Verander je Omgeving, Verander je Taille

Je directe omgeving beïnvloedt jou. Of je dat wilt of niet. De makkelijkste manier om je fitdoelen te bereiken is je omgeving te veranderen. Maar hoe?

De kracht van omgevingen

Hier is een willekeurig scenario: je bent ’s nachts 5 kilometer verwijderd van huis, je staat met autopech langs de kant en je telefoon is leeg. Je besluit zelfstandig naar huis te lopen. Je zou 3x zo snel thuis zijn als je gaat rennen en sprinten, maar de meesten zouden gaan lopen. Geen oncomfortabel gevoel, geen zweet, makkelijker vol te houden. Elke stap brengt je dichterbij en voordat je het weet ben je thuis.

Hetzelfde geldt voor fitter worden en vet verbranden. Het hoeft niet altijd het harde werk te zijn. Het kan langzaam beginnen. Bijvoorbeeld:

  • Verwijderen van bepaalde triggers die je aanzetten tot eten (een trigger is iets dat je aanzet tot actie – bijvoorbeeld ’s avonds TV kijken triggert je om chips te eten of wijn te drinken)
  • Je huiskamer, kantoor of je eetgewoonten anders inrichten zodat ze vóór je werken en niet tegen je (kleinere borden en glazen zorgen bv. voor minder kcal inname)
  • Je omgeving veranderen zodat die jou aanmoedigt gezonder te leven (een fiets kopen om naar je werk te gaan en je auto te verkopen bv.)

Het voordeel van bovenstaande 3 punten is dat je het één keer moet doen en er daarna niet meer over hoeft na te denken.

Het beste dieet of aanpak is degene waarvan je vergeet dat je ‘m doet. Je verandert makkelijker van gedrag als je de verandering amper doorhebt en geen stress veroorzaakt.

Men eet meer als…

Omgevingen zijn krachtig. Kijk maar naar wat gegevens..

  • Men eet meer als je ze van grotere borden laat eten. Of uit grotere glazen laat drinken.
  • Als je afgeleid bent (door wat dan ook, vaak de TV o.i.d.) eet je meer, voor langere tijd en vergeet je hoeveel je al hebt gegeten
  • Men eet meer als ze afgeleid zijn en zijn ook vergeten hoeveel zij eten en eten voor langere perioden – zelfs als ze geen honger hebben
  • Mensen met overgewicht kijken gemiddeld meer TV dan mensen zonder overgewicht
  • Mensen die in een goede stemming zijn verkiezen vaker gezond eten boven ongezond eten. Mensen in een emotionele, verdrietige stemming kiezen vaker voor ijs, koekjes, chocola of chips (je stemming wordt mede bepaald door je omgeving).

En zo kan de lijst eindeloos doorgaan. Mijn punt? Je omgeving bepaalt je gedrag. WAAR je eet, de mensen om heen, de grootte van je bord en glas, in welke emotionele staat je bent als je door de supermarkt loopt (hongerig of voldaan?).

Wees je bewust van je omgeving en kies de omgeving die je ondersteunt in je fitnessdoelen. En wees je ook bewust van de omgeving die je in de weg zit.

Maak minder stressvolle, simpele veranderingen en wees daar consistent in. Loop eerst voordat je gelijk gaat rennen.

Sven

 

 

 

Comments

comments