnen volhouden, en in het weekend gaat het dan compleet verkeerd.

* Alcohol

* Vergeten te eten

* Vergeten water te drinken

* Jezelf TE VEEL verwennen met traktaties

Je lichaam ‘boeit het niets dat het weekend is. Het wil alleen maar het overtollige vet kwijt om gezond en gebalanceerd te leven.

Geloof me, je lichaam is niet blij met alle extra bagage aan kilo’s. En als je het dan ook nog gaat voeden en verwennen met slechte dingen, vraag ik me af of je jezelf wel respecteert.

Natuurlijk mag je wat lekkers.

Maar hou het bij één en blijf je focussen op je einddoel.

Dus

Ben jij een wortelhakker of een takkenverwijderaar?

Sven Maarschalk

P.S. Zoals met ieder advies dat je krijgt: als je onderbuikgevoel je vertelt dat er ook een andere, betere manier is om het te doen, ga dan daarvoor. Bewijs me dat het ook anders kan! En als je het doet, hoor ik graag wat en hoe je het hebt gedaan.

P.P.S. Ik ben vorige week een e-maillijst gestart, waarvoor je je hieronder kunt aanmelden. Iedere dag gratis fitness- en voedingstips in je inbox, waarbij je je gemakkelijk uit kunt schrijven. Let op: niet voor gevoelige sneeuwvlokjes!

Verder lezen

Het belang van visie

Comments

comments

Comments

  1. Pingback: Filters, Gedachten, Emoties & Afvallen - Feel Better Fitness

Comments are closed.